Mach3 på Lillsyrran

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Mach3 på Lillsyrran

Inlägg av jojje »

Här samlar vi ihop allt som har med handhavandet av Mach3 att göra.
Frågor och Tips.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Nu kom det upp ett problem. Jag har gjort en skylt i artcam med 2 st toolpaths. en med en 1,27mm fräs verktyg 1, och en med 6 mm fräs verktyg 2. När jag sen ska spara toolpath som en g-code with arc så säger artcam att outputen inte stöder toolchange. Hur löser ni proffs detta?

Jag trodde att mach3 körde sitt race med verktyg 1 och när det kommer en gcod med change tool så stannar mach3 och man får byta manuelt sen köra vidare. Jag löste det genom att göra 2 filer men det är ju inge snyggt :(

Ska försöka smida ihop nått probe-aktigt vad det lider.
Användarvisningsbild
PerE
Inlägg: 1084
Blev medlem: 13 januari 2006, 08:54:05
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Har du en postprocessor i Artcam som är till Mach3 ?
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag brukar inte bry mig så mycket om utseendet på filerna, så jag kör två separata filer.

Vi får tänka ut ett bra sätt för att få ATC till Lillsyrran. Kan man köra allt i en snygg fil.

PerE: Iaf till Mach2.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

PerE> Finns output format mach2 men inte mach3. Men jag kör med gcod with arc. Har iof. provat båda output formaten med samma resultat.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Det finnas enligt manualen en inställning i Mach3 där man kan välja att ignorera verktygsbyten eller att vänta. Kolla fliken General logic config.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag har nog petat på den, för om jag råkar köra flera verktyg i samma fil, då stannar det upp lite, sen går allt vidare automatiskt igen. Det blir ju inte riktigt pga att allt fortsätter med samma verktyg som förut.
Användarvisningsbild
loterus7
Inlägg: 60
Blev medlem: 13 december 2006, 21:32:34
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av loterus7 »

Anahka1975 skrev:Nu kom det upp ett problem. Jag har gjort en skylt i artcam med 2 st toolpaths. en med en 1,27mm fräs verktyg 1, och en med 6 mm fräs verktyg 2. När jag sen ska spara toolpath som en g-code with arc så säger artcam att outputen inte stöder toolchange. Hur löser ni proffs detta?

Jag trodde att mach3 körde sitt race med verktyg 1 och när det kommer en gcod med change tool så stannar mach3 och man får byta manuelt sen köra vidare. Jag löste det genom att göra 2 filer men det är ju inge snyggt :(

Ska försöka smida ihop nått probe-aktigt vad det lider.
Hmm har du sätt till så att båda tools inte har samma "Tool Number"? Som standard brukar alla ha nummer 1

Sedan verkar inte alla outputs stödja tool change prova med några andra, typ Flexicam (mm) (*.GC) funkade det att spara toolpathsen med.

Har inte min fräs hemma just nu så jag kan inte prova hur det funkar med Mach3 ifall den tar kommandot T2 som ett stop annars får man bara lägga till en pause kod där isf.

Själv har jag alltid kört med separata filer för varje verktyg då man ändå måste hålla på å nolla Z på lämpligt ställe så tycker jag det är smidigast att bara ladda in toolpathen för nästa verktyg samtidigt..

[Edit]

Såg att verktyget går bara rakt upp när den hade bearbetat klart sin toothpath så det kan bli bökigt att nolla nästa verktyg i höjdled, då får man isf skriva in vid varje verktygsbyte att den går till nåt lämpligt ställe där man får plats med en passbit som man kan skjuta under verktyget när man byter så man slipper köra och nolla höjden på nytt varje gång.
Användarvisningsbild
Anahka1975
Inlägg: 1276
Blev medlem: 30 augusti 2006, 21:49:46
Ort: Säffle

Inlägg av Anahka1975 »

Nej jag har tänkt om, det är nog bäst att hålla reda på toolpaths själv när det inne fattar verktygsbyte.
Tottish
Inlägg: 847
Blev medlem: 30 juni 2007, 19:11:37
Ort: Oslo, Norge

Inlägg av Tottish »

Den här tråden dog väl ute lite för fort? =)

Jag har i alla fall en fråga som borde kunna intressera de flesta. Vilken stigning är det på gängstången i Lillasysterns axlar?

MVH
/Tottish
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Prova med tex "M10 gängstigning" hos farbror Google.

Sen tror jag att tråden dog ute, pga att det är vinter. Hade den däremot varit inne, så hade den nog överlevt. :D
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 augusti 2007, 01:53:29
Ort: Umeå

Inlägg av Beast »

1,5mm
Skriv svar