Jojje's & POS fräs har fått en lillasyster.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

jojje, det är lungt. den kommer när den kommer (fast det är klart man väntar :D )

Har redan fixat färg och kommit på namn till min. Vi kanske ska ha en "Pimp my li´ll sister" tävling. Den som gör den snyggaste vinner ära och berömmelse här på EF.

Lite allvar, kommer adapter ringen ingå eller ska man köpa den x-tra om man inte ska använda en kress?
Lysdioderna, blir det sammköp eller levereras de med eller hur blir det med de? Eller var det någon här på EF som sålde dem?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vad ska hon heta? Nu blev jag nyfiken i en strut igen.

En sån tävling vore kanske inte helt dumt, men kanske inte pimpa med dom extremaste 50 tummarna, :humm:

Dom som bara kör med typ Dremel behöver inte så stort hål, utan då får hon ett trångt litet 19mm hål. :)

Pubesringen, eh förlåt, adapterringen blir som options. Troligtvis blir det LaRdA som gör dom. Kör man bara med Kress, behövs ingen adapter.

Det med lysdioderna trodde jag skulle komma senare, när vi börjar hitta på roliga/användbara options. Meduza kan kanske ta tag i den biten redan nu. Hålen kan jag iaf fräsa på en gång. Eller ska vi vänta med det tills vi ser vart och hur vi vill ha dom, :humm:
Användarvisningsbild
Anahka1975

Inlägg av Anahka1975 »

fästplattan för fräsen är ändå rätt lätt att göra ny eller?
Har ännu inte bestämt om jag ska satsa på en kress eller inte så....

Namnet blir......en överaskning. Kan säga att jag kommer involvera en polare som har en reklam-firma så det blir "seriöst" till max Ha ha..... :lol:

jag har limmat lagren i min "Bruksbo dremmel" i plast-chassit så nu har jag inget kännbart glapp i den iaf. får se om den duger. Är det overkill med en kress i lillsyrran eller är presitionen så bra att det är motiverat?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag kan ta tag i det ja, jag har redan testat lite olika lysdioder och kombinationer, och det är vidvinkliga lysdioder som gäller helt klart!

Dom 40-gradiga kallvita lysdioderna från Cree som molectric säljer är dom som ger bäst ljus, det jag är lite orolig för är dom kommer ju sitta såpass långt ifrån varandra så att ljuset inte kommer spridas in långt nog och man får en mörk fläck just runt frässtålet...

Det går dock att lösa rätt enkelt med att man monterar dom lite vinklat i hålen som man gör för dom...

Jojje: skulle det gå att göra hålen för lysdioderna i en sådan här form:
Bild

Med den avlånga riktad mot frässtålet, så att man kan rikta dom lite inåt mot frässtålet när man monterar dom.

Om det är intresse så kan jag ta och fixa beställning av lysdioder också?

Anahka1975: det beror lite på vad du vill jobba i för material, för lite mera tungfrästa saker så är kressen överlägsen.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp Meduza, det fixar sig. Håller föresten på att bereda den just nu.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Vem som än sätter in pengarna så kommer det att stå Dechaine. Jag har som sagt gett honom kontonr. Men jag kan kolla om han har stoppat in några pengar!
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

OK HousePanter. vi får se vad det blir. :)
Användarvisningsbild
wombat

Inlägg av wombat »

Hmm, jag kan inte hitta vilka dimensioner på spännhylsor som finns till Kressen.
Skulle vilja ha en liiiten till mina dremelfräsar.
Eller är det bättre att köpa nya fräsar med 3.nått-skaft?

Bästa tråden på år och dar iallafall. :D

Fast jag tycker att Jojje borde sagt stopp vid 5 maskiner och sedan
sålt resten till rimligare(högre) pris. (Hrmmm, som av en händelse är jag nr 5 på
listan. :roll: Jag borde nog flytta ner mig för att verka iallafall liiite trovärdig.)

Väldigt mycke jobb blir det och sedan är marknaden aningen mättad när
de 'riktiga' syrrorna kommer ut på banan.

Jojje, du får flå oss på A-axlar och storfräsare i stället, minst 100% påslag! :)
Eller föresten(tittar i plånboken.) kanske 50%? :oops:

Jag kommer gärna och hämtar min när det blir dags, spar frakt och så får man
kanske kika på övriga manicker. Ingen panik dock.

/Wombat
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jag har listat alla dimensioner som finns i en post på sidan 38 (oj det är redan 10 sidor sedan...):
2.0mm
2.35mm
2.5mm
3.0mm
3.175mm
4.0mm
5.0mm
6.0mm
6.35mm
8.0mm
10mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Appropå det. Kan man inte få Postnummer synligt. Inte vart man bor, men för att kunna hänvisa till där man skrivit ett eller annat. Har sett att andra forum har det, så det skulle väl inte vara helt omöjligt.

Eller är det nån inställning jag har slagit av? :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag funderade på att bygga mig en ring med ytmonterade vita lysdioder, typ som en sån som en del byggt till sin digitalkamera. Och fräsa ut ett skydd av plexi som kretskortet sänks in i. Det blir inte många mm tjockt totalt. Sen skruva fast ringen. Troligen i ett par av hålen avsedda för 5mm-lysdioderna. Någon som har åsikter om detta? :)

Hmm... Kanske enklare att montera de där 5mm-lydioderna iaf...
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Hittat på Makezine idag:

HOW TO - Make a three axis CNC machine (cheaply and easily)

Men tacka vet jag Jojjes maskin!! :tumupp:

Pengar insatta för Dechaine förresten! :)
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

jojje skrev:Appropå det. Kan man inte få Postnummer synligt. Inte vart man bor, men för att kunna hänvisa till där man skrivit ett eller annat. Har sett att andra forum har det, så det skulle väl inte vara helt omöjligt.

Eller är det nån inställning jag har slagit av? :)
Jojje tryck på det lilla pappret (Bild) som du finner under personens namn som skrivit inlägget och även bredvid tid och datum på inlägget. Antar det är det du syftar på.

Förövrigt här är bilden på muttern och min dremel:
http://img248.imageshack.us/my.php?image=img3933ay9.jpg
Det finns lite att kapa, ca 3mm dock kommer det bli ett fult mellanrum efter som jag inte ser så positivt på eftersom jag även använder dremel nför hand och då stödjer man fingrarna mot just den muttern om man inte använder flexslangen.
Förövrigt den gula lilla saken i bakgrunden är en igus kabelkedja som kommer ifrån automationsmässan som var år 2002 eller så. Skulle tro det är ifrån deras E2 Micro serie.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag kan bara tala för mig själv, men ska det sitta lysdioder i min fräs så ska de vara utfrästa hål från början :!:

Börja fräsa hål på "frihand" kommer INTE se bra ut känner jag på mig. :shock:

Man kanske skulle ha "ännu en kolumn" för detta i wikin?

Hmm börjar bli mycket nu :)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag föredrar också förborrad platta, men jag kommer använda RGB-dioder för att kunna få till lite effekter/funktionalitet enligt tidigare inlägg i tråden...

Pratade förresten med tyskarna idag, dom lät något tveksamma till mina prisförslag men skulle kolla upp och återkomma :P Tydligen var spännmuttern för 3,175mm inte någon Kress standard (fanns inte i deras sortiment) men dom skulle kolla upp med en underleverantör...

Tanken är alltså att få Kress 800 FME inklusive spännhylsorna för 1000:- och 1050 FME med spännhylsor för 1150:-. Någon som har priset för motsvarande här i sverige? Kan ju vara bra att ha som referens 8)

Edit: alla priser exklusive moms, dvs. moms tillkommer!

Jojje: Nu sa jag att det skulle vara okej att skicka alla maskiner till dig så vi spar in lite på frakten från tyskland, det hade ju annars gått på 120:- +moms för var och en... (hoppas det är okej?)

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 29 juni 2007, 23:42:07, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar