Tänkte bygga mig en H-brygga, men behöver lite råd.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Tänkte bygga mig en H-brygga, men behöver lite råd.

Inlägg av MicaelKarlsson »

Har tänkt bygga mig en H-brygga för att dels lära mig mer om dem men också för att ha lite roligt.

Hade tänkt använda mig av $tiffs H-brygga: Finns här

Men byta ut T1 och T2 till: IRF9540N
och T3 och T4 till: IRF450N
Samt D1 till en zenerdiod som klarar 20V då min motor vill ha 18V.

Så till frågorna:
1. Behövs det någon extra skyddsdiod (frihjulsdiod?)?
2. Är det något annat jag bör tänka på?

Kanske skall tillägga att anledningen till de kraftigare transistorerna är att jag vill slippa kylning. Samt kraftigare motorer i framtiden.
Användarvisningsbild
Tengil
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 mars 2007, 00:15:46
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Tengil »

Du behöver inga frihjuldioder eftersom dina transistorer redan har sådana inbyggda, men det kan säkert vara bra att använda det ändå för att vara säker.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Aha.. fler som är inne på hängslen och livremmsmetoden!!

Då återstår frågan hur man dimensionerar dem? Räcker det med att uppskatta maxströmmen för motorn och sedan lägga på lite.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Jag tror inte att du kan köra den bryggan på mer än 20V, då FET'arna inte tål mer på gaten.
Användarvisningsbild
Tengil
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 mars 2007, 00:15:46
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Tengil »

ie,
Jag tror du har missförstått databladet. MOSFET'arna tål +/- 20 V mellan gate och source. De undre trissorna behöver aldrig mer än 15V eftersom deras source är kopplat till jord och de övre trissorna är öppna vid drivspänningen och helt slutna vid ca Vss - 10 V och lägre.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

Först: Såg fel, tyckte att han ville köra på högre spänning (än 20V).

Du säger att de undre aldrig behöver mer än 15V. Ja, men vilken spänning får du på gaten om du kör med t ex 30V matning? Om t ex T6 leder får du uppskattningsvis knappt 27V på gaten på T4. (Spänningsdelare R2/R4). Samtidigt så får gaten på T1 -30V. Denna brygga funkar alltså inte för högre spänningar än 20V.
Användarvisningsbild
Tengil
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 mars 2007, 00:15:46
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Tengil »

Ingenting ett par extra motstånd inte skulle kunna fixa :wink:
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Upplys gärna en H-bryggenybörjare som aldrig labbat med FET-ar
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jisses! De var inte igår jag gjorde dendär bryggan! Det var t.om. ett av de första scheman jag ritade.
Nåväl, den fungerar iaf för drivspänningar <20 V (som inte har sönder gaten på FETarna) och inte allt för höga strömmar eller switchfrekvenser.

Om man vill driva större grejer så rekommenderar jag en mycket starkare och snabbare drivning av gaten för att minimera den tid transistorerna jobbar i det linjära området (dåligt område för denna tillämpningen).

Frihjulsdioderna måste vara snabbare och ha lägre framspänninsfall än transistorernas integrerade för att göra någon nytta. Självklart ska de klara motorns toppström också.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tackar $tiff

Men hur menar du här:
"Om man vill driva större grejer så rekommenderar jag en mycket starkare och snabbare drivning av gaten för att minimera den tid transistorerna jobbar i det linjära området (dåligt område för denna tillämpningen)."
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Styret på en FET fungerar som en liten kondensator, dvs. det tar några bråkdelar av en sekund innan den laddas upp (den laddas naturligtvis upp snabbare ifall strömmen till styret är större). Under tiden leder FETen bara "lite halvdant", dvs. en massa effekt bränns bort i den, detta kallas "det linjära området" och är inte något man vill att FETen ska befinna sig i. Därav stora strömmar till styret.
Användarvisningsbild
Tengil
Inlägg: 84
Blev medlem: 24 mars 2007, 00:15:46
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Tengil »

Det finns drivkretsar specieldesignade för att switcha en gate mellan på och av lägena. Kolla t ex på http://www.microchip.com efter "Power MOSFET Drivers". Jag väntar själv på drivkretsar därifrån som skall användas för exakt samma sak.

En annan sak du bör tänka på är att motorn genererar stora störningar i kretsen, så du bör helst isolera logiken ifrån själva h-bryggan.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Inlägg: 4669
Blev medlem: 18 juni 2004, 09:16:07
Ort: Aneby
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Tack för tipsen Tengil!
Hade tänkt ha separat spänningsmatning till logiken och motorn. Tänkte först använda optokopplare en med de jag hade hemma levererade inget som såg ut som fyrkantväg så den idén ligger på den berömda isen.

Så eftersom jag inte är så hemma på detta så skulle jag uppskatta tips på vilken/vilka som skulle vara lämpliga.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag rekommenderar att använda dedikerade IC för att driva FETarna. Då kan man dessutom använda N-kanal FET rakt igenom, vilket gör det billigare och bättre. Ett exempel på en sådan IC är IR 2181. Finns massvis med olika sådana att välja på.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1380
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Inlägg av ie »

HIP4081 finns på Elfa. Jag håller på med den själv just nu.
Skriv svar