Jag plockade av en kulmutter för att flytta den till en annan skruv och då blev det problem...
Hur gör man detta enklast för att få tillbaka dom?
Det finns inget speciellt hål att få tillbaka kulorna i och smörjnippelhålet är givetvis för litet. I botten finns en skåra där kulguiden som gör att kulorna cirkulerar ska sitta.
Jag funderar på att ta ett plaströr och borra ett litet hål i sidan på det där jag sedan lägger in en kula och därefter roterar röret lite och lägger in en till osv. Dessa kulmuttrar kommer med ett rör i mitten för att inte kulorna ska ramla ut.
Några andra ideér?
Eson: Kulmutter och spännblock är en enhet så det går inte, kolla databladet!
pcmper: nej, det går inte. Man måste sätta in kulguiden först innan man lägger i kulor och sätter i axeln.
Från fabrik kommer dom med en bilt plaströr insatta i mitten.
Det låter lätt men det är det inte..eller så finns det en enkel och genialisk lösning på problemet! :)
Vet nu inte hur denna är uppbyggd till 100% och pdfn gav inte mycket heller så jag vet inte exakt hur kulorna går, men kan du inte bara lägga kulorna på stången och på så vis mata in kula för för kula när du vrider den då kulorna ju följer kulbanan på den och skruven och då matas in i skruven och hamnar på rätt ställe? Var var kulorna annars när dom ramlade ut? För då borde du väl kanske kunna lägga tillbaka dom där igen så att säga.
Ställ klabbet vertikalt, gör ett paprör som är maxdiameter av
kulorna inlaggda på stången, trä denna över stången, under detta
så är lagerhuset redan påträtt på stången, ploppa i kulorna i pappröret,
börja vrida stången så att kulorna börjar matas in i lagerhuset en
efter en tätt inpå varandra.
Jag har bytt kulor i 3st muttrar till kulskruvar (Renovera) för att jag ska sälja dem.
Jag fyllde i massa fett där kulorna ska ligga sen la jag i dem i fettet då sitter dom fast.
sen gängade jag i skruven och det funkade för mej.
Henry: jag försökte det här om dagen, det var jävligt svårt!
Funkis: Nåt sånt ska jag pröva faktisk, papprör är en bra idé, då kan man ju anpassa storleken om man gör det av en pappskiva och tejp.
Jag ringde så klart till Solectro och frågade och dom tyckte att jag skulle köpa en ny mutter för 1000:-!
Grejen är på ju inte ens trasig, det måste ju gå att fixa!
Tack! Jag såg det inte, hade inte uppdaterat sidan!
En polare till mig tipsade också om den metoden nyss, typiskt maskinare att ha enkla lösningar... :)
Rätt svar är ju troligen givet men en annan ide (ehh... kanske lite vansinnig) är att montera allt i en stor pelarborr, svarv. Så drar man upp allt i lämplig fart och knuffar in kulorna och ett papprör.
Jag har varit upptagen med jobb & barn så jag har inte hunnit testa, ska göra det i morgon eller under nästa vecka, det börjar dra ihop sig lite med mina cnc-planer!