Inställning Mach3 + Jojjes kontrollkort

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 juni 2007, 14:33:17
Ort: Umeå

Inställning Mach3 + Jojjes kontrollkort

Inlägg av Elholm »

Tjena

jag har kört fast lite i min CNC-fräs, jag får inte någon snurr på mina stegmotorer. Jag har laddat hem en pdf som heter "Mach3 Setup Tutorial" Kommer fram till den delen "Motor Tuning", Där kör jag fast.

Nödstoppen är inte aktiverad. Det har jag kollat.:D

Det jag är lite lur på är om jag har rätt inställning i "Ports and Pins". Jag bifogar en länk på en printscreen, är detta rätt inställning??

http://web.telia.com/~u46509565

Motorerna "triggar" till när man startar upp datorn, så jag förmodar att alla sladdar sitter där dom ska.

Vad tror ni? Vad har jag missat. :oops:

MVH
Elholm
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Hej,
Jag gör ett försök här....

Det ser ut att stämma med vad jag hittade på Jojjes hemsida. Har du angett rätt adress till LPT porten? Har du möjlighet så mät spänningen på pin 3 medan du joggar fram och tillbaka, åt ena hållet skall den vara så nära 0V som möjligt, åt andra hållet så nära 5V som möjligt. Om den inte ändrar sig så har du säkert fel adress.

Det kan också vara så att din PC lämnar 3.3V på LPT porten, jag vet inte hur Jojjes kort funkar om så är fallet, jag hittar ingen info om det på hans hemsida.

Sen en grej till, som jag säkert (och förhoppningsvis) missuppfattat men, på den här bilden står det att pin17 är +5V men pin17 i LPT-porten är en utgång... Om det menas att man skall sätta pin17 hög med hjälp av Mach3, som någon typ av Enable-signal så är det väl OK men om kortet lägger +5V på pin17 så finns risken att det går illa.

/H.O
(författare av den pdf:en)
Jim_the_one
Inlägg: 1669
Blev medlem: 8 december 2004, 00:03:49
Ort: Falköping

Inlägg av Jim_the_one »

Det ser rätt ut på bilden så där är inte felet iallafall.
3,3V på LPT porten är inget problem, inte hos mig iallafall.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lättast är nog att ringa, iaf för mig. Då slipper man massa fram & tillbaka, eftersom du inte skriver hur resten är konfigurerar.

Annars kan du titta härhur jag har satt upp min Mach3.
OBS: Både Step/Dir pulse bör vara på "1".

En annan sak. Hur har du kopplat motorerna?

Edith:
3,3V tar nog buffern 4050 hand om.
Senast redigerad av jojje 11 augusti 2007, 15:19:48, redigerad totalt 1 gång.
Elholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 juni 2007, 14:33:17
Ort: Umeå

Inlägg av Elholm »

Tack för svar!
ok, jag får börja där vid LPT porten.

Med risk att bli idiotförklarad men jag måste bara dubbelkolla med er.
Visst har jag fattat rätt att när man går in i "Motor Tuning" så ska motorn börja att snurra när man ändrar hastighet och regler på de knapparna. :?

/Elholm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Den snurrar inte bara för att du ändrar "reglerna". Du måste trycka på OK, och troligtvis sen på den stora röda "Reset". Först nu kan du trycka på någon pil för att en motor ska snurra.

Men vore det inte läge att slå en signal, så blir det iaf lättare för mig.
Jag gör inget mera nu och här iaf. Det blir för mycket gissande.
Elholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 juni 2007, 14:33:17
Ort: Umeå

Inlägg av Elholm »

Helt rätt Jojje :)

Jag ska dubbelkolla anslutningar samt intällningar i Mach3. Jag gör ett försök först.

Fungerar det fortfarande inte så ringer jag. Tack för hjälpen iallfall.

/Elholm
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Dom skall inte röra sig när du drar i reglarna för Velocity och Accel.

När du är i Motor Tuning så skall den axel du 'justerar', alltså den du valt med knapparna på höger sida, röra sig när du trycker pil upp och pil ner. Det spelar ingen roll om du väljer X, Y eller Z det är ändå pil upp och pil ner som gäller i det här läget. Samtidigt som du gör det så skall DRO'n för vald axel räkna upp eller ner. Om den GÖR det men motorn INTE snurrar så har du fel adress eller nått tjall på hårdvaran, om den INTE gör det så är det mjukvaruproblem. Hojta i så fall så tar vi det därifrån.

En sak till - kolla så att du inte är Offline mode det ser du i Operator menyn. Det skall inte vara någon bock framför Control Offline.

/H.O
Elholm
Inlägg: 8
Blev medlem: 13 juni 2007, 14:33:17
Ort: Umeå

Inlägg av Elholm »

Det fungerar! DEN FUNGERAR! Helt galet bra! :D

ok doppa mig i tjära och häng ut mig bland älgar. Men den gamla burk jag hade fått tag på var LPT porten "avaktiverad" Borde jag ha märkt. Men nu fungerar det !

Aha oki, då förstår jag hur man använder "Motor Tuning"

Tack ska ni ha för hjälpen! Rackarns va de snurrar här nu! :lol:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Trevligt.

Hmm.. doppa mig i tjära... påminner om vissa uttalanden från Dojdoj... :D
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack H.O, då har jag lärt mig nåt nyttigt idag också. :)

Jag har ett konstigt "fel" som du kanske kan hjälpa mig med.
Jag tröttnade på att hela tiden ställa in 0'an, så jag kopplade in ett par Home-switchar. (Inga Limit.)
Jag tog "Automated Setup of Inputs", och det såg ut att funka fint.
Det är bara det att det är bara Y-motorn som startar och kör lite sakta mot switchen när man trycker på "Ref all home". Ibland kan man få X-motorn att röra på sig lite grann, men bara nån milimeter.
Kör man mot X-switchen manuellt, lite i taget, så säger programmet till att man inte kommer längre pga att switchen har slagit till.
Allt annat ser ut som det funkar riktigt.

Jag installerade senaste versionen av Mach3, men det är fortfarande "fel".
Vet du, eller någon annan varför det inte funkar på X, men fint på Y?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Jojje,
(Hur har du kopplat brytarna, i serie eller till separata ingångar?)
Jag har aldrig använt den automatiska setupen för ingångar men spontant låter det som att du har nån form av störning på signalen för X-axeln. Kan det vara så att du har kablarna för X-home-switchen ihop med någon av motor-kablarna eller någon annan "kraftkabel"? Testa att gå in i General config och sätt en Debounce Interval på mellan 1000 och 4000. Hjälper det?

/H.O
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Inlägg: 6380
Blev medlem: 20 januari 2006, 01:53:33
Ort: Stockholms utkant
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tack så väldans mycket för hjälpen, nu funkar det pöfect. :D

Jepp, dom är (och var) separata, men till X-motorn så har jag använt en 7-ledarkabel till både motor och switchar. Det var nog det som var boven, det kom in störningar från motorn.

Gör det nåt om man fortsätter att ha det så, och använder Debounce Interval för att "kompensera felet"?
H.O
Inlägg: 5685
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Inlägg av H.O »

Ju högre värde i Debounce Intervaldesto längre måste ingången vara hög eller låg innan den anses vara aktiv. Detta gör ju att du får en liten fördröjning mellan det att din Home-switch aktiveras och Mach3 anser att den är aktiverad. Detta i sin tur gör att din Home-position flyttas något men den bör bli reperterbar - testa med en indikatorklocka, skjutmått, stålskala, tumstock eller ögonmått, det som passar dig bäst...

(Personligen hade jag separerat kablarna)

/H.O
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Mycket bra att veta. Nu vet jag att jag inte ska blanda några signalkablar med motorkablarna.
Plus att jag ska ha en stark pulldown på alla. Det borde göra mer än väl.
Skriv svar