Modda limpistol?

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Modda limpistol?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har den här limpistolen från ClasOhlson. I början använde jag den väldigt mycket till ett projekt och efter ett tag började den få problem med att mata in limpatronerna. Den fick liksom inte tag i patronen. Såg att tappen som ska hålla fast limpatronen vid inmatning hade fastnat nere. Petade upp den med en skruvmejsel och sedan fungerade den bra igen.

Nu (två år senare) har den börjat strejka igen, men tappen sitter där den ska och åker upp när man trycker på knappen. De första två centimeterna av varje limpatron går bra, men sedan strejkar den igen och man får trycka med tummen -vilket inte är lätt med en lång limpatron...
Limpatronerna är av rätt diameter, så problemet ligger inte där. :)


Någon som känner igen problemet och har löst det?
49kr är ju inte mycket, men den borde väl inte vara "slut" redan?

Limpistol, Dremel och krympslang är ju moddarens bästa vän, så jag behöver verkligen en fungerande limpistol. :)
Tips på någon annan som fungerar bra?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har en precis likadan, fast det står bara Limpistol på sidan. Köpt på ÖB. Matningen funkar hur bra som helst, men däremot är det riktigt aptrögt att pressa ut smältlimmet, fast det blir alldeles för varmt. :P

När den här slutar fungera funderar jag på att skaffa en märkespistol, som har rätt temperatur, och är stabilt byggd. Lär väl kosta några hundra till, men det kan det kanske vara värt.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Lånar tråden lite.
Finns det någon limpistol med ställbar tempreglering. Ibland är det bra att ha väldigt trögflytande o snabbstelnande lim. Ibland vill man ha ett som är lättflytande som fyller ut hålrum bra.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Man kan kanske bygga en termostat?
Ett NTC-motstånd på limpistolen, en OP, en pot och ett relä. Garnera med ett motstånd och en diod.


MadModder: Jo det kanske är lika bra att skaffa en märkespistol.

edit: Den här kanske? Kan även användas som sladdlös. :)
Gillar att den har ett eget ställ för ibland är metallbygeln ivägen. Brukar bli lite krångligt att behöva fälla in den med en hand när man håller i det som ska limmas med andra handen.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

500 watt ser lämpligt ut när det är väggansluten.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Min är bara på 15W och blir *väldigt* varm. Vad ska man ha de övriga 485W till? Krydda elräkningen lite till?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Slippa vänta på den värmer upp. Det är så irriterande.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, jag fastnar vid forumet varje gång jag väntar på att limpistolen ska bli varm. :oops:
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag köpte en likadan modell som elfa sålde men jag köpte den på byggmax för typ 29:-. Funkar bra!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

JimmyAndersson skrev:Min är bara på 15W och blir *väldigt* varm. Vad ska man ha de övriga 485W till? Krydda elräkningen lite till?
Konstaterade att clas ohsson:s limpistol inte går att köra på 150 Watt växelriktare då den drar hur mycket ström som helst i början...

efteråt kollade jag med en Wattmeter och då ville den ha 200 Watt de första sekunderna för att efter 15-20 skunder vara nere i 50 watt - och om jag minns rätt så stannade den på 25 watt när den var genomvarm - inte 15Watt som det står i papprerna. den går också aptrögt att klämma ut lim fast den är genomvarm.

det är bara att konstatera - man får vad man betalar för, dock var det ganska många limstavar (20st?) som följde med, så frågan är vilket betalade man mest för egentligen...

edit:

man skall i allafall inte köpa limstavar hor Elfa, den saken är helt klar (170:- + moms för 10 stavar)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Modda limpistol?

Inlägg av Purre »

JimmyAndersson skrev:.....

Limpistol, Dremel och krympslang är ju moddarens bästa vän, så jag behöver verkligen en fungerande limpistol. :)
Tips på någon annan som fungerar bra?
Varför inte satsa på Dremels egna limpistol då? Kostar troligen lite mer men deras multimaskiner håller bra så :)
http://www.dremeleurope.com/dremelocs-s ... rod_id=299
Skriv svar