Död laptop pga spänningsspik

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rutthna

Död laptop pga spänningsspik

Inlägg av Rutthna »

Hej!

Sitter här med en laptop som fått en spänningsspik via uttaget i bilen. Jag öppnade upp den och tänkte "det är ju bara att byta säkringen", men jag hittar ingen sådan. Däremot såg jag något suspekt: En rektangulär komponent (diod kanske?) med en spricka rakt igenom:

Bild

Så såg den ut, fast med en spricka uppifrån och ner. Kan det vara den som jävlas?
Senast redigerad av Rutthna 15 november 2007, 07:39:24, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Bilder tack. Så går det enklare att identifiera vad det är för komponent och vad den har för uppgift.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Stämmer måtten medden här??
I sådana fall skulle det kunna vara en likriktardiod monterad på spänningsingången för att skydda mot felpolariserad matningsspänning. Har du tidigare använt dig av aktuell billaddare?? Verkar den fungera om du mäter på den med en multimeter(spänning och polaritet)??

Edit: hur vet du att den dog pga. en 'strömspik'? Såg du någon ljusbåge?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Vad är en "strömspik" ? Spännings spik är ju en sak. Men ström spik? Och hur uppkom den i bilen?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Gissar att en strömspik är en spänningsspik igenom en resistans:

Strömspik = Spänningsspik / Resistans :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

kan man se en laptop som en resistor då eller? :)
Rutthna

Inlägg av Rutthna »

Skyller spikbenämningarna på tröttheten ;)
Fick den i detta skick, har bara killens ord att gå på om hur det gick till när den dog...

Pga dålig kamera och ännu sämre batterier så var det här det bästa jag kunde åstadkomma:

Komponenten i mitten av bilden:

Bild
Rutthna

Inlägg av Rutthna »

Stinrew skrev:Stämmer måtten medden här??
I sådana fall skulle det kunna vara en likriktardiod monterad på spänningsingången för att skydda mot felpolariserad matningsspänning. Har du tidigare använt dig av aktuell billaddare?? Verkar den fungera om du mäter på den med en multimeter(spänning och polaritet)??

Edit: hur vet du att den dog pga. en 'strömspik'? Såg du någon ljusbåge?

Har ingen multimeter, så jag tänkte höra med er eminenta elfanatiker om vad som logiskt sett går sönder först när sånt här händer
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Logiskt sett går komponenter som utvecklar stora effektförluster och blir varma sönder först. En annan vanlig orsak till fel är att grejorna misshandlas, med felaktiga matningar, slag, värme etc. Ibland använder konstruktörerna för klena grejor pga spariver etc. Detta kan även ha hänt i ditt fall.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Vad är det för modell av laptop?
Jag har en kass Toshiba här hemma som jag inte har hunnit labba med än. Men på den sitter det iaf en säkring som brunnit ut. På den står det LF12A, men sjukt litet. Säkringen sitter naturligtvis direkt efter ingången. Här är länk så får du en uppfattning om hur den här lillen ser ut.

http://www.littelfuse.com/cgi-bin/r.cgi ... q7T7oB7geT
xxargs

Inlägg av xxargs »

Rutthna skrev:
Har ingen multimeter, så jag tänkte höra med er eminenta elfanatiker om vad som logiskt sett går sönder först när sånt här händer

Om denna sitter mellan ingången och jorden, och har brunnit - så är det en polvändningsskydsdiod där det är meningen att en säkring innan (i adaptern som matar eller vad det nu är) skall brinna av eller gå i kortslutningsläge.

här har man öst på kräm från något som inte har utlöst säkring och dioden gav upp och nu är förmodligen hela kretskortet grillad pga. polvändningen ... dom flesta grejor (utom tantalkondingar) tål kanske 0.5 - 1 Volt polvändning utan att gå sönder - men inte när spänningen går upp 5- 12 Volt när polvändningsskyddsdioden brann av...

---

Multimeter kan du köpa för ett par hundralappar på biltema, kjell o komp, eller Clas i sjön, det fins ingen som helst ursäkt att inte skaffa sig multimeter, precis som lödpenna etc. om man nu skall börja reparera saker - det är ett felsökningsinstrument och att bara gissa och byta så har man 50% chans att det brinner och göra utrustningen i ännu sämre skick än innan. med multimeter och systematisk mätning så minskar man den risken radikalt!!

Och en multimeter har man i många år frammåt - så köp helst någon av lite bättre kvalitet - tex någon Fluke - men billigaste möjliga är bättre än ingen instrument alls vid felsökning.
Rutthna

Inlägg av Rutthna »

GuruX skrev:Vad är det för modell av laptop?
Jag har en kass Toshiba här hemma som jag inte har hunnit labba med än. Men på den sitter det iaf en säkring som brunnit ut. På den står det LF12A, men sjukt litet. Säkringen sitter naturligtvis direkt efter ingången. Här är länk så får du en uppfattning om hur den här lillen ser ut.

http://www.littelfuse.com/cgi-bin/r.cgi ... q7T7oB7geT
Det är en Acer Aspire 1203xc.
Rutthna

Inlägg av Rutthna »

xxargs skrev:
Rutthna skrev:

Om denna sitter mellan ingången och jorden, och har brunnit - så är det en polvändningsskydsdiod där det är meningen att en säkring innan (i adaptern som matar eller vad det nu är) skall brinna av eller gå i kortslutningsläge.
Den sitter mellan ingången och jorden, men om den har brunnit vet jag ej, bara att den har spruckit.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Inse faktum! Är den sprucken mår denINTEbra. :D (trasig alltså)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Med multimeter så skulle du lätt kunna kontrollera om den trasiga dioden har gått i kortslutning - och då har du väldig tur, då tar du bara och löder bort denna diod och sedan ansluter datorn till sin nätaggregat med rätt polaritet och bör trilla igång (sätt dit en hel diod för senare skydd)

Men är det avbrott i dioden så kan du nog utgå från att hela moderkortet är brännt - har Hårddiskar etc överlevt (prova i annan dator)?? - Har du _väldig_ tur så kanske det nöjde sig med att bränna några switcade omvandlare etc. (om du kan få tag på utbyteskretsar) påvägen till alla logikktretsar - men för det mesta brukar även logikktretsarna/minnen etc. ta allvarlig skada vid polvändning över 1-2 Volt om så bara under några ms...

polvändning är _inte_ bra när det gäller digital elektronik.

jo en sak till, en sådan här polvändningsdiod kan inte gå sönder på annat sätt än att just + och - kopplats omvänt mot det avsedda och ingen säkring som bryter strömrusningen i tid, - i spärrande läge (vid normal drift) tål dessa dioder flera hundra Volt så det handlar inte om överspänningsskada - utan 'simpelt' polvändningsfel!.[/u]
Skriv svar