Hur räkna ut batteritid ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ja, det som 'eldas' upp är syran som är indränkt i själva plattorna, inte det som är utanför i elektrolyten - syra i elektolyten behöver ha tid på sig att tränga in mha diffusion in i plattorna och av syran bildade vattnet i plattorna behöver ha tid på att tränga ut.

i riktigt kall väderlek så kan man få läget att bildade vattnet i plattorna vid stora urladdningar så kan vattnet frysa till is inne i plattorna och helt blockera diffusionen för mycket lång tid framöver och det räcker inte längre med minuters väntande utan timmar och kanske tom. måste värma batteriet lite så att iskristallerna inne i plattorna tinar.

till detta så vid stora urladdningar så bildas det lätt en blysulfatgel bara på utsidan på plattorna som ett slags skinn som hindrar jontransport och slöar ned diffusuinen mellan elektrolyt och platta... vid långsam urladdning så hinns jontransporten med ända in i djupet och man får inte stora laddstatusdiff mellan utsida och inuti plattan.

just det här beteendet är det som skiljer mellan olika battertillverkare beroende på strukturen på blyplattorna - biltema batteriet som jag köpte till min gammla nissan hade definitivt den här beteendet redan vid ganska korta starttider (den var grining vid temperaturer under +4 grader) och här hjäpte det inte med några minuters vänta utan snarar timtal - dvs. körde man till startmotorn inte orkade längre på morronen - så kunde den veva motorn lika länge på eftermiddan igen utan laddning emellan, medans det var inte ens lönt att försöka efter en halvtimmes vila.

samma tedens ser jag tyvärr på på Biltemas Gelbatteri till MC med pinsam kort startid (skulle ha gång den efter vintern) trots fulladdad i jämförelse med >10 år gamla 3/4 sulfaticerade Yasa batteriet året innan...
Skriv svar