Hitta nedgrävd ledning och vattenslang?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Hitta nedgrävd ledning och vattenslang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Sambons mormor och morfar har ett hus där den tidigare hyresgästen grävt ner en vattenslang. Det dyker upp en ände vid ett land, men när jag kopplar på vatten i andra änden (som dyker upp precis vid huset) så händer inget vid landet.

Samma hyresgäst har även grävt ner minst en kabel. Jag vet var båda ändarna finns, men ser inget spår efter kabeln i gräsmattan. Personen har gjort hur många helgalna kopplingar som helst, så detta ska rivas och göras om. Jag misstänker att det även finns fler kablar nergrävda förutom den jag känner till.

Om vi börjar med vattenslangen. Hur hittar jag den? Det är inte omöjligt att den har frusit sönder någonstans och att det är därför det inte kommer något vatten i andra änden. Är enda alternativet att gräva och följa slangen eller finns det någon annan lösning?

Sedan det här med kablarna. Någon som har schema på en bra kabelhittare?
Går det att göra något som hittar kabeln oavsett om den har ström "i sig" eller inte?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Låter ju mindre kul, det där med galna kopplingar.

Finns väl egentligen bara en lösning om du inte "har ström i kabeln" och det är väl en metalldetektor. Antar att markradar inte är något att satsa på, misstänker att det är ganska dyrt. Men det skulle ju ge en hög imp- och wowfaktor. :D :D

Metalldetektor:
http://home.clara.net/saxons/bfo.htm
http://www.electronic-circuits-diagrams ... ckt4.shtml

Tänk på att det finns lagstiftning angående metalldetektorer!
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Varför inte bara gräva :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

så att trädgården ser ut som efter en invasion av mullvadar? :roll:

Det går nog att dra i slangen och gräva upp bit för bit, men jag tänkte bara kolla om någon har en annan idé först. :)

Kablarna är det nog värre med, eftersom jag inte vet hur många det är.
Hittade en lysknapp i köket och när jag följde kabeln så gick den ner i golvet under diskbänken, brevid avloppsröret. Så den kan gå vart som helst.

Ska testa att bygga en metalldetektor. Det kan bli ett kul projekt. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

nee, men du sa att du skulle riva hela systemet så det är väl lika bra?
peter555

Inlägg av peter555 »

För slangen så kan du ju stoppa in en mikrofon i den och gå och stampa på misstänkta ställen.

För att leta kablar brukar man lägga på en HF (100 kHz) signal och sedan ha en avstämd mottagare för att leta. Jag tror elverksgubbarnas prylar klarar några meter ner i backen.

Annars är det väl bara att låta rör och slangar RIP och lägga ner nya.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart fall för kabelsökare, en vattenslang kan man ju söka om man stoppar in en kabel i slangen

och eftersom detta är ett elektronikforum är det läge att bygga en :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om slangen ändå ska grävas upp blir det väl ingen skillnad genom att veta var den går innan?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Vattenklyka!

Följande är helt sant:
Ett antal år sommarjobbade jag på ElektroSandberg. Ett år var jag med en äldre linjemontör och en yngre fd televerkare. En dag skulle vi leta upp och lägga om en förstörd dränering, tegelrör. Ingen hade en aning om var den gick, så televerkaren tog två kopparspröt böjda som L och gick över området hållandes dessa löst i händerna. På ett ställe svängde plötsligt spröten mot varandra och på detta vis stakade han ut hela rörets sträckning. Helt otroligt. Jag fick prova och gick sakta över samma ställe som han hade gjort. Inget utslag alls. När han däremot höll om mina handleder och vi gick på samma ställen så fungerade det. Förklara det för mig :).
Flera gånger stakade han ut kabel och även vattenådror på det här viset. Jag fattar ingenting.

Skaffa en fd televerkare :).
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sambons pappa är en fd televerkare! :D
Tyvärr tror han inte på sånt, så det kanske inte fungerar då.
Men jag är helt klart villig att testa.

MadModder:
Det kan bli färre hål i gräsmattan om man vet var den går. :)

Idén med att stoppa in en mikrofon i vatteslangen var intressant. Ska testa den metoden.

Hur bygger man en kabelsökare? Ungefär som en AM-radio?

edit: ändrade "mikfonfon" till "mikrofon".
Senast redigerad av JimmyAndersson 3 augusti 2007, 20:26:38, redigerad totalt 1 gång.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det borde bli något sådant, lägg på en ordentlig spänning på kabeln med en funktionsgenerator. En gammal AM-radio med ferritanten borde fungera som detektor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har inte själv prövat detta men går det möjligen inte bara att lyssan efter 50Hz brummet från i alla fall strömkablarna när kontakten är sluten då ström går igenom den?
jaccee

Inlägg av jaccee »

köpa sådana här tjutraketer och kör in.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:lol:

Av en tillfällighet så råkade jag hitta detta. :)

Det kanske kan fungera?
Vilket blir bäst, den lösningen eller en egenbyggd AM-radio?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

i princip finns det två olika kabelföljare, kapacitiv och induktiv,

har provat en del och det som funkar enklast är en lågfrekvens induktiv, om, om, om, man kan skapa en slinga som man kan skicka ström igenom

då gör man enklast en fvanlig fyrkantsgenerator som klarar att skicka några A ton igenom strömslingan, ton som fyrkantsvåg ca 880 hz ;-)

sen tar man bara en mångvarvig öppen spole och kopplar den till en högfröstärkande op och till hörlur,
spolen brukar jag ta reläspolar

man hör tydligt när man är nära strömslingan

annars så bygger man en simpel amsändare och mottagare och då behöver man bara en kabel och ingen slinga

i och för sig så annvännde jag signalgenerator, riktantenn och spektrumanalysator sist, men det är väl att betrakta som fusk :wink:
Skriv svar