Laddning av blyack?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7487
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Laddning av blyack?

Inlägg av Marta »

En bekant till mig har en sladdlös gräsklippare där jag bytte ack och vid kontroll efteråt så stänger laddaren inte av förän den når 14.8V och lite till. Det är absolut på gränsen enligt databladet när acken används i cyklisk drift.

Om den bara urladdats delvis och en sådan laddning görs efter varje tillfälle, hur många gånger kan man räkna med att batteriet pallar?

Det kanske skulle vara lämpligt att byta ett motstånd i laddaren så den stänger av tidigare. Ni som kan batterier, är en sådan åtgärd motiverad?
Användarvisningsbild
Exige
Inlägg: 178
Blev medlem: 20 november 2005, 16:45:28
Ort: Skövde

Inlägg av Exige »

Nu är jag inte expert på blyackar, men vad jag vet så har du rätt i att det är sämre med så hög spänning på dem ofta. Man ska ju kunna ha 13,8 Volt på en blyack kontinuerligt utan att det ska vara skadligt. Men om batteriet är delvis urladdat så ska det inte vara farligt med högre spänning så länge batteriet inte är fullt (tror laddare ger högre spänning för att kunna ge batteriet mer ström).

Om du tror att laddaren ger 14.8 Volt även när batteriet är fullt, kanske det går att sätta dit vanliga dioder i serie med laddaren. Var diod brukar ha ett spänningsfall på ca 0.7 Volt. Se bara till att de pallar strömmen.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Slutna glasfloss (SLA) och gelbatterier rekomederas många fall laddas ända upp till 15 Volt innan avslag vid cyklisk drift. Detta har att göra med att den typen av batterier har högre halt av svavelsyra än vanliga 'våta' batterier med propp och behöver den lite högre spänningen för att bli fulladdad inom rimlig tid. Vätgasen och syrgasen som bildas vid hög spänning rekombinerar av blyplattorna själva (är möjligt då batterierna inte längre är dränkta i elekrolyt utan bara rejält fuktiga och med många gaskanaler som tillåter gasutjämning mellan plattorna via glasflosset och den efter ett tag tämligen (avsiktligt) uppspruckna gelen.)

Den här typen av batterier har också väldigt rena blyplattor utan antimon (möjligen kanske en smula Kalcium i kärnan i gallren av de positiva blyplattorna) vilket förmoligen gör att gasningsspänningen har gått upp en smula gentemot mot traditionella blybatterier.

Att batterier har hög laddspänning under korta tider (timmar) som i cyklisk laddning gör inte så mycket - men det är helt annan sak om de står så i dygn innan avslag.

---

Standard SLA-batterier som står kontinuerligt med 13.8 Volt håller bara i ca 3 År, därefter är plattorna bokstavligen sönderkorriderat, vilket bruka synas genom att batterierna får 'revben' efter sidorna av batterikärlet.

Batterier som stå oinkopplade och laddas typ 2 ggr per år håller betydlig längre. Jag har några hemma så är säkert över 10 år gamla med full kapacitet ännu och utan tedens till svällning (att batterikärlen i större SLA-batterier tenderar att sugas ihop pga. undertryck vid urladdning är också gott tecken att batteriern fortfarande är i gott skick och plattorna inte har tjocknat och börja spricka).

---

Det som sliter mest på blybatterier är djupa cyckler, kör man i botten var gång så håller ett sådan batteri inte mer än 30-50 gånger, stannar man vid 50% så kanske de håller 200 ggr och laddar man inte ur mer än 30% så kan samma satterier hålla över 1000 cyckler.

---

Det stora blybatteridödaren än idag är fortfarande dålig skötsel - dvs. inte omedelbart laddas efter användning utan står i dagar och veckor innan någon förbarmar sig över batteriet, om ens alls, innan nästa gång det skall användas..

Blybatterier hinner sulfaticeras märkbart skadlig inom 24 timmar om laddningsnivån inte hinner över 50% på den tiden - därför kan man inte ha allt för små laddare på väldigt stora batterier - det är laddtiden som är kritisk om man är rädd om batterierna. - detta gäller också de speciella solcells-batterierna - även om de är ruggade för driftsituationen så hjälps de väldigt mycket om laddnivån hissas till över 50% innan man lämnar stugan/båten etc. och låter solcellerna ladda resten, specielt vintertid med få ljustimmar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 7487
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är detta batteri som det gäller. 12V 25Ah 3..5års-version. Det är inte den fina typen där gaserna kan rekombinera antar jag, utan de bara ventileras bort till det är torrt och sedan övergår det från batteri till miljöfarligt avfall...
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

jo, dessa rekombinerar och är av SLA/gel-typ - dessa kallas ventilreglerade då det 'bara' behövs ca 1 hg övertryck inne i cellen innan de 'pyser' - inte flera kilo övertryck som i NiCd och NiMh-batterier (och för all del LiIon för att förhindra explosion)

vid normal drift och laddning så läcker det ingeting från dessa batterier utan först vid våldsam destruktiv överladdning då rekombineringen inte hinner med...
Skriv svar