Hur är detta möjligt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Men de hotar att ändra normerna så att man inte kan gå igenom med QP längre.... Huva... Då kommer inte spread spectrum att hjälpa längre för att lösa problem.... 46 dBmV.... urk.... inte roligt allt.... Går det igenom så kommer UTP-kabel att bli något som bara finns på museum...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Att något behöver göras är helt klart, som det är nu så smetar man ut bredare och bredare med spreadspektrum för att klara 120 kHz mätbanbredden - istället för att filtrera och på så sätt dödar större och större frekvenområde för legal radiotrafik.

en sak är det om det är en massa sändare överallt - men ännu värre när sådan spreadspektrum-pryl sitter i varenda HF-don till alla lysrör och energisparlampor - det är sådan som gör att man måste vara intill bilen innan fjärrlåset fungerar, trådlösa tangentbordet bara fungerar någon meter från datorn, Wlan säger god signalstyrka men i praktiken dålig kapacitet etc. etc. dvs. bekymren som radioamatörer har stönat över i minst 15 år börja nu påverka det dagliga livet för väldigt många personer, även om få av dessa förstår varför.

jag ser det som ganska liten uppoffring om man måste använda skärmad nätverkskabel istället för oskärmat i sammanhanget...

---

har du någon referens till den nya förslaget - 46 dBm(illi)V låter högt, jag förmodar att du menar 46 dBuV?? och vilken avstånd avser detta.

när en landmobil radio har sin squelsgräns nere vid om 0.1 - 0.3 uV eller -10 - -20 dBuV så inser man att 46 dBuV störbrus fortfarande är väldigt hög signalnivå... gränsen för god FM-radiotäckning med stereo och 10 meters mäthöjd går vid 55 dBuV...
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

En CRC16-rutin är nu stoppad in och än så länge (några timmar) har inte något b(r)us hittat rätt och tagit sig igenom.
Jag tror att detta ska vara tillräckligt för ändamålet, det är trots allt inte misil-avfyrnings-kommandon som ska skickas...

Det här med CRC-beräkningar verkar vara lite lurigt. Jag använder en rutin som jag hittat, men inte vet HUR den fungerar - bara ATT den fungerar...
Se'n kanske det finns bättre varianter, men denna ser som sagt ut att göra sitt jobb.

CRC16 rutinen skriven i PICBasic Pro. Körs på varje byte i paketet.
Kommentarer och förklaringar av någon som "förstår sig på" (förutom att det är BASIC, Icecap! :wink: ) mottages gärna.

Kod: Markera allt

' ********** Subroutine CRC16 **********
' Subroutine expects CRCLo and CRCHi to be initialized to zero or some starting value
' and expects data to be CRC'd in CRCData
' CRCLo and CRCHi will contain new CRC Values. CRCData is destroyed.
' Need variables I-Byte, TestBit-Bit, CRCHi-Byte, CRCLo-Byte, CRCData-Byte

For bI = 0 to 7 								' Do for all 8 bits in Data Byte
			fTestBit = bCRCData.0 ^ bCRCLo.0 			' XOR bit0 of Data Byte and Low CRC
			bCRCData = bCRCData >> 1 					' Position Data Byte for next bit test
			If fTestBit = 0 Then Shift16				' If Test Bit not set, just shift CRC's
			bCRCHi.6 = bCRCHi.6 ^ 1 					' If Test Bit set, compliment bit 14 of CRC
			bCRCLo.1 = bCRCLo.1 ^ 1 					' And compliment bit 1 of CRC as well
Shift16: 												' Shift right whole CRC word. 
			bCRCLo = bCRCLo >> 1 						' Low CRC bit 0 is to bit bucket
			bCrcLo.7 = bCRCHi.0 						' Make sure High CRC bit 0 shifts to Low CRC bit 7
			bCRCHi = bCRCHi >> 1 						' High CRC bit 0 can now go to bit bucket
			bCRCHi.7 = fTestBit 						' Replace bit 15 of CRC with TestBit.
		Next bI
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag gjorde en CRC16-grej till ett annat projekt och det var lika "omöjligt" att förstå.

Mitt förslag är att du testar att skriva ner en valfri byte som bits och stegar igenom vad som händer, i essens är det en scrambling som sker.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

xxargs: Så bra då behöver jag inte ha dåligt samvete för mina STP/FTP nätverkskablar. Alltför medveten om elektriska signalers egenskaper utan skärmning . :wink: .
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det är bara bra om reglerna skärps upp så brusdimman kan lätta. Det borde också sättas en tidsgräns på 5 år, sedan skall allt gammalt skit vara borta, men det är väl att hoppas på för mycket.

LPD-reglerna borde också förändras nu när digital-TV skall införas. Ta en gammal TV-kanal och rensa 70cm amatörband från skit. Folk fattar inte hur långt eländet stör vid lyssning med en riktig mottagare, de tror att signalen slutar där leksaksmottagaren inte reagerar längre.
Skriv svar