1-wire och trådlöst
-
1-wire och trådlöst
Hejsan!
Är det någon som vet ifall man kan använda ett 1-wire system trådlöst? Typ med kjells 433 MHz sändarmodul och mottagare? Eller fungerar det inte så enkelt?
Fredde
Är det någon som vet ifall man kan använda ett 1-wire system trådlöst? Typ med kjells 433 MHz sändarmodul och mottagare? Eller fungerar det inte så enkelt?
Fredde
-
-
Det jag har är 8st DS2482S-100 som jag vill kunna använda trådlöst.. Jag har fått det att fungera vanligt men jag vill ta steget emot trådlöst.
Är det fel att använda 1-wire serien då? Ska jag ge mig på att försöka lära mig Microprossesorer istället?
Är det fel att använda 1-wire serien då? Ska jag ge mig på att försöka lära mig Microprossesorer istället?
Det är inget fel i 1-wire serien. Men detta skulle bli mycket enklare med inteligenta noder som pratar 1-wire och i sin tur pratar något annat protokoll över radion.
Och till sist svar på sista frågan JA.
Edit :en fråga till: vad är det för 1-wire enheter du läser av idag??
Edit2: går också slippa lära sig microprocessorer om du har pengar att betala någon annan.
Och till sist svar på sista frågan JA.
Edit :en fråga till: vad är det för 1-wire enheter du läser av idag??
Edit2: går också slippa lära sig microprocessorer om du har pengar att betala någon annan.
Inget är "fel" men ibland väljer man så att det blir mycket besvärligt....
Och jag säger som Micke_s: JA till sista frågan.
En enkel lösning är att det sitter ett antal 1-wire masters som sedan hämtar de data som behövs, dessa skickas sedan vidare till ett samlingspunkt på ett enkelt sätt, att kopiera 1-wire protokollet via radio är kanske möjligt men definitivt idiotisk besvärligt och sannolikt onödigt.
Och du har fortfarande inte besvarat frågan:
* Vilka data ska överföras?
* Hur ofta?
* Måste de utläsas som 1-wire i mottagande ändan?
Och jag säger som Micke_s: JA till sista frågan.
En enkel lösning är att det sitter ett antal 1-wire masters som sedan hämtar de data som behövs, dessa skickas sedan vidare till ett samlingspunkt på ett enkelt sätt, att kopiera 1-wire protokollet via radio är kanske möjligt men definitivt idiotisk besvärligt och sannolikt onödigt.
Och du har fortfarande inte besvarat frågan:
* Vilka data ska överföras?
* Hur ofta?
* Måste de utläsas som 1-wire i mottagande ändan?