Spänningsproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anto04
Kontakt:

Spänningsproblem

Inlägg av anto04 »

Hej!

Jag har ett problem. Jag vill ha en spänning på 24V DC. Därför kopplade jag ihop nedanstående krets:

Bild

Jag vill att kretsen ska klara av upp tilll 3A belastning. Strömkällorna är två st körkontroller för modelltåg. De har varsin utgång med 16 V AC. Den ena kan driva 1A och den andra 2A. Dioderna "1N4001" klarar bara 1A, så därför har jag dubbla dioder i den övre likriktaren som ju ska klara 2A. Kondensatorn glättar den likriktade spänningen så att det blir 24V.

Så långt funkar allt som jag har tänkt mig. Nu till problemet. När jag kopplar in elektronik så att belastningen blir 2,5 A så sjunker DC-spänningen till 15 V. Detta gör att elektroniken inte funkar som den ska. Egentligen får det helst inte gå under 22 V. Vad ska jag göra? Hur ska jag koppla för att få 24 V DC även under hög belastning?

MVH Anton
Rocky_AL

Inlägg av Rocky_AL »

varför kör du med dioder? är det inte enklare att köra med en likriktarbrygga?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Belasta AC'n med märkström, förmodligen klarar de inte belastningen.

Mät strömuttaget samt spänning på resp AC del när du lastar DC-sidan.

Bästa vore en (1) 24V trafo som pallade med strömuttaget.

Gissar att vid full last sjunker spänningen markant på AC-Delarna.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Noterar att 15V DC motsvarar effektivvärdet..

Misstänker att att parallel kopplade dioder inte fungerar ur lastdelningssynpunkt. Så dom får nog ersättas med dioder som klarar hela belastningen.

En fräck idé, om man sätter en transformator extra på en av nätaggen. Så borde man få en fasförskjutning som ger jämnare utspänning ..?
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Ser inte nån fel på ritningen. Själv skulle jag sätta en 24V zener och en 1kohm bleeder motstånd.

Kondensatorn höjer volten med en par volt, typ upp till 25-26V.

1A dioder parallellkopplade borde funka fö strömen "delas" på dem båda så de borde nog klara ov värmeutväclingen som dioden har. Om man har endast en 1A brinner den säkert.

Btw, vad ska du använda den till?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sluta svara när du inte begriper.

kondensatorn höjer ingen spänning alls. "volten" heter det INTE.

Ger trafon 16V ac så är toppspänningen 22,6V drar man bort spänningsfallet i likriktaren så blir det typ 21V. Så mer än så blir det inte. Kondensatorn kan inte göra mer än att hålla upp spänning på toppvärdet. Men det går ner när trafon belastas.

Dioder lastdelar inget vidare. Så parallellkoppling är inte att rekommendera.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

Varför hade jag i skolan en enkel uppkoppling med en:
Kondensator

17V när jag matade med 15V? Oscilloscopet var det inget fel på för den var dagens ny. Och JA jag kan avläsa oscilloscopen.

Det heter inte "volten"? Vad har det med saken att göra? Spänning, volt är ju sammasak ffs.

Edit: Hade inte med zenerdioden och bleedermotsåndet i kopplingen bär vi mätte upp.
Senast redigerad av n00bl0r14n 7 december 2007, 22:10:46, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Varför du kopplade så har jag ingen aning om. Antagligen stor det så i en labbhandledning. Synd att du inte fattade labben.

Problemet är kanske inte att läsa av utan att tolka resultatet.
Vilken svephastighet var det på skopet?
17V vad och 15V vad?

Säger du metern när du menar längd också?
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

OT:

Svephastigheterna minns jag inte. Det var en enkel övning på att lära oss hur oscilloscopet fungerade. Vår Electronik Lector gav oss godkänd för all hade 17V som svar.

"Säger du metern när du menar längd också?" JA. Vad skulle jag annars svara. Säger jag att min bil är 3 meter så är den 3 meter.

V, Volt, Spänning fattar väl alla vad man pratar om, om någon inte gör det så får man förklara helt enkelt.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Ja och där använder du meter som enhet. Inte en synonym till längd. Du säger knappas "Hur mäter man metern på en bil?" "Du säger hur mäter man längden på en bil." Fattar du skillnaden?

Att du råkade svara rätt på uppgiften medförde tydligen inte att du lärde dig hur det funkar.

En likriktad men ej glättad spänning får ett högre effektivvärde om man glättar med en kondensator. teoretiskt med ideala dioder mm. blir det Växelspänningens effektivvärde *2^0,5. vilket är samma som växelspänningens toppspänning. Fattar du?

Om du bara gissar svar på folks frågor så kan du väl i alla fall säga att du gissar. Alla vet inte vilka som har koll och vilka som gissar. Det är sådant man lär sig när man hänger här. Och vill du att de som hänger här ska ta dig seriöst så ska du inte gissa, utan bara svara när du har hyfsad koll.
n00bl0r14n
Kontakt:

Inlägg av n00bl0r14n »

OT:

Alla fattar ändå.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Hej, och tack för tipsen. Jag ska se vad jag kan göra. Om vi glömmer min gamla koppling, och jag istälelt frågar så här: Vad rekommenderar ni för något för att få ut 24V spänning även under hög belastning? Det får inte vara för dyrt heller... Nå't spänningsagregat från ELFA?

OBS! Jag ska ha det till en modelljärnväg, så det ska sitta permanent monterat under anläggningen.

MVH Anton
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan vara en idé att ange vad du menar med "hög belastning". Ett ställe anger du 2,5A vilket ger 60W och det är inte så mycket i min bok men tar vi det som utgångspunkt finns det ju skapliga billiga på ELFA, t.ex 69-981-40 till 436:- + moms, 24V 3A.

Eller 69-260-59, 24V 4,5A till 447:- + moms

Ids inte leta fler men den lösningen är billig, bra och pålitlig.
anto04
Kontakt:

Inlägg av anto04 »

Ja, med hög belastning menar jag 2,5 A :wink: . Tack för tipsen.

MVH Anton
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Förlåt men måste bara lägga in en kommentar här.

Om du väljer transformator och köper en sådan. Tänk på framtiden med. KOmmer du ha samma belastning senare eller kanske kommer du öka på mer?
Isf bör du välja ne transformator på lite högre effekt, dvs att du kan få ut lite högre ström. så säg nåt som ligger på en 6A vid 24 volt. Dvs runt en 150 VA(watt).

Är en åsikt bara, synd om du kommer på senare om ett tag och du vill ha fler tåg t.ex.

Sen för att göra det enklare för dig i samma runda så som sagts tidigare. Köp en likriktarbrygga som klarar både spänningen och strömmen. Så slipper du hålla på med att parallellkoppla dioder. det kan iofs fungera men likagärna kan det blir problem. Man vet aldrig.

IceCap gav dig ett par tips, men behöver mer hjälp så säg bara till.

HAr kanske en transformator hemma om du vill... Kan leta om du vill, säg till isf.

MIcke
Skriv svar