AVRISP

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Anders
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juni 2003, 12:19:44
Ort: Gbg
Kontakt:

AVRISP

Inlägg av Anders »

Hej.

När jag vill programmera en "lös" AVR-processor med Atmels ISP-programmerare får jag ett felmeddelande i AVR-studio när jag ska bränna. Om jag bränner processorn när den sitter inbakad i kretsen är det inga som helst problem att bränna. Problemen uppstår när jag ska programmera kretsen och de pinnar som används för programmeringen inte är anslutna eftersom de inte behövs för det program kretsen ska utföra.

Hur löser jag detta?
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Måste du inte ha matarspäningen på när du programmerar kretsen "löst" :?:
Anders
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juni 2003, 12:19:44
Ort: Gbg
Kontakt:

Inlägg av Anders »

jojo :)

Matarspänningen, jord och de pinnar som används i själva kretsen är anslutna.

Tänk dig att kretsen är uppkopplad, men att "programmeringspinnarna", mosi, miso o.s.v inte används mer än för programmeringen. Så det enda som de är anslutna till är AVRISP.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Menar du att programmeringen funkar i en krets där ISP-pinnarna även används till annat, men inte annars?

Låter lite som mitt problem, har en en simpel ICSP PIC-programmerare som inte kan programmera PIC18F om inte oscilloskopet sitter på CLK-pinnen :)
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1647
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

Jag har inga problem med att programera en krets "helt fri" men jag använder inte Atmels ISP-programmerare.
Programerar ISP:n med 12volts logik eller 5 volts logik?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

5 Volt
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Anders, vad säger felmeddelandet? Är det av allmän karaktär eller pekar den på något speciellt?

All ISP-programmerare till Atmel-AVR kör med 5 volt. Det är när man har en parallelprogrammerare som man behöver köra upp reset-pinnen till 12Volt för att kunna ändra vissa "Fuse Bits".

En klassiker är att av misstag nolla RSTDISBL (Reset Disabel) med en ISP-programmerare för att senare upptäcka att det inte går att programmera kretsen. Reset behövs nämligen vid ISP, och enda sättet att återaktivera Reset är med en parallelporgrammerare!

Edit - Tony var visst snabbare!
Anders
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juni 2003, 12:19:44
Ort: Gbg
Kontakt:

Inlägg av Anders »

Det kommer upp en dialogruta som säger följande "Problems occured when executing commands. Please check the history window..."

I history window står det följande:

"Setting device parameters, serial programming mode.. OK
Entering programming mode.. Failed!
Leaving programming mode.. OK"

Har det något med Fuses att göra?
rogan
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2004, 00:15:08

Inlägg av rogan »

Hej


Har du anslutet någon kristall/oscillator till kretsen när du programmera den lös? Har du pullup på reseten?

Möjligen kan du ha ställt om AVR till något "clock mode" med hjälp av fusarna, men då skulle den inte fungera när den satt på plats heller tycker jag.

Mvh RA
Anders
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juni 2003, 12:19:44
Ort: Gbg
Kontakt:

Inlägg av Anders »

Jag har en oscillator ansluten till kretsen.
Det finns inga yttre komponenter anslutna till resetpinnen.
rogan
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2004, 00:15:08

Inlägg av rogan »

Tjena

Har du en oscillator (inte kristall) på kortet också? Vet inte hur mycket du har grejat med AVR:er men man måste ställa om FUSE bitar om man vill växla mellan Intern RC,extern RC, resonator/kristall och oscillator.

Vilken AVR processor är det du arbetar med?

Skulle nog också slänga ditt en pullup på reset också (5K - 10K, inte så noga).

Mvh RA
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Jag tror att rogan kan vara något på spåren. Läste i användarmanualen:
RESET
To enter programming mode AVRISP needs to pull RESET low. It is important that the external pull-up resistor on RESET pin is not so strong that it forces (holds) the pin high. To avoid this problem it is recommended that the RESET pull-up resistor should be no less than 4.7 kOhm.
Dubbelkolla (Trppelkolla?) också att MOSI/MISO/SCK pinnarna är rätt anslutade. Sedan kan du också testa med att anluta SCK från AVRISPen istället för en yttre kristall.
Anders
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 juni 2003, 12:19:44
Ort: Gbg
Kontakt:

Inlägg av Anders »

Problemet är löst och lösningen var enklare än jag trodde.

När jag kopplade upp mikroprocessorn "stand alone" så satte jag den på min experimentplatta genom en sockel.
Det verkar som att sockeln har för korta ben för när jag trycker ner processorn fungerar allting finemang.

Tack för hjälpen allihop :)
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Där ser man, och kul att du berättade svaret på "gåtan". Tyvärr var det ingen av oss som visste att det behövdes en tumme! :tumupp:

Jag fick ivarjefall friska upp minnet lite runt AVR-programmering.
Skriv svar