Bygger en kondensator...

Berätta om dina pågående projekt.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Bygger en kondensator...

Inlägg av DonPulpito »

Hejsan! Ny här och grön vad gäller elektronik. Men det är kul :) Mina erfarenheter av elektronik är kanske.. 6-10 st byggsatser från kjell&CO..

I alla fall. Jag håller på och bygger en kondesator. Den är 300x400mm stor, består av 2 st plåtar som är 1 mm tjocka och en glasskiva som är 2mm tjock.. Kommer den kunna hålla någon laddning övuhuvud taget eller är det bara och kasta denna? Just nu limmar jag fast ena plåtbiten på glaset :)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ja den kommer fungera, vilka egenskaper den får vet jag inte men jag hade nog rekommenderat ett mindre avstånd mellan plattorna, om du inte ska ha väldigt höga spänningar

/Johan
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

Glaset fanns som sagt hemma.. sen bad jag dem på byggprogrammet på min skola om plåt :)

Vad har tjockleken på isolatorn för beteydelse för kondensatorns egenskaper?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

du får kolla i en formelsamling så ser du att kapacitansen är beroende av plåtens area och avståndet mellan plattorna

/Johan
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Kapacitans:

C = ε × A/d
C = kapacitansen i farad
A= arean i m2
d = avståndet mellan elektroderna
ε = permittiviteten [glas 10, polyester 3,3]

Du kan använda gladpack som isolator.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

Är ingen hejjare på matte.. jag har inte äns läst klart matte A då jagh är 16 år och ganska nyss börjat på gymnasiet.. :)

By the way.. i min skrotlåda har jag en gammal gammal sak.. det är en kondensator.. på den står det:
METZ
113(b).1/A-Tz-2
kapazitätskonstant


Elyt E1206
9480 9963 B
DOMIT

Några idéer om vad den har för speccs? Den är ganska stor..
7,5 cm hög, och.. 3,5 cm bred..
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

du har väl iaf lärt dig att räkna multiplikation och division i grundskolan? Räkna arean lär man sig väl också?

förresten lär man sig inte mer i matte A än grundskolan.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

Klart jag kan multiplikation och division. och äkna area är väl inget svårt.. Dock så kan formler vara knepiga tycker jag.. när man vill forma om dem osv.. :shock:

[EDIT] Jag satt uppe hela natten och splade datorspel mm.. efter det är man inte så duktig på att tänka.. speciellt inte logiskt.. Skall även tilläggas att jag glömt halva matten från högstadiet efter sommarlov :)

Men jag fick i alla fall fram.. 6 farad.. i all fall om distansen mellan elektroderna är i mm.. annars får jag räkna om ett nu..
[Edit igen..]

Den lär ju klara många volt i alla fall :) glas är ju en hyffsat bra isolator :P
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej, man räknar för det mesta med meter, så det är bara att räkna om ;)

Men vad är det här för skojerier... ska arean vara i m², med avståndet i mm ? Man får ju 600F annars, och det stämmer inte :lol:
Och med mm så blir det 600mF, eller 600000µF. Det tycker jag låter lite väl mycket det också...

Förresten står det i min formelsamling att ε är kapacitiviteten, och vanligt glas har 7...
Senast redigerad av MadModder 12 september 2004, 11:58:33, redigerad totalt 1 gång.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

bah.. jag och matte går verkligen inte ihop.. och så har man ett elektronik intresse.. snacka om interna konflikter i skallen. 1 miljard dollar till den som kommer på ett sätt att interface en FPU med hjärnan och en helt vanlig matematik processor med :)

aja.. då ska vi se.. 600 mer realistiskt? om jag har gjort fel beror det på att jag är så kass att jag tror 0.02 är 2mm i meter så att säga :) Ni har förmodligen redan tröttnat på mina kassa matematik kunskaper :P

tror ni man kommer kunna använda denna kondensator i en coilgun?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag är skeptisk.
För att lagra energi en längre tid i en kondensator behövs en elektrolytkondensator. Det finns alltså en elektrolyt i, i form av en sorts saltlösning ungefär som i ett brunstensbatteri.

Hmm... http://www.tpub.com/neets/book2/3a.htm pF ?
Enligt den sidan får jag 3,7nF
Senast redigerad av MadModder 12 september 2004, 12:14:25, redigerad totalt 1 gång.
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

MadModder skrev:Nej, man räknar för det mesta med meter, så det är bara att räkna om ;)

Men vad är det här för skojerier... ska arean vara i m², med avståndet i mm ? Man får ju 600F annars, och det stämmer inte :lol:
Och med mm så blir det 600mF, eller 600000µF. Det tycker jag låter lite väl mycket det också...

Förresten står det i min formelsamling att ε är kapacitiviteten, och vanligt glas har 7...
Men snälla ge mig allt i samma enheter då :P Men som sagt.. den här saken är STOR..
DonPulpito
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 september 2004, 20:46:24

Inlägg av DonPulpito »

bah.. jag och matte går verkligen inte ihop.. och så har man ett elektronik intresse.. snacka om interna konflikter i skallen. 1 miljard dollar till den som kommer på ett sätt att interface en FPU med hjärnan och en helt vanlig matematik processor med :)

aja.. då ska vi se.. 600 mer realistiskt? om jag har gjort fel beror det på att jag är så kass att jag tror 0.02 är 2mm i meter så att säga :) Ni har förmodligen redan tröttnat på mina kassa matematik kunskaper :P

tror ni man kommer kunna använda denna kondensator i en coilgun?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

DonPulpito skrev:Men snälla ge mig allt i samma enheter då :P Men som sagt.. den här saken är STOR..
Storleken har ingen betydelse ;)
I det här fallet har du byggt en skivkondensator. En skivkondensator har den minsta kapacitansen av alla kondensatortyper. Om du öppnar en elektrolytkondensator med t.ex 10000µF, och rullar ut metallfolien och dielektrikumet, så blir det MYCKET större än dina metallplattor.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Rulla ihop två rullar alu folie med två rullar plast polie så kanske det blir så stor att men kan använda den till något.
Skriv svar