Skicka information mellan två st ATmega16

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför inte bara välja en processor med fler portar?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Björn

Gissar det är av kapslingsskäl. Mega16 är den AVR med flest portar i PDIP-kapsel. Vill man ha fler portar så är det SMD som gäller, och det är många hobbyister som inte vill hålla på med SMD.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Just det ja, tänkte inte på det :oops:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det många sensorer som ska placeras ut på olika ställen 20 -50m så tycker jag det verkar naturligt att spara på kabelkostnaden. Kan man göra det genom att placera en uC till 40m bort tillsammans med en LCD så tycker jag att det är ett vägande skäl till att ha 2 mega16.

Edit:
lennie> Börja med att ha dom 2 mega16 nära varandra och utan extra kretsar, så att du ser att kommunikationen fungerar. När du får det att fungera bra så lägger du till kretsar för att klara kommunikation på längre håll enligt tidigare tips. När det sedan fungerar flyttar du ut dom där de ska vara.
lennie

Inlägg av lennie »

Mindmapper skrev:Är det många sensorer som ska placeras ut på olika ställen 20 -50m så tycker jag det verkar naturligt att spara på kabelkostnaden. Kan man göra det genom att placera en uC till 40m bort tillsammans med en LCD så tycker jag att det är ett vägande skäl till att ha 2 mega16.

Edit:
lennie> Börja med att ha dom 2 mega16 nära varandra och utan extra kretsar, så att du ser att kommunikationen fungerar. När du får det att fungera bra så lägger du till kretsar för att klara kommunikation på längre håll enligt tidigare tips. När det sedan fungerar flyttar du ut dom där de ska vara.
Jo. jag tänkte att jag skulle börja med det.
men just nu har jag lite andra funderingar som jag måste lösa innan jag kommer vidare i mitt projekt.
jag har använt basic som utv spåk. ( mikrobasic ) men all information som jag hittar på nätet är i C. jag testade att köra C innan jag började med basic. Och hade väldigt stora problem med C. men som sagt. All information som finns på nätet är i C, det gäller också alla böcker jag hittar om AVR. Så jag funderar på att bytta till C och börja om och lära mig det.
Någon har som har använt både mikrobasic och C och kan ge mig lite feedback.
lennie

Inlägg av lennie »

$tiff skrev:>> Björn

Gissar det är av kapslingsskäl. Mega16 är den AVR med flest portar i PDIP-kapsel. Vill man ha fler portar så är det SMD som gäller, och det är många hobbyister som inte vill hålla på med SMD.
Helt sant.
om jag kan så slipper jag gärna SMD.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Det är ju i SMD alla roliga chip finns i. Like sorgligt för de som inte kan etsa kort till dessa. PDIP är ju annars stor som ett hus.
Skriv svar