Koppla eldarttavla till dator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Ok, nu har jag plockat ut kretskortet från ett tangentbord.

Bild

Det kommer att fungera utmärkt om jag bara kan koppla ihop darttavans kontakter med kortet.
Jag kommer ju inte att kunna löda fast kablar på kontaktytorna som är ca 9 mm breda, mellanrunnen är på ca 8mm. Total bredd 62mm.
Är detta en standardstorlek? Finns det någon sockel att köpa som skulle passa kretskortet?
Någon ide för hur jag kan koppla ihop grejerna?
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Varför kan du inte löda fast kablar på kontaktytorna som är ca 9 mm breda?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ja även 0,9 mm borde ju vara fullt möjligt om man är lite händig. :wink:
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Jag tror det i praktiken blir knepigt för mig att klara av det, jag är ingen elektriker. Antagligen skulle kablarna förr eller senare lossna, eller så skulle jag få kortslutningar.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Men om man tar varannan tråd åt samma håll och låter dem gå bara en liten bit in på paddarna så är det rätt mycket space. Sen kan du sätta rejält med smältlim över så hålls dom nog på plats.
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Alterantiv eftersom det inte är ett så extremt antal knappar så skulle det gå med ne enklare numerisk knappsats eller en gamepad. Värt att tänka på.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Fast det behövs väl en matris på minst 8 x 10? Då är ju antalet rätt korrekt på kretskortet ifall det finns åtminstone 8 i en av "axlarna". Eller alltså, det måste ju finns åtminstone 8 ingång, eller 8 utgångar på kortet, men det gör det ju säkert?

En numpad klarar ju sig med cirka 4 x 5 och en gamepad ännu mindre som dom går bort, om jag inte fått något om bakfoten förstås... :oops:
Användarvisningsbild
Landrash

Inlägg av Landrash »

Nej du har nog rätt bara jag osm inte tänkte efter :oops:

Visserligen så finns det ju gamepads som har en jävla massa knappar så vem vet :P
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Tangentbordsmatrisen är 8X16. Gamepads tror jag inte fungerar på det viset alls, konvertering skulle behövas.
Jag testade tidigare att löda lite och kunde inte få kabeln att fastna på ytan. Ska göra fler försök senare.
Om det funkar är det väldigt prisvärt jämfört med att köpa en controller som IPAC, 69kr för ett tangentbord.
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Jorå, fungerade utmärkt att löda när jag skrapat bort ytskiktet på kontaktytorna. Nu har jag dock stött på ett mycket knepigare problem.
Tavlan genererar knapptryckningar när jag trycker för hand, men när jag kastar en pil händer ingenting. Uppenbarligen finns det en funktion i tangentbordet som ignorerar för korta signaler. :(
Jag måste läsa på mer om ämnet, men jag läste nånstans att gränsen ligger på ca 30 ms.
Nån som har någon ide till en lösning, någon typ av signalförlängare kanske?
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

den funktionen kallas för avstudsning, eftersom knapparna i ett tangentbord "studsar" lite, och genererar en liten följd med korta knapptryckningar.

En darttavla studsar också, men där har man byggt elektroniken på det viset att den tar in den första signalen, oavsett hur kort den är, och sedan ignorerar den signaler som är likadana, för kanske 0,5 sekunder.

Men man kanske skulle kunna sätta en konding på varje input?
mlager99

Inlägg av mlager99 »

Tackar för infon. Kondingar säger du, Kan du rekommendera nån typ som jag kan testa med?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

testa 10nF 100nF 1uF osv
Skriv svar