Oscilloskop, bättre än TDS210.

8051guru
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 februari 2007, 09:25:19
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Oscilloskop, bättre än TDS210.

Inlägg av 8051guru »

Hallå! Första inlägget på forumet.

Jag funderar på att komplettera på oscilloskopsfronten. Har nu ett TDS210, alltså Tektronix 2-kanaligt, 60 MHz, som jag köpte nytt för 7 år sen eller så. Då kostade det 10 tusen + moms, och jag har varit så extremt nöjd med det. Jag köper gärna Tektronix igen. På ett jobb körde dom en TDS544 eller 744 eller nåt sånt, 4-kanaligt, som jag tyckte väldigt bra om. En sak jag verkligen gillade med det var VGA-utgången. Är det nån som kan reda ut skillnaderna mellan 540/544/644/744/782 A/B/C/D och allt vad de heter? Något tips på alternativ? Jag köper alltså gärna begagnat. Det måste inte vara 500 MHz. Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

Det finns MÅNGA bättre oscilloskoper men också många sämre....

Jag vill föreslå att du definierar mer exakt vad du behöver innan det ens är möjligt att svara på frågan. Själv har jag också en TDS210 och den är jag helnöjd med men jag kör nästan uteslutande digitala konstruktioner och då räcker det långt men visst: 4 kanaler + färg hade varit rena julafton.... men DYRT!

Så vad kör du en del:
* Analoga konstruktioner?
* Digitala?
* Snabba? (Hur snabba?)
osv.
8051guru
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 februari 2007, 09:25:19
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av 8051guru »

Nää, jag vet inte vad jag ska ha det till! Jag vet, det låter vansinnigt i mångas öron, men en sån här sak kan man ha till så mycket att man inte behöver veta vad man ska ha det till. Som en dator ungefär. Historiskt sett, har jag jobbat med 8-bitarskonstruktioner (mest 8051 som någon kanske redan gissat). 60 MHz har det aldrig varit frågan om på digitalsidan. Jag är intresserad av reglerteknik, och det vore roligt att göra nåt med det. Gärna analogt. Då är det skojigt med mattefunktionerna (integrering och derivering).

Mina svar är alltså:
Både digitala och analoga.
Kanske inte så snabba. Men kanske.
Tack!
Loial
Inlägg: 452
Blev medlem: 21 oktober 2005, 12:22:46
Ort: Gävle

Inlägg av Loial »

Vi har Tektronix TDS3000-serien på jobbet, jag har aldrig jobbat med bättre oscilloskop, riktigt enkla att använda, men ruskigt bra också...
Det är ett "Digital Phosphorous Oscilloscope" - det "härmar" alltså ett analogt skop, man ser glitchar, släp, frekvensdrift och sånt man kanske missar på ett digitalskop annars.
Man kan köpa till expandermoduler också, och få funktioner som FFT, avancerad triggning m.m...
Finns några på ebay som ligger på runt 2.500 - 3.000 dollar, hade jag haft dom pengarna skulle jag inte tvekat...
Kanske lite högt, men du verkar ju sikta ganska högt om du vill ersätta ditt TDS210 :)
TDS3032B OBS bilden visar ett 4-ch men det handlar om ett 2-ch
TDS3012B

(edit: ändrade från TDS300 till TDS3000, vilket jag självklart menade...)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

8051guru
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 februari 2007, 09:25:19
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av 8051guru »

De nya serierna TDS1000 och TDS2000, vad är det i huvudsak man förlorar om man köper ett sånt jämfört med TDS3000? Kan man se oscilloskopsbilden stort på en datorskärm på dessa eller inte? (Det verkar som att det inte finns VGA-utgång, men det kanske går via en annan anslutning? Hur går det till?) Tack för alla svar!
Användarvisningsbild
NH90-fan
Inlägg: 54
Blev medlem: 20 februari 2007, 14:41:28
Ort: Norden

Inlägg av NH90-fan »

LeCroy är bra!! (men smakar det så kostar det). Ett alternativ är annars att ta det bästa från två världar och köpa ett kombioscilloskåp. Philips har slutat tillverka den här typen, men Hameg har bra Kombiskåp (Analog/Digitalt) Kolla hos Instrumentcenter, de har båda fabrikaten.
8051guru
Inlägg: 54
Blev medlem: 15 februari 2007, 09:25:19
Ort: Bohuslän
Kontakt:

Inlägg av 8051guru »

Det slutade med att jag bara köpte en skrivarmodul till mitt TDS210. Tack för synpunkterna!
Skriv svar