Rengöra brytare (spray?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
kimmen

Rengöra brytare (spray?)

Inlägg av kimmen »

Nu börjar jag bli less på att man måste vicka på tryckknapparna på oscilloskopet en massa innan det gör vad man vill... Så jag tänkte att jag skulle rengöra brytarna, men undrar vad man kan använda för att rengöra. Undrar i fall det kan bli läckströmmar av sån där regnöringsspray.

Jag har ingen rengöringsspray nu, men jag kan skaffa det om det är lämpligt att använda. Jag har ganska nära till Kjell, jag såg de hade det här:
Med smörjmedel: http://www.kjell.com/?item=18311
Utan smörjmedel: http://www.kjell.com/?item=18316

Kan det vara nåt eller ska jag köpa nåt annat? Undrar om det är ett långt rör på de där, det skulle jag behöva så jag inte får det över hela oscilloskopet.

Bild
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Den utan smörjmedel "lämnar inga rester". Det borde väl passa, för om den inte lämnar nått kvar borde det inte kunna uppstå några läckströmmar. :humm:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Den utan smörjmedel har jag, och den har jag använt till oxiderade transistorsocklar i mitt oscilloskop pga icke fungerande svepgenerator. Har funkat klockrent i ett halvår hittills. Så den sprayen rekommenderar jag. :)

Den med smörjmedel är bra till strömbrytare i t.ex en bil, där det är fuktigt och inte lika känsligt som i ett oscilloskop.
Smörjmedelet är dock korrosionsskyddande och fuktavvisande.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Att ha ett skyddande lager med smörjmedel låter ju trevligt, men det kanske inte är värt att den lämnar kvar grejer. Är ju inte lika extrema klimatförhållanden i mitt oscilloskop som i bilen. :lol: Och det är inte så brutalt jobbigt att öppna det och spruta i mer om det skulle behövas.

Oscilloskopet är köpt begagnat på MJS-Electronics för kanske 5 år sedan, ett Philips PM3214 25MHz. Kan ju hända att brytarna aldrig fått en rengöring, det var rackel redan då har jag för mig när det var "nytt". Och det är ju inte en modern apparat ser man ju direkt när man öppnar det. Tidigt 80-tal kanske.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

CRC från Clas Ohlson då, är det lämpligt?
länk: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=19198778
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Innehåller nog precis samma saker. Men en tjuga billigare är ju aldrig fel. :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Dom där avdunstar helt så det skall inte bli några rester av dom. Själv använder jag inte dessa utan slipar alltid till glappande kontaktytor med fint sandpapper för hårt fastsittande oxid är inte alltid att det går bort med lösningsmedel och dylikt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

I med spray, och dra tryck/dra knapparna frenetiskt en stund. ;)
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Enligt egen erfarenhet ska man akta sig för att slipa för mycket då kan man skada ytskiktet på brytaren så att den får dålig kontakt nästan direkt igen. Det KAN vara belagt med tunn beläggning annat än koppar. Har själv sabbat en del brytare så :?
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Har sprutat i sån där från Classe och sen tryckt på alla knapparna som en idiot. Och det verkar funka mycket bättre nu. Behöver inte pilla på Line-trig-knappen i en minut för att få den att trigga på A-kanalen :P Sprutade lite i ljusstyrke-poten också som var väldigt dålig, och den verkar bättre nu. Får se hur länge det håller... :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Bra att det fungerade. :) Kan nog hålla en tid skulle jag tro.

v-g: jo är fullt medveten om detta, dock inte förstört några kontakter eller så men det var därför jag sa fint sandpapper och man skall inte ta mer än att oxiden då precis försvinner.
Skriv svar