El bil

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
minken

Inlägg av minken »

ja har nog dessvärre ingen som har nått sånt.. men hur får man
bilderna till att visa sej?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det ser rätt ut men det fungerade inte, jag vet inte vad som är fel tyvärr!
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

minken skrev:men hur får man bilderna till att visa sej?
Två anledningar till att det inte fungerar.. [img]-taggen vill ha en URL utan mellanslag, den fungerar inte med mellanslaget i filnamnet i dina URLer. Detta kan man fixa genom att byta ut alla mellanslag mot teckenkoden %20.
Det andra problemet är att dina URLer inte går till själva bildfilerna, utan till en sida som visar bilden och en massa reklam. Så det funkar inte att visa såna bilder direkt i forumet ändå..

Vad du kan göra är antingen att ladda upp bilderna på en bättre host, t.ex. http://pici.se som tillåter att man infogar bilderna direkt på forum, eller så byter du ut dina [img]-taggar mot istället, så blir det enklare att följ ... pg]sån här fast lite större och med en rejäl fyrkantig ram runtom).
Startmotorn var från en ~50hk utombordsmotor, och den hade permanentmagneter i statorn. Motorn var helt tät, och blev väldigt varm efter en stunds körning (det rök om den och luktade bränt :wacko:), så jag borrade hål i bägge ändar och monterade en fläkt som blåste luft genom motorn. Då fungerade det bättre.
Hade dock ingen regulator till motorn, bara en vanlig startsolenoid, av/på.

Det som gick sönder först var inte motorn utan batteriet.. Biltemas billigaste blyack på 60Ah tyckte inte om att ge drygt 200A i längre perioder... :wink:
minken

Inlägg av minken »

tack för hjälpen maxxflow.
tro du att man skulle kunna göra liknande med denna motorn å ha nått till
att blåsa igenom den.. Men en annan ide, skulle man inte kuna ha oljekylning
å leda olja igenom motorn eller tänker ja helt galet?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Tanken är inte helt fel. Men jag tror inte att kolen gillar att bada.
peter555

Inlägg av peter555 »

En lastbilsgenerator borde räcka men då får du bygga en trefasinverter. Kanske finns såna för överkömligt pris för RC prylar.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har ni diskuterat möjligheten att använda en eller flera betteridrivna skruvdragare? Dessa finns för 12V och håller säkert för längre körningar en en startmotor... Med lämplig utväxling bör dom dessutm bli tillräcligt starka och mycket enklare att styra (kontrollen är ju redan inbyggd i och med startknappens steglösa funktion 8) ) Kostar inte heller så mycket på Rusta, Biltema eller ÖB...

/PeterH

Edit: jag fick inte upp bilden tidigare och trodde det var en elbil till barn som skulle byggas! Inget i rubriken anger ju att det är en go-cart av pansarvagnsmodell som var på gång :D Det bästa är nog rullstolsmotor eller ännu bättre permobilmotor...

/PeterH
Senast redigerad av PeterH 18 juni 2007, 16:53:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Smoothmachines har ju hyllrensning fr.o.m onsdag i stockholm. Har för mig han hade växlade 24V-motorer typ permobilmotorer. Kanske kan vara något?
minken

Inlägg av minken »

peter555: tro du de skulle fungera med en generator och hur stark kan
den vara

daniel: skulle de inte bli kontakt i kolen eller vadå?

peterH: Tro inte redigt dom skulle orka, har byggt en cykel innan med två
sånna

MadModder: har dom nån hemsida med sinna produkter?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej det har de inte. Det är Smoothmachines här på forumet som rensar ur sitt lager. Man måste åka dit och rota runt själv har han skrivit. Tråden finns under köp&sälj. Han skickar inte.
Bor du inte i närheten kan du ju alltid fråga nån annan som ska dit.
Jag ska dit och titta. :D
peter555

Inlägg av peter555 »

Lasbilsgeneratorer ger väl ca 100 A vid 24 V så det skulle bli ca 3 hk. Hur det är med varvtal/moment vet jag inte men jag ser ingen anledning att de inte skulle räcka. PWM-styrningar finns i alla fall up till 100 A för RC motorer, dock får du förbättra kylningen eftersom de endast är gjorda för att köras korta perioder. Möjligen kanske transistorerna måste bytas för att klara högre spänning.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

danei skrev:Tanken är inte helt fel. Men jag tror inte att kolen gillar att bada.
Kolen i en bensinpump i en vanlig bil badar ju i bensinen så det är säkert inga problem!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Bensin brinner ju inte så vad skulle problemet kunna vara? :D
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Eftersom bensin inte löser upp kolen så får man anta att vanlig olja inte heller angriper dem! Det borde funka med transformatorolja!
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad har ni för konstiga bensinpumpar, jag har aldrig sett någon med bensin i motorn. Jag tycker det låter som oljan borde bilda en isolerande film mellan kommutator och kol.
Skriv svar