Config för Intern oscillator Pic??
Config för Intern oscillator Pic??
Hej.
Använder MikroC men jag kan fanken inte klura ut vilken av configbitarna som skall vara ikryssad i config-editorn för att erhålla intern oscillator på en Pic12f675 och på sätt slippa yttre kristall??
Tack
Använder MikroC men jag kan fanken inte klura ut vilken av configbitarna som skall vara ikryssad i config-editorn för att erhålla intern oscillator på en Pic12f675 och på sätt slippa yttre kristall??
Tack
Ta det lungt nu.
Såg inte edit inlägg. Sodjan du behöver inte alltid vara så kort mot folk, om du inte har tålamod så behöver du ändå inte vara otrevlig. Varje gång jag frågar ngt om upc så känns det nästan som en klump i halsen för man vet att du får en framstå som ett dumhuvud. Jag försöker faktisk alltid ställa så vettiga frågor som möjligt och är jättetacksam för all hjälp. Men du får sluta tilltala mig som jag vore ett litet barn.
Jag är 28år och ska inte behöva bli tilltalad på detta sätt när jag gör allt för att vara tydlig i mina formuleringar!!!
Sune... menar du på mikroe hemsidan eller??
Såg inte edit inlägg. Sodjan du behöver inte alltid vara så kort mot folk, om du inte har tålamod så behöver du ändå inte vara otrevlig. Varje gång jag frågar ngt om upc så känns det nästan som en klump i halsen för man vet att du får en framstå som ett dumhuvud. Jag försöker faktisk alltid ställa så vettiga frågor som möjligt och är jättetacksam för all hjälp. Men du får sluta tilltala mig som jag vore ett litet barn.
Jag är 28år och ska inte behöva bli tilltalad på detta sätt när jag gör allt för att vara tydlig i mina formuleringar!!!
Sune... menar du på mikroe hemsidan eller??
"Jag är 28år och ska inte behöva bli tilltalad på detta sätt när jag gör allt för att vara tydlig i mina formuleringar!!!"
Jaha.... och ändå är det svårt att svara på frågor?
Vi kanske ska definiera lite här:
Processorn är grejen på plattan.
Verktyget är (i detta fall) MikroC.
I MikroC finns det ett antal alternativ varav ett av dom är "_INTRC_OSC_NOCLKOUT", min tolkning är: "Internal RC-oscillator, no clock out", sedan får du gissa resten själv.
Mitt råd: bete dig som 28 årig och svara på frågor som kommer, du riskerar att få svar som du kan använda istället för att det blir gnäll över att någon inte får användbar information att hjälpa dig med.
Jaha.... och ändå är det svårt att svara på frågor?
Vi kanske ska definiera lite här:
Processorn är grejen på plattan.
Verktyget är (i detta fall) MikroC.
I MikroC finns det ett antal alternativ varav ett av dom är "_INTRC_OSC_NOCLKOUT", min tolkning är: "Internal RC-oscillator, no clock out", sedan får du gissa resten själv.
Mitt råd: bete dig som 28 årig och svara på frågor som kommer, du riskerar att få svar som du kan använda istället för att det blir gnäll över att någon inte får användbar information att hjälpa dig med.
OK OK... 
Det mest centrala här måste ändå vara *vilket* eller *vilka* alternativ du faktiskt har provat, eller hur ?
Du svarar bara att du har kryssat i "olika" alternativ, vilket är ganska ointressant.
Sedan är det också intressant hur du *vet* att det faktiskt inte fungerar.
Har du gjort power down/up efter bytet av oscillator ?
Jag har dessutom läst MirkoC manualen för att se om det skulle finnas
någon ledtråd där, men den är precis lika värdelös som dokumentationen
till de övriga Mikro-verktygen. Mycket av den mest centrala informationen
saknas helt. Istället för 20 sidor om CAN (vilket sannolikt intresserar än
ganska liten del av läsarna) så skulle de kunna ha mer av grundläggande
inställningar/konfigurering m.m.
Sen så borde det finnas kompilator-direktiv för att ställa in
CONFIG-bitarna i källkoden. Att göra det i IDE'n är mindre smidigt.
Enligt manueln (även om den inte är så tydlig på den punkten) så verkar
det inte finnas det.

Det mest centrala här måste ändå vara *vilket* eller *vilka* alternativ du faktiskt har provat, eller hur ?
Du svarar bara att du har kryssat i "olika" alternativ, vilket är ganska ointressant.
Sedan är det också intressant hur du *vet* att det faktiskt inte fungerar.
Har du gjort power down/up efter bytet av oscillator ?
Jag har dessutom läst MirkoC manualen för att se om det skulle finnas
någon ledtråd där, men den är precis lika värdelös som dokumentationen
till de övriga Mikro-verktygen. Mycket av den mest centrala informationen
saknas helt. Istället för 20 sidor om CAN (vilket sannolikt intresserar än
ganska liten del av läsarna) så skulle de kunna ha mer av grundläggande
inställningar/konfigurering m.m.
Sen så borde det finnas kompilator-direktiv för att ställa in
CONFIG-bitarna i källkoden. Att göra det i IDE'n är mindre smidigt.
Enligt manueln (även om den inte är så tydlig på den punkten) så verkar
det inte finnas det.
Ok.
Alltså har jag provat kryssa i olika kombinatiner av de ex nedan, sen har oxå försökt förgäves hitta ngt nyttigt i manualen. det finns fler "kommandon " men de har jag inte försökt. Funkar inte eftersom jag har som test att blinka en led. När jag börjar kryssa i olika kombinattioner slutar den blinka efter flashningen. Eller att det hel enkelt slutar blinka när jag tar bort kristallen
_INTOSC_OSC_CLKOUT
_INTOSC_OSC_NOCLKOUT
_INTRC_OSC_CLKOUT
_INTRC_OSC_NOCLKOUT
Alltså har jag provat kryssa i olika kombinatiner av de ex nedan, sen har oxå försökt förgäves hitta ngt nyttigt i manualen. det finns fler "kommandon " men de har jag inte försökt. Funkar inte eftersom jag har som test att blinka en led. När jag börjar kryssa i olika kombinattioner slutar den blinka efter flashningen. Eller att det hel enkelt slutar blinka när jag tar bort kristallen
_INTOSC_OSC_CLKOUT
_INTOSC_OSC_NOCLKOUT
_INTRC_OSC_CLKOUT
_INTRC_OSC_NOCLKOUT
När du sedan kollar i databladet lär du upptäcka att du bara ska välja 1 alternativ av dessa två. Om du behöver klocka ut väljer du såklart _INTOSC_OSC_CLKOUT, ska du ha pinnen fri väljer du _INTOSC_OSC_NOCLKOUT.
Alla kristallinställningar ska såklart vara obockade, likaså alla _EXTRCxxx.
Jag håller helt med sodjan: det är kasst att man bara kan ange CONFIG-inställningerna i projekteditorn, det borde vara möjligt att göra det i källkoden.
Alla kristallinställningar ska såklart vara obockade, likaså alla _EXTRCxxx.
Jag håller helt med sodjan: det är kasst att man bara kan ange CONFIG-inställningerna i projekteditorn, det borde vara möjligt att göra det i källkoden.
> När jag börjar kryssa i olika kombinattioner
Det ska vara *ETT* av alternativen, inte *kombinationer* av dom !!
Sen är det lite förvirrande att de har både "intosc" och "intrc" alternativ.
Jag vet inte om det spelar någon roll, de kanske sätter samma
bitar i config-ordet i alla fall...
I HEX filen kan se hur det faktiskt är konfigurerat, om man vill verifiera
vad kompilatorn "har för sig".
> När jag börjar kryssa i olika kombinattioner slutar den blinka efter flashningen.
För *alla* de 4 alternativ du har visat ?
> Eller att det hel enkelt slutar blinka när jag tar bort kristallen
*Samtidigt* som ovanstående !!?? Konstigt...
Det är väldigt svårt att hänga med i vad du gör och vad som händer,
d.v.s vilka alternativ som ger vilka effekter. Om du kunde beskriva
vad du gör och vilka effekter du ser, så skulle det vara enklare att
ha någon åsikt om det (utan att behöva installera hela kittet själv...).
Men som sagt, du kan alltid kolla HEX filen om du vill he ett korrekt
svar om vilken effekt olika alternativ ger...
Det ska vara *ETT* av alternativen, inte *kombinationer* av dom !!
Sen är det lite förvirrande att de har både "intosc" och "intrc" alternativ.
Jag vet inte om det spelar någon roll, de kanske sätter samma
bitar i config-ordet i alla fall...
I HEX filen kan se hur det faktiskt är konfigurerat, om man vill verifiera
vad kompilatorn "har för sig".
> När jag börjar kryssa i olika kombinattioner slutar den blinka efter flashningen.
För *alla* de 4 alternativ du har visat ?
> Eller att det hel enkelt slutar blinka när jag tar bort kristallen
*Samtidigt* som ovanstående !!?? Konstigt...
Det är väldigt svårt att hänga med i vad du gör och vad som händer,
d.v.s vilka alternativ som ger vilka effekter. Om du kunde beskriva
vad du gör och vilka effekter du ser, så skulle det vara enklare att
ha någon åsikt om det (utan att behöva installera hela kittet själv...).
Men som sagt, du kan alltid kolla HEX filen om du vill he ett korrekt
svar om vilken effekt olika alternativ ger...