Jobbig vattenpump

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Detraw

Jobbig vattenpump

Inlägg av Detraw »

Tjena,

Nu har jag äntligen tagit mig i kragen och återupptagit ett gammalt projekt. Men jag har stött på lite komplikationer. Jag ska använda mig av en liten fontän pump på 12V och 7W. Jag klippte av kontakten och kopplade in den till min avr genom en transistor på min labbplatta och då funkar inte pumpen längre, så jag virar på den gammla kontakten igen, och då funkar den. Så jag tänkter att nått är strul med transistorn, så jag kopplar in den på 12V igen men nu genom labbplattan, och då funkar den inte igen :(

Vad kan det vara som strular? Det kan väl inte vara så att labbplattan är för glen att leda 7W, 12V?

Tack på förhand
/Daniel
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jag ser spontant fyra möjligheter:

Pumpen drivs med AC.
Transistorn bottnar inte.
Transistorn dog pga. utelämnad skyddsdiod.
Felkoppling.

Testa att driva något annat t.ex. en glödlampa genom transistorn.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Jag har en hög med leds som drivs med en likadan koppling och transistor och den funkar...

Och jag upptäckte just varför det inte funkade, dock så va det lite för sent. Du hade rätt på en punkt: pumpen drevs med 12VAC inte 12ADC... Och det upptäckte jag efter jag hade testa att koppla in pumpens nätagg till labbplattan istället för min vanliga, så nu funkar inte min AVR längre, vet inte om det är AVR:en eller elektrolyterna som är pajj, men det är väl båda antar jag..... Suck varför kolla man inte upp allt ordentligt innan man börjar testa och koppla för att se vad som händer :((

Jaha så är det bara att ta reda på hur man PWM:ar en AC pump med en AVR...

/Daniel

EDIT: Hmm märkligt allt funkar igen, behövde bara programmera om AVR:en så funkade den igen AC strömmen måste ha resetat den på nått sätt...
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

För att styra AC använder man Triac, En opto-triac t.ex. S21ME3 (Elfa# 75-302-56) som driver gateströmmen genom en vanlig triac.
Sen får du ha en vanlig optokopplare t.ex. 4N25 eller PC817 för att hitta nollgenomgångarna.

Sökord: Fasvinkelstyrning.
Schema
Detraw

Inlägg av Detraw »

Aha ok, kollade lite på schemat och det verkar ju inte så knepigt, om man kör på detta sätt, kommar man kunna få pumpen att pumpa svagare om man kör med nån vanlig PWM från AVR:en?

/Daniel
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eller så tar man en triac opto med inbyggd nollgenomgångsdetekor.
MOC3041 t.ex. Farnell har den t.ex.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Micke_S>>
Triac med nollgenomgångsdetektor är avsedd att använas som switch,
här är det fråga om effektreglering m.h.a. fasvinkelstyrning.

µP måste veta när nollgenomgångarna kommer för att starta timer i rätt ögonblick.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men naturligvis så ska detta lösas med programvara och en H-brygga och PWM för att efterlikna sinus. Naturligvis ska motorn frekvensstyras, fasvinkel det är fusk.
En AVR fanns ju redan i projektet.

Prototypen

det är lätt när man inte behöver göra det själv

EDIT: nu snavade jag över namnet som löser detta Pheer på forumet har väl byggt en trefas frekvensomriktare, ta valda delar (programvara) ur den så fixar det sig.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Det hela började låter betydligt knepigare än vad jag hade tänkt mig från början... Jag ska se om jag kan hitta en pump idag som drivs av likspänning. Annars får jag kolla på de andra alternativ ni har nämt...

Föresten måste dessa pumpar av en sinusvåg, eller räcker det med en fyrkantsvåg?

/Daniel
peter555

Inlägg av peter555 »

De brukar låta illa om man kör dom på fyrkantspänning, de blir också lite varmare. Med fasvinkelstyrning kan man oftast endast styra inom ett begränsat varvtalsintervall.
Detraw

Inlägg av Detraw »

Ok tydligen så är det ovanligt med pumpar för likspänning. Fasvinkelstyrning verkar inte heller rätt väg att gå eftersom jag vill kunna få ner vattenflödet till ett minimum...

Så då har vi kvar frekvensstyrning. Jag hittade Pheer's tråd och började gå igenom den, men det va ju inte den minsta projekttråden jag sett :)

Om det är nån som har några länkar om ämnet så skulle det uppskattas..

/daniel
peter555

Inlägg av peter555 »

Det ämnet har varit uppe här otaliga gånger, leta efter trådar med beskrivningar på H-bryggor.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vattenflödet från vanliga fontänpumpar styr man med en strypventil på vattenslangen helt enkelt. Pumpen känner inte av detta.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det verkligen en 12V AC motor? Tänkte så att det kanske inte var 12V DC men med en konding och diod i serie eller någonting sådant.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

vattenpumpar till fontäner och akvarier brukar vara AC akvarier 230V och utomhus fontäner 12V eller 24V. Jag har inte sett någon DC pump mer än i bilar.
Skriv svar