Trådlös ström..
Trådlös ström..
Har sett att man kan få en vanlig glödlampa att lysa utan att koppla den till ngt, dvs att dom för över ström trådlöst på ngt sätt :/
Hur funkar det?
Hur funkar det?
WTF.
Googlade på "induction wireless power", översta träffen är wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer
Googlade på "induction wireless power", översta träffen är wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_energy_transfer
Re: Hörby AM
Kanske låter dumt, men märktes den här "effektstölden" på något sätt för sändarinnehavaren/mottagarna?SvenPon skrev:Trådlös ström har funnits så länge RundRadio funnits.
Minns en gammal bonde nere i Skåne som stal effekt frrån Hörbysändaren.
Han lyste upp hela sitt kostall med lysrör som stal effekt från Hörby.
Lagom anpassad antenn så har du effekt.
Nu är jag helt off topic men är endå ett bra tips om sökning, istället för att använda forumets sökning som är lite dålig så använd googles site-search:
(det du söker) site:www.elektronikforumet.com
(det du söker) site:www.elektronikforumet.com
Hörby AM
Ang märka effektuttag. Är inte möjligt med mindre än mycket omfattande
markeffekt mätningar. Ang nämnda bonde så "gick snacket på byn"
Han blev åtalad och dömd efter någon paragraf som jag inte vet.
Rent principiellt så får du trådlös energi så fort du kopplar en antenn till förbrukare.
markeffekt mätningar. Ang nämnda bonde så "gick snacket på byn"
Han blev åtalad och dömd efter någon paragraf som jag inte vet.
Rent principiellt så får du trådlös energi så fort du kopplar en antenn till förbrukare.
Nu har jag ju inte räknat på det men att man skulle kunna driva lysrör i ett helt kostall med effekt som man tar emot med antenn låter ju helt klart som en skröna. Att man sedan skulle bli åtalad och dömd för detta låter ännu mera osannolikt. Vi snackar ju inte enstaka LED här utan gamla antika effektkrävande lysrör...
Visserligen var väl detta på AM tiden då det var rätt stora effekter och i närheten av sändaren. Enligt wikipedia så sände den första sändaren i hörby med 10kW och den efterföljande med 100kW. Även om vi räknar med att det var 100kW sändaren så måste ju mottagarantennen bli ganska enorm om man räknar på det.
//B1N4RY
Visserligen var väl detta på AM tiden då det var rätt stora effekter och i närheten av sändaren. Enligt wikipedia så sände den första sändaren i hörby med 10kW och den efterföljande med 100kW. Även om vi räknar med att det var 100kW sändaren så måste ju mottagarantennen bli ganska enorm om man räknar på det.
//B1N4RY