PI-reglering med L298
PI-reglering med L298
Jag kör en 1-kvadrants motorreglering av strömmen på en DC-motor. Jag använder L298.
Jag använder vanliga motstånd som återkoppling av motorströmmen (filtrerad av ett RC-filter). Som ni ser längre ner så verkar L298 vara väldigt olinjär när man kommer upp i högre dutycycle(ca>60%).
Bild 1
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Här kör jag med en liten motor men med max ca 50% cutycycle på PWM:en. Här är det inga problem. Förutom oscillationerna, tror de beror på resonans i ett dåligt lager i motorn.
Bild 2
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Nu maxar jag motorn. Som ni ser så sjunker spänningen väldigt när PWM:en närmar sig toppen.
Bild 3
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Samma fenomen fast med en större motor.
Nu är frågan varför dippar spänningen så när PWM:en närmar sig 100%. Och kan man få bort det alternativt kompenserad för det?
Jag använder vanliga motstånd som återkoppling av motorströmmen (filtrerad av ett RC-filter). Som ni ser längre ner så verkar L298 vara väldigt olinjär när man kommer upp i högre dutycycle(ca>60%).
Bild 1
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Här kör jag med en liten motor men med max ca 50% cutycycle på PWM:en. Här är det inga problem. Förutom oscillationerna, tror de beror på resonans i ett dåligt lager i motorn.
Bild 2
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Nu maxar jag motorn. Som ni ser så sjunker spänningen väldigt när PWM:en närmar sig toppen.
Bild 3
[Röd:referens, Grön: Den filtrerade spänningen över shuntmotståndet, Blå: PWM (0-1024)]
Samma fenomen fast med en större motor.
Nu är frågan varför dippar spänningen så när PWM:en närmar sig 100%. Och kan man få bort det alternativt kompenserad för det?
- ElectricMan
- Inlägg: 4874
- Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
- Skype: ElectricManSwe
- Ort: Luleå
- Kontakt:
- prototypen
- Inlägg: 11106
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Kan det vara så att motemk:n från motorn gör att strömmen genom motorn minskar. För att motorn ska snurra överhuvudtaget så måste friktion i lager och kolborstar övervinnas och för det krävs en viss effekt P=IxU om då spänningen ökar så måste strömmen minska.
Motorer är inte helt linjära, de har sina små hyss.
Prova att bromsa/belasta motorn och se om motorströmmen kommer att följa teorin bättre.
Protte
Motorer är inte helt linjära, de har sina små hyss.
Prova att bromsa/belasta motorn och se om motorströmmen kommer att följa teorin bättre.
Protte

Jag har för mig att man kunde framkoppla EMK:n på något sätt... får gå igenom kursmaterialet.
electric_man: Jag gjorde bilderna så så stora bara för att djävlas.
Sunken: Koppling schemat är väldigt trivialt, styr L298:an med en mega8. Och stegsvaren är väldigt lama, knappt någon översving. Men man ser iallafall att regleringen fungerar på bilderna.
Är det någon som har gjort en återkoppling mha att mäta EMK:n på en DC-motor?
Mätmetoden går till på följande sett:
Man styr en DC-motor mha PWM, under tiden PWM:en är låg så kommer spänningen över motorn att gå mot det värde dc-motorn genererar som en generator. Om man bortser från spänningsfallet över resistansen på motorn så mäter man approximativt EMK:n direkt. Denna är i sin tur proportionell mot hastigheten. Alltså genom att mäta spänningen över motorn så kan man få ett värde på hastigheten.
Nu är frågan hur fungerar detta i praktiken? Är det någon som ha gjort ett DC-servo mha denna återkopplingsmetod?
Vad använder ni andra för återkopplingmetoder? Optisk, shuntmotstånd?
mer info om dc-motorer:http://f-cpu.seul.org/~nico/astromech/m ... al_pic.pdf
Mätmetoden går till på följande sett:
Man styr en DC-motor mha PWM, under tiden PWM:en är låg så kommer spänningen över motorn att gå mot det värde dc-motorn genererar som en generator. Om man bortser från spänningsfallet över resistansen på motorn så mäter man approximativt EMK:n direkt. Denna är i sin tur proportionell mot hastigheten. Alltså genom att mäta spänningen över motorn så kan man få ett värde på hastigheten.
Nu är frågan hur fungerar detta i praktiken? Är det någon som ha gjort ett DC-servo mha denna återkopplingsmetod?
Vad använder ni andra för återkopplingmetoder? Optisk, shuntmotstånd?
mer info om dc-motorer:http://f-cpu.seul.org/~nico/astromech/m ... al_pic.pdf
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Hum, Jag såg inga tecken på att Balbot (första länkarna) verkligen innehöll BEMF mätning. Det fanns ingen BEMF-återkoppling i schemat i alla fall inte i den schema versionen de publicerade. Det var förövrigt den fulaste PCB-layout jag någon sin har sett.
Ja ja, men jag tackar för de 2 sista länkarna.
Vad var det som sket sig när du testade BEMF?
Ja ja, men jag tackar för de 2 sista länkarna.
Vad var det som sket sig när du testade BEMF?
Jag kan inte påstå att jag lusläst dokumentationen men i texten till den här bilden så står det BEMF Motor Velocity Sensing. Och här, under Specifications, Sensors står det: -Back-EMF sensing on each motor, to detect wheel velocity. Sen om det stämmer eller är BS vet jag inte.
Jag försökte komma undan med en enklare koppling än vad Acroname har på sitt kort men jag lyckades inte få till det. Jag gav det inte så mycket tid utan gick över till en PIC18F2431 och encoder.
Jag försökte komma undan med en enklare koppling än vad Acroname har på sitt kort men jag lyckades inte få till det. Jag gav det inte så mycket tid utan gick över till en PIC18F2431 och encoder.