Problem med negativa signalnivåer (RS232)
Problem med negativa signalnivåer (RS232)
Jag har en nyinköpt kvittoskrivare som jag försöker få fart på genom att styra den från PCn.
Problemet är att jag inte kan mata in "negativa signaler" i den.
Jag har alltså ut från PCns COM-port cirka -10V(logisk 1) på TX-pinnen när den är oansluten men när jag kopplar in den till skrivarens RX-pinne (som verkar ha pullup till 5V(logisk 0)) så drar den bara ner signalen till ca -1V vilket är en odefinierad nivå för RS232.
Detta leder till att jag inte kan sända data till skrivaren då jag inte kan skicka logisk 1.
Koppling: Skrivaren vill ha 5V(logik) och 24V(mekanik) in på två separata ingångar med separat jord. Dessa matningar kommer från samma labb-agg och jag antar att de har gemensam jord, mätningar stödjer mitt antagande. 5V jord är vidare ansluten till PCns jord.
Någon som känner igen problemet? Är min koppling fel?
MVH
/Tottish
Problemet är att jag inte kan mata in "negativa signaler" i den.
Jag har alltså ut från PCns COM-port cirka -10V(logisk 1) på TX-pinnen när den är oansluten men när jag kopplar in den till skrivarens RX-pinne (som verkar ha pullup till 5V(logisk 0)) så drar den bara ner signalen till ca -1V vilket är en odefinierad nivå för RS232.
Detta leder till att jag inte kan sända data till skrivaren då jag inte kan skicka logisk 1.
Koppling: Skrivaren vill ha 5V(logik) och 24V(mekanik) in på två separata ingångar med separat jord. Dessa matningar kommer från samma labb-agg och jag antar att de har gemensam jord, mätningar stödjer mitt antagande. 5V jord är vidare ansluten till PCns jord.
Någon som känner igen problemet? Är min koppling fel?
MVH
/Tottish
-
- EF Sponsor
Enligt databladet så är det RS232 som gäller.
Saxat ur databladet:
Signal polarity
RS-232C (<------- Vet någon vad "C":et står för btw? Ska googla...)
Mark : Logic 1 (-3v to -12v)
Space : Logic 0 (+3v to +12v)
Antar att den har en inbyggd MAX232-liknande krets för att ta hand om signalnivåerna. Kunde väl vara intressant att mäta när den försöker skicka logisk 1 men det kan jag inte få den att göra eftersom jag inte kan säga åt den att göra någonting utom att skriva ut en testsida (mha hårdvaru-knapp) vilket den klarar galant...
/Tottish
Saxat ur databladet:
Signal polarity
RS-232C (<------- Vet någon vad "C":et står för btw? Ska googla...)
Mark : Logic 1 (-3v to -12v)
Space : Logic 0 (+3v to +12v)
Antar att den har en inbyggd MAX232-liknande krets för att ta hand om signalnivåerna. Kunde väl vara intressant att mäta när den försöker skicka logisk 1 men det kan jag inte få den att göra eftersom jag inte kan säga åt den att göra någonting utom att skriva ut en testsida (mha hårdvaru-knapp) vilket den klarar galant...
/Tottish
-
- EF Sponsor
Tror den är sprillans ny. badtastex?
Från början hade jag inte PCns jord ansluten till -5V då jag trodde att detta skulle skötas genom att labbagg och PC sitter i samma jordade kopplingsdosa .
Jag mätte dock upp ett litet potential-fel med denna koppling så jag jordade "manuellt". Kan det första försöket (utan jord) ha förstört MAX232n?
/Tottish
Från början hade jag inte PCns jord ansluten till -5V då jag trodde att detta skulle skötas genom att labbagg och PC sitter i samma jordade kopplingsdosa .
Jag mätte dock upp ett litet potential-fel med denna koppling så jag jordade "manuellt". Kan det första försöket (utan jord) ha förstört MAX232n?
/Tottish
MadModder: Just det ja, tänkte inte på seriekopplings-möjligheten. Jag har ett agg med 2 st "main-uttag"(som jag definitivt vill minnas är seriekopplingsbara) samt ett extra för 3-6V. Kanske den sistnämnda har gemensam 0V med en av de andra kanalerna. Ska kolla manualen. Dock så borde det väl knappast ha någon betydelse (i detta fall) huruvida den mekaniska biten har gemensam 0V med matnignen av logiken. Jag skulle väl kunna köra den mekaniska biten med 100V förskjutning om det var det jag ville, antar jag?
Sodjan:
"Inget att bry sig om, med andra ord."
Tack!
"Har du docs på skrivaren så att du är säker på var TX/RX sitter ?"
Jodå, jag har en bra manual/datasheet på den. Tyvär är den skriven på något knagglig "japanar-engelska" men pin-out tycker jag inte att jag kan ha misstolkat i alla fall. Provade också att driva RTS-pinnen (den för hårdvaru-flödeshantering) låg med samma resultat som tidigare beskrivits. ..
/Tottish
Sodjan:
"Inget att bry sig om, med andra ord."
Tack!
"Har du docs på skrivaren så att du är säker på var TX/RX sitter ?"
Jodå, jag har en bra manual/datasheet på den. Tyvär är den skriven på något knagglig "japanar-engelska" men pin-out tycker jag inte att jag kan ha misstolkat i alla fall. Provade också att driva RTS-pinnen (den för hårdvaru-flödeshantering) låg med samma resultat som tidigare beskrivits. ..
/Tottish