Det här med oscilloskop probars dämpning och spänningstå

Användarvisningsbild
Rossen
Inlägg: 835
Blev medlem: 23 juni 2004, 21:06:35
Ort: Järfälla
Kontakt:

Det här med oscilloskop probars dämpning och spänningstå

Inlägg av Rossen »

Jag ska köpa in ett oscilloskop med tillhörande probar för att mäta 3 fas AC (fas-nolla) dvs 230V.
Enligt Elfas faktasidor behövs då en prob som klarar minst 325 V.
Ringde och talade med deras kundcervice och de sa att högspänningsprobar som klarar 1,5kV och dämpning på 100x var det enda som gällde.
Tittade runt lite baradärföratt och såg att Kjell.com har 1:10 probar specade till 600 V.

Jag inser självklart att Kjells prob för 300:- inte är direkt jämförbar med elfas för 1000:- men varför skulle det inte gå att använda den billiga för mätning på nätspänning?

Bör kanske nämna att jag är Helt grön på oscilloskop och hinner inte plugga in allt just nu när det plötsligt blev brådis att ha ett :/ All hjälp uppskattas.

*edit*
Såg nu att kjells prober låg på 600V DC, antar att det påverkar men på vilket sätt?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

När det gäller att mäta nätspänning så är det enbart sk. högspänningsprobar som gäller, alla andra typer är mer eller mindre livsfarliga att använda.
Tänk också på att scopet ÄR jordat, och SKALL så vara, samt att skärm/jorden på BNC-kontakten ÄR direktförbunden med jord.
Använd ALLTID jordade uttag, annars är det mycket stor risk (ung 150%) att hela scopet blir spänningsförande.

När du mäter på nätspänning så mäter du alltid mellan fas och jord, skall du mäta mellan två faser måste du använda högspänningsdifferentialprober (kostar skjortan).

Det finns div information om detta på Tektronix hemsida, exakt vad doc'en heter vet jag inte.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Alla scop är ju inte jordade, t.ex. har mitt 25 år gamla PM3217 en eurokontakt som passar i alla uttag. Det är mycket bra att slippa jordströmmar vid vanliga mätningar. Vill man mäta "hotwired" så går det också att göra, men är absolut inget jag rekommenderar för någon och absolut inte för nybörjare.

Diffprob kan väl i många fall klara sig utan vid enklare mätningar. De flesta scop går att ställa in för diffmätning mellan kanalerna och det räcker ofta långt. CMRR är ju inte i toppklass givetvis, men sätter man probarna i samma punkt där det finns en hyfsat stark signal och nollar så gott det går så duger det ofta.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det går också mäta fas-fas med varsin HSP-probe och visa diff - iofs får du bara en kanal på det viset, men det är säkert och beprövat sätt iaf. Som en bonus kan du också se om du har 0-230V eller 115-115V i ditt uttag. Tek 100x probar är bra och sämre probar än så mäter inte jag på nätspänning med iaf....
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Marta skrev:Alla scop är ju inte jordade, t.ex. har mitt 25 år gamla PM3217 en eurokontakt som passar i alla uttag. Det är mycket bra att slippa jordströmmar vid vanliga mätningar. Vill man mäta "hotwired" så går det också att göra, men är absolut inget jag rekommenderar för någon och absolut inte för nybörjare.

Diffprob kan väl i många fall klara sig utan vid enklare mätningar. De flesta scop går att ställa in för diffmätning mellan kanalerna och det räcker ofta långt. CMRR är ju inte i toppklass givetvis, men sätter man probarna i samma punkt där det finns en hyfsat stark signal och nollar så gott det går så duger det ofta.
(lite sen inlägg, jag vet...)

Nu är iofs. inte PM3217 eller som jag har PM3215 någon 'standard oscilloskåp' även om man kanske lätt tror det om man jobbar med dessa under lång tid. Man blir förvånad/beklämd att det som man betraktar som standardfacilitet som dubbelisolering visar sig vara ett unikum och nästan helt omöjligt att hitta ersättare till om man inte gillar digitala batteridrivna varianter.

PM32xx-serien är nämligen en serie speciellt framtagen för TV-reparation där varma chassin förekom(er) och därför också kallas TV-oscilloskop - och så vitt jag vet så fins/fanns det ingen annan tillverkare som har gjort något liknande just för en specifik branch som Philips gjorde.

Att sätta en sådan tv-oscilloskop som 'standard' när man jämför med andra maskiner ger samma effekt som miniräknaren hp42s gentemot andra mindre miniräknare - efter att ha använt hp42s sedan 1988 så antog jag att alla dagens tekniska och vetenskapliga miniräknare självklart räknade komplexa tal lika enkelt som vanliga tal redan som 'startnivå' från de minsta enklaste tekniska räknarna mot de allt mer avancerade grafiska räknarna... ... det är ju 'bara' mjukvara och lite extra minne ju.

- Men oj vad fel jag hade, man hittar ingenting sådant längre som lätt ryms i skjortfickan tillsammans med en Palm-T - knappt ens om man går upp till 'bordsräknarstorlek' som HP48,49,50, TI 57 och högre etc., i allafall inte i avseende lättarbetat - man har råkat ovetande så att säga. hittat toppen på berget - den optimala maskinen och alla andra alternativ är bara nerförsbacke och ännu sämre.... och än värre - inte möjliga att ersättas med något likvärdigt när det går sönder...

---

Man kan nästan läsa mellan raderna att Philips gjorde dubbelisolerade oscilloskop bara för att de själva behövde dessa i sin egen verksamhet (TV) - ungefär som HP byggde miniräknare för att deras egna tekniker och utvecklare behövde dessa - och när denna behov/koppling föll pga företagens omstruktureringar - så försvann också utvecklingen och drivkraften...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Och sedan har vi en sak som en del glömmer: den maximala tillåtna spänning in på oscilloskopets ingång!

En hel del har en gräns på ca: 5V och med en peak på 325V och en 1:10 prob blir det 32,5V.

Jag har faktisk inte koll på mitt oscilloskops max. spänning men jag har enbart 1:10 prober och mätar enbart lågsignal.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

xxargs:Har ett PM3215 och det funkar bra frånsett ett litet glapp i ena AMPL/DIV ratten.

OM man skulle vilja kan man mäta tex vägguttagen direkt med detta oscilloskop? Det har ju ingen jordning alls (europakontakt). Detta utan att riskera liv & lem. Vore bra att veta!
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

hmm. samma här - rattarna behöver motioneras upp/rengöras.

Den här har nog stor chans att klara sig _om_ ingågarna klarar 500 Volt AC eller så. Tyvärr står det inget om spänningståligheten på framsidan. Titta på din probe hur mycket den tål också.

en sak till, dubbelisoleringen gäller bara kopplingen mellan oscilloskopet och elnätet - sätter du probjorden till till 'live' så blir hela oscilloskopet 'varm' med 230 Volt på alla knappar - frontpaneler etc. all plåt du ser blir alltså spänningsförande - så välisolerad är den inte och har bara avsiktligen uppbruten jord elnätet.


En variant som jag har gjort för att mäta över nätspänning - främst för att få tag på kurvfomen i samband med strömmätning är att bygga en spänningsdelarstege på 11 motstånd typ för 10:1-delning och mäta över mittenmotståndet - allt ingjutet i smältlim. Värden är så höga på motstånden att man kan ta i uttagen runt mittenmotstånden och samtidigt hålla mot nätjord utan att det blir livsfarlig spänning/ström. - denna mätning förutsätter då flytande oscilloskop. (många motstånd i serie för att varje standardmotstånd bara har begränsad spänningstålighet - säkerheten först...). även kapacitiv spänningsdelning skulle funka. - bara man har i minnet att strömmarna aldrig får gå över några få mA hur man än kopplar mätuttagen mot elnätet - redan dom strömmarna brukar kännas ordentligt.

Ett säkrare alternativ är att mäta via en vanlig 230/9 Volt transformator - olastat så speglar utgången ganska väl nätspänningens i avseende tillplattning i toppar etc. - dock ser man inte dom lite högre frekvenserna över många hundra Hz då dessa dämpas ut i trafon.

spänningsstegen ovan använde jag för att studera spänningar från växelriktare och ville ha full bandbredd för att se alla spikar.

---

är det någon som har schemor och servicemanual för PM3215 så är jag mycket intresserad av en scannad kopia.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Finns en säker och enkel metod och det är mättransformator med ferritkärna. Dessa kan fungera bra upp till ett par 100kHz iaf och sen så lindar man primären så att kärnan även vid max spänning in är tämligen långt ifrån mättnad - på det viset får man med allt mellan 1/2Hz upp till ett par hundra kHz i princip utan disortion och helt galvaniskt skillt ifrån scopet. Färdiga fina mättrafos är tyvärr dyra....

Tippset med 230/9V trafon kan förbättras genom att seriekoppla primärlindingarna på två likadana trafos så att man är längre ifrån mättnad vilket kommer ge distortion.

Vill man mäta utan trafo så säger jag det samma som flera andra - dyra Hq- 100x probar är det enda som gäller OCH kör med jordat scop - annars går det snett förr eller senare...
Skriv svar