Flockning
- Smoothmachines
- Kontakt:
vid pulverlackering används statisk laddning för att lägga på pulver men det är ju ett smidigare o lättare material att förflytta
http://www.loewener.se/Default.aspx?Pag ... 30&Level=3
annars borde ju den gammla metoden tjära och fjädrar fungera
http://www.loewener.se/Default.aspx?Pag ... 30&Level=3
annars borde ju den gammla metoden tjära och fjädrar fungera

- Smoothmachines
- Kontakt:
Ungefär på samma sätt, med statiskt el, bara mkt enklare doningar.
Det finns handhållna, batteridrivna sådana men det är för klent och elektroniken är ingjuten i nått jox, kan ej planka det.
Så är de DYRA som attan.
http://en.maag-flock.com/content.php?id=70
Jag vill ha större till ett bra pris: bygga själv eller begagnat...
Helst ngt som jag kan flocka tanks med.
Det finns handhållna, batteridrivna sådana men det är för klent och elektroniken är ingjuten i nått jox, kan ej planka det.
Så är de DYRA som attan.
http://en.maag-flock.com/content.php?id=70
Jag vill ha större till ett bra pris: bygga själv eller begagnat...
Helst ngt som jag kan flocka tanks med.

Dom verkar använda mellan 50 och 100Kv, så det du behöver är alltså ettnätaggregat som klarar det.
Jag har experimenterat med en liknande sak och då byggde jag mitt nätaggregat av flybacks från några skrotade skärmar som jag seriekopplade,.
Jag är osäker vilken spänning jag får ut eftersom jag saknar en HV probe som klarar nog hög spänning, men kommer man inom ca 50cm från den så börjar skjortan klibba mot armarna av laddningen.
Jag har experimenterat med en liknande sak och då byggde jag mitt nätaggregat av flybacks från några skrotade skärmar som jag seriekopplade,.
Jag är osäker vilken spänning jag får ut eftersom jag saknar en HV probe som klarar nog hög spänning, men kommer man inom ca 50cm från den så börjar skjortan klibba mot armarna av laddningen.

- Smoothmachines
- Kontakt:
Ojdå LarDa!
Skoj att rigga upp en sån i dörren på Domus, för eller senare flyger en peruk av med ett skri...
När man flockar har man applikatorn ganska nära så det borde räcka med nått sånt.
Fibern ligger i en behållare kopplad till ena sidan av aggregatet, andra sidan till föremålet.
Du menar alltså "TV högspänningsaggregat?", jag tänkte på de men det stupade på att bara en ger inte rätt spänning, alltså för lågt.
Matas de med typ 230VAV?
Ligger en skärm o bara stör här...
Skoj att rigga upp en sån i dörren på Domus, för eller senare flyger en peruk av med ett skri...

När man flockar har man applikatorn ganska nära så det borde räcka med nått sånt.
Fibern ligger i en behållare kopplad till ena sidan av aggregatet, andra sidan till föremålet.
Du menar alltså "TV högspänningsaggregat?", jag tänkte på de men det stupade på att bara en ger inte rätt spänning, alltså för lågt.
Matas de med typ 230VAV?
Ligger en skärm o bara stör här...
Flyback-transformator från TV ger 10-20kV
En enkel drivkrets: www.geocities.com/tjacodesign/hv_gen/hv_gen.html
Ännu enklare (fast lite klumpigt): Ryck HV+ från bildröret.
Mer högspänning: www.kronjaeger.com/hv/
En enkel drivkrets: www.geocities.com/tjacodesign/hv_gen/hv_gen.html
Ännu enklare (fast lite klumpigt): Ryck HV+ från bildröret.
Mer högspänning: www.kronjaeger.com/hv/
- Smoothmachines
- Kontakt:
Tack Tony, nog är den första länken enkel nog, mer kretskortfri elektronik!
Det ska jag testa, det blir en otroligt billig historia.
Och LaRdAs lösning ifall det inte räcker.
Strömmen från en liten flockningsmaskin är det lite sting i, precis som när vi ger varandra elektrostatiska stötar, dock inget helfarligt.
Varför heter sådana trafos flyback?
Det ska jag testa, det blir en otroligt billig historia.
Och LaRdAs lösning ifall det inte räcker.
Strömmen från en liten flockningsmaskin är det lite sting i, precis som när vi ger varandra elektrostatiska stötar, dock inget helfarligt.
Varför heter sådana trafos flyback?
- Smoothmachines
- Kontakt:
- Smoothmachines
- Kontakt:
Du bor ju i "The king´s bed", klart du kan sånt...
Jag ryckte (knäckte o slet) en sånhär flyback (Flugans rygg) ur en tv i soprummet.
Ah men! hur många pinnar var det nu i botten, typ tio?
I en cirkel, öh... kan man koppla in det här? är det rätt bit det?
Det är väl inte den bruna fyrkantiga saken i trä kring skärmen som är en flyback??
För den har jag borrat i som grabb, för att kunna skruva på tunern och återigen få in franska tvåan som låg på UHF eller nått.
Det var tre år efter att jag använt grillspett istället för antenn för morsan tagit bort kabeln för jag satt jämt framför burken.
Den andra grunkan har jag försökt att tända på lacknafta med, det som sitter i bildröret me en sugkopp.
Och högtalaren gjordes om till trådlös intercom genom att koppla in den direkt till en stickkontakt "Trådlöst, använder elledningar för att överföra ljudet" stod det i "le haut parleur", men det blev rena nyårsafton istället.
Med fyrverkeri liksom.
Lurade morsan med att sätta in en telefonlur istället för högtalare, sade "det är trasigt, vi byter, låter illa" och fick 12 spänn till en ny högtalare.
TV är kul, inte att titta på men...
Kom på en fuling NU:
Driving People´s car to People´s park to drink People´s beer and listen to People´s music!
Jag ryckte (knäckte o slet) en sånhär flyback (Flugans rygg) ur en tv i soprummet.
Ah men! hur många pinnar var det nu i botten, typ tio?
I en cirkel, öh... kan man koppla in det här? är det rätt bit det?
Det är väl inte den bruna fyrkantiga saken i trä kring skärmen som är en flyback??
För den har jag borrat i som grabb, för att kunna skruva på tunern och återigen få in franska tvåan som låg på UHF eller nått.
Det var tre år efter att jag använt grillspett istället för antenn för morsan tagit bort kabeln för jag satt jämt framför burken.
Den andra grunkan har jag försökt att tända på lacknafta med, det som sitter i bildröret me en sugkopp.
Och högtalaren gjordes om till trådlös intercom genom att koppla in den direkt till en stickkontakt "Trådlöst, använder elledningar för att överföra ljudet" stod det i "le haut parleur", men det blev rena nyårsafton istället.
Med fyrverkeri liksom.
Lurade morsan med att sätta in en telefonlur istället för högtalare, sade "det är trasigt, vi byter, låter illa" och fick 12 spänn till en ny högtalare.
TV är kul, inte att titta på men...
Kom på en fuling NU:
Driving People´s car to People´s park to drink People´s beer and listen to People´s music!
går ju att testa att mata utgången och mäta vad som kommer ut på primärsidan
kolla in denna sida för mer tips
http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/tht.htm
har några antika kataloger från sandell elektronik med pinout på äldre HS trafos men då är ju märke o modell på tv det man utgår ifrån
ersättarna heter HR och fyra siffror efter , ifall den skulle vara utbytt
kolla in denna sida för mer tips
http://jlnlabs.imars.com/lifters/labhvps/tht.htm
har några antika kataloger från sandell elektronik med pinout på äldre HS trafos men då är ju märke o modell på tv det man utgår ifrån
ersättarna heter HR och fyra siffror efter , ifall den skulle vara utbytt
- Smoothmachines
- Kontakt:
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Påminner om när jag var liten och skulle bygga en synth.
Hade skruvat isär ett leksakspiano och upptäckte att stålpinnarna passade perfekt i en "bandspelarsladd" (såndär platt kontakt). Visst, det kom ljud, fast bara en kort stund, sedan blev det tyst ..och mörkt i halva huset tills pappa bytt ut den trasiga proppen...
Påminner om när jag var liten och skulle bygga en synth.
Hade skruvat isär ett leksakspiano och upptäckte att stålpinnarna passade perfekt i en "bandspelarsladd" (såndär platt kontakt). Visst, det kom ljud, fast bara en kort stund, sedan blev det tyst ..och mörkt i halva huset tills pappa bytt ut den trasiga proppen...