Börja med PIC kretsar!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

ok detta gjorde susen, nu fattade jag hur det blir, märker att jag också behöver en uppdatering på det hexdecimala talsystemet, var mycket länge sedan jag donade med det.

Blir mycket enklare när man "ser" resultaten av koden.
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

Vad skall man välja för böcker om detta, finns ju en del men många handlar just om mbasic språket och vissa om C men det verkar som att det inte finns så många som handlar om ASM och PIC'ar.

Vill gärna ha en steg för steg guide till att komma igång med detta och just böcker har för mig varit mycket bra i inlärningen.

[Housepainter]
Vad har du för funderingar över inlärningen och hur man enklast kommer igång? Vore ju ganska kul om vi noob's kunde slå oss samman och hjälpa varandra i vår strävan efter kunskap.

Jag tänkte bygga ett eget labbboard och troligen köpa programmeraren som sodjan säljer.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Egentligen tror jag inte du behöver en bok. Hjälp vet du vart du ska få när du kört fast och inte förstår databladet.

Alla kommandon står i databladet och går att testa i MPSIM. Att lära sig hur XOR, XAND, AND och OR funkar är enkelt om du använder kalkylatorn ställd i binärläge.

Så kör man bara igenom alla funktioner i PICen så kan man det sen.

Jag testade att göra en enkel sak med en 628Ahär finns tråden om det. Borde vara rätt lättförståeligt. 8)
MADZerQ

Inlägg av MADZerQ »

Så det räcker alltså oftast med databladet... hmm, kanske blir bättre då om man sparar lite pengar på det också.

Har hållt på med digitalteknik när jag gick i skolan men det är ju 7-8 år sedan så det sitter långt inne nu.. :cry:

Har hittat i gömmorna ett utvecklingskort till PIC18F452 som publicerades i AoE nummer 1/2005, visserligen bara kortet obestyckat men man kanske skall göra i ordning det. Dock undrar jag om det är för maffigt att pyssla med som noob.

Fins H-bryggor och motordrivare, lite lysdioder och anslutningar för I2C, Dallas 1W och annnat godis.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan bara tala för mig själv, men jag tycker databladet _ÄR_ självförklarande, ofta med programexempel (dock alla kanske inte så bra men... :wink: ).

För min del har det bara varit jag som inte förstått vissa saker till fullo. Det finns dock en del fallgropar tex komparatorfällan sätter man inte dessa BITar rätt så fungerar utgången INTE som tänkt. Sen finns också BANKproblematiken som är enkelt avhjälpt mha BANKSEL (lätt att glömma ibland)

Såsom alltid är det bäst att testa avancerade funktioner bit för bit så ser man var det klickar. Har iofs alltid varit bra på felsökning i program och det har man nytta av här.

Precis som man kör i VB med en popupruta där nuvarande värde står så är ett diodblink ett "lysande" felsökningssätt. Två dioder kan blinka många kombinationer som är lätt att härleda. Bara man VET var i programmet man är så är ofta felet lätt att avhjälpa.

Assembler är mycket enkelt att lära sig till de små picarna iom att du har såpass få funktioner.

Allt i en mikroprocessor handlar ju om register och deras manipulering så kan man med BIT och BYTE hantering så är man en bra bit påväg. Testa gärna i kalkylatorn så vet du vad funktionerna gör. Fungerar även bra med MPLAB SIM.

Börja med blink-a-LED och sen kör på bara. Det mesta ger sig efter ett tags funderande/testande :!:
Skriv svar