12V till -5V?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

12V till -5V?

Inlägg av Borre »

Har skaffat mig ett litet externt nätagg till en dator men den saknar -5V som moderkortet kräver. Har kollat runt lite på elfa efter diverse spänningsreulatorer som skulle kunna passa och hittade L7905CV med fast -5V och max utström på 1.5A och atx-standarden med -5V ligger väl på 0.5A om jag inte har fel så det bör ju fungera bra, eller?
Antar också att det bör fungera fint med de exempel på kopplingscheman som finns med i databladet.

Eller har någon annan en bra idé för hur man kan lösa detta på ett snyggt sätt, det jag helst av allt vill är ju att det blir så effektivt som möljligt för att slippa all extra värmeutveckling.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

För att använda 7905 måste du först ha tillgång till en negativ spänning ett par volt över önskat utspänning.. ca -7V
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Ja just ja, vad tänker jag med egentligen? :)
Det man skulle kunna göra då är ju att använda -12V, men då lär inte strömmen räcka till då nätagget ger 0.2A.

Hur skulle man kunna lösa detta då egentligen?

edit: Skulle man kunna använda någon spänningsinverterare, så som MAX635? Skumma igenom databladet och vad det verkar så blir det en ganska dyr lösning.

Kan tilläggas att 5V fungerar lika bra som 12V
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Är du säker på att moderkortet verkligen kräver -5V. Det är så att -5V bara används i sällsynta fall av gamla moderkort.
Edit: Har du provat att koppla in utan -5V? Ingenting går sönder utan -5V.
Användarvisningsbild
anlamotte
Inlägg: 859
Blev medlem: 5 augusti 2003, 15:54:34
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle nog prova att köra utan -5V då denna troligen inte behövs.
Skulle det inte fungera behövs det nog inga större strömmar så en 7905 från din -12V fungerar säkert.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Efter lite nogrannare test med och utan -5V så verkar det som om nätagget trots allt inte fungerar. Ur själva nätagget (19V externt) kommer ett ljud som jag tycker lika en kondensator just när den gått sönder, när den bubblar och pyser lite sådär fint som de gör när de spruckit.
Tänkte jag skulle prova med ett annat externt nätagg från laptopen som också ger 19V, dock lite lägre ström med det borde inte vara något problem.
Men blir till och kontakta stället jag köpte grejorna ifrån och se om man får den utbytt.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Vill inte påstå att jag hänger med längre? Var det inte ett ATX-psu, dessa har aldrig gett ut 19V? Du får förtydliga det hela. Har du tänkt på att en del psu måste ha en liten belastning för att ge ut spänning.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Kan förstå att du inte hänger med. Det är ett externt nätagg i form av en 230VAC - 19VDC ~5.5A som man sen kopplar inte till ett mycket mindre internt DC-DC agg (totalt 165W) som ger korrekta spänningar till moderkortet.

Belastning har jag provat med utan något resultat.
Har nu även provat med ett annat externt nätagg med både rätt spänning och ström men inte heller där fungerande det, så jag antar att det är det interna DC-DC som är trasig. Men det mest skumma är att allt verkar fungera, moderkortet visar att ström finns genom 5VSB, kör man igång datorn genom antingen "knappen" eller tangentbordet händer inget förutom att man hör att ett litet högrefrekvent ljud uppstår från DC-DC omvandlaren, precis som om belastnignen ökar men inget händer. Sluter jag däremot ps-on (jordar grön kabel i atx-kontakten) så startar moderkortet upp och man kan mäta upp alla spänningar som verkar vara korrekt, men datorn startar inte.
Har även testet ett litet mini-itx kort men samma problem där, så överbelastning kan man säkerligen utesluta.

Det var av dessa konstiga anledningar jag först trodde att -5V krävdes då allt verkar vara som det ska, men utan -5V från ett annat nätagg så fungerar det fortfarande bra med det.

Mycket konstigt tycker jag iaf, ingen som har en liten aning om vad som kan vara fel?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Är det ett internt picopsu eller något liknande?
Jag skulle köpa ett nytt innan man eldar moderkort.
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Ja ungefär, ett från mCubed, något större än picopsu men samma funktion.
Jo har mailat säljaren så får vi se hur det går.
Men tycker det är så konstigt när allt verkar fungera som det ska. Skulle det kunna vara något som slår ifrån pga felaktig komponent och helt enkelt minskar strömen, spänningen är ju som den ska. Startar man nätagget manuellt så lyser moderkortet upp, fläktar snurrar och hårddiskar startar men sen händer inget mer heller.
Nej får nog ge upp innan något går sönder.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Inlägg av Mindmapper »

Förstår jag det rätt så fungerar det med ett annat psu även det utan -5V.
Kan det vara så illa att någon ansluten grej tar för mycket ström. Hur mycket prylar har du inkopplat till moderkortet. Prova koppla bort så mycket som möjligt för att se om du kan få dt att funka då. Du sa att du provat med mini-itx så du har säkert också tänkt på de yttre inkopplingarna också.
Edit: några beep då?
Borre
Inlägg: 4572
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Inlägg av Borre »

Alldeles riktigt, det fungerar utan -5V från andra nätagg (avklippt kabel).
Nej jag har provat med alla saker inkopplad och endast moderkortet, även ett itx-kort som drar i runda slängar 20W när det startar, inga yttre saker förutom ett CF-kort, så överbelastning bör det ej vara.
Inga beep eller något, kortet/korten bara kör igång fast sen händer det inte mycket mer.
Det mest konstiga är ju att man ej kan starta nätagget genom moderkortet, utan man måste starta det manuellt genom att sluta grön kabel med jord, så antagligen är något fel i själva dc-dc kort som styr det hela.
Skriv svar