Det fungerade på min PIC16F88 utan problem med en klockkristall som är stabiliserad med två kondingar på 39pF mot jord.
Ibland tänds i alla fall dioden som sitter på utgången efter att jag har programmerat PICen men den släcks aldrig igen så interruptet verkar bara köras en gång om jag har tur.
Glömde skriva med initsieringen av portarna. Men jag hade satt porta.f2=0, trisa.f2=0 och adcon = 0xff (har jag för mig det var).
Initsierade dock inte lata men det kanske man borde göra. Hur som helst.
Det som verkar skilja PIC16 och PIC18 åt är att PIC16 kan man läsa av portarna med porta men på PIC18 så måste man läsa av lata.
Du kan helt fint läsa av porten i PIC18 men är det så att du belastar porten med så hög ström att den inte kan ge 'H' ifrån sig läsas den som 'L', detta kan man undvika vid att läsa LATx som är det som PORTx BORDE vara....
Se till att det inte finns viktig information i "ämnet" på tråden som inte
även finns i själva inlägget. Ämnes raden syns inte när man svarar (korkat i sig).
I detta fall får man ta till onödiga grepp för att veta vilken PIC modell
som används.
> Initsierade dock inte lata
Finns inget som heter så. Hur menar du ?
> Det som verkar skilja PIC16 och PIC18 åt är att PIC16 kan man läsa
> av portarna med porta...
På den punkten skilljer det sig inte alls. De fungerar i princip helt
likadant vid läsning från PORTx registren.
> adcon = 0xff
Det finns inget register som heter ADCON på 18F2620.
Det är möjligt att h'FF' fungerar (i korrekt register!) men det är inte det
föreslagna värdet i kodexemplet i databladet. Är det inte enklast
att bara använda det som finns i exemplet ?
Det är ADCON1 som skall sättas till ettor i de sex lägsta bitarna för att välja alla ingångar som digitala.
Detta är en av de saker som har försämrat i denna PIC-familj. Uppdelningen av analoga och digitala ingångar är mycket hårdare styrd av hårdvaran. Varför i he****e de inte valde att t.ex. utnyttja en av de oanvända bitarna i andra ADCON? för att bankselecta i ADCON1 vet bara Microchip.
På de PIC som inte har så många analoga ingångar är konfigurationen bitmappad så det är fritt valbart vilka pinnar som skall vara analoga. Här bestämmer man bara hur många det skall vara, Mikrochip har redan bestämt vilka... Inte alls bra, speciellt när man skall göra ett enkelsidigt kort.