Optimum Bf-20 Vario Justering

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
JBV

Optimum Bf-20 Vario Justering

Inlägg av JBV »

Jag har plockat isär och justerat in min Bf-20, X och Y går lätt och fint. men problemet kommer med Z.

Innan jag har hängt på fräshuvudet så glider Z lika bra som dom andra axlarna, ledskruven binder heller inte nånstans. Gibsen är inte för tight, man kan skjuta släden med lagomt motstånd (antar jag iaf, har inte så mycket till referens).

När jag lyft på och monterat fräshuvudet så börjar det gå rätt så tungt, min 2,2 Nm stegmotor orkar inte alls utan bara klickar. Den orkade förut när jag nyligen hade skaffat stegmotorerna (även om det var på gränsen). Så nu undrar jag ungefär hur tungt det går för er andra med Bf-20?

Edit:
Jag testade lite fort med en fiskvåg :lol: för att uppskatta vilket vridmoment som behövs, ca 3 kg på den normala veven, 5,5 cm från axeln. Så det borde väl hamna kring 1,65 Nm lite grovt räknat.
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Lagrena på ledskruven då?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Går Z bra neråt? Om det är så behövs en motbalans till det du hängt på Z
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

För att framstå som lika duktig som tecno :D så är motvikt eller gasfjäder en lösning.

Min BF 20 går med 400 -500 mm/min. 2.2 Nm motor som är utväxlad till 4.4 Nm, alltså den färdigköpta lösningen ( må högre makter förlåta mig för att jag köpte färdigt :D )

Edit: kör jag fortare än 500 så bommar den steg eller orkar inte att komma upp i momment.
JBV

Inlägg av JBV »

Lagrena är inte bra, ska fräsa ut nya lagerblock senare och skaffa "angular contact" kullager.

Jag ska fixa 2:1 utväxling till att börja med sen blir det brute force med rejäla BLDC servon! ;) Jag är nöjd om Z orkar röra sig i 200 mm/min säkert tills vidare :) Man kör ju ändå mest 2,5D
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Lagrena är inte bra, ska fräsa ut nya lagerblock senare och skaffa "angular contact" kullager
Menar Du samtliga lager eller bara för Z-alen :?: Har haft lite "sjå" med att få Y och X rätt justerat, just för lagerna. Spänner man in lite för hårt så går det trögt som f**.
Och Z är svår då den skruven har 4 mm stigning vilket blir extra tungt.

Håll oss gärna uppdaterade om lagerbyte och servomodden etc.
JBV

Inlägg av JBV »

Jag tänkte byta alla lager så man kan "preloada" på riktigt, och mer justeringsmöjligheter i sid- och höjdled... Frågan är om man skulle fixa flytande lager på änden av Y och Z? Och hur?
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Finns en "snubbe" som kan :)

http://www.dirt-page.de/metall/cnc/umbau1.htm

Inte riktigt samma modell på BF20 som min, men duktig är han.
JBV

Inlägg av JBV »

Ah, den där länken har jag sett förut :) Helst hade man ju sluppit ta lös kolumnen dock!

Jag har en lite annan variant på Y "släden", det är bara ett runt hål där själva Y muttern sitter så den går inte justera i sidled, därför tror jag inte det skulle gå så bra med justering på båda ändarna av ledskruven :(
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

pcmper skrev:Finns en "snubbe" som kan :)

http://www.dirt-page.de/metall/cnc/umbau1.htm

Inte riktigt samma modell på BF20 som min, men duktig är han.
Är det nån som vet var man kan få tag på den typen av "bälgar" som täcker slidarna på BF20? Typ som på denna bild:

Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

artikelnummer 0320209
Kan säkert beställas hos dom som säljer BF20, men kostnaden :?:

och här finns
http://www.gortite.com/bellows.htm
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack!
Undrar om det går att hitta i sverige?

Edit . http://www.damaskus.se/swe/index.asp
äcklig hemsida och förmodligen rätt dyrt
JBV

Inlägg av JBV »

ARGH!!!!! :evil:

Då har man brännt flera hundra på kuggremshjul och rem för Z! Med 2:1 utväxling och kanske 10-15 kg motvikt så tappar skiten fortfarande steg redan vid 50 mm/minuten, och det är JÄVLIGT långsamt!

Har prövat justera ledskruven och gibsen flera gånger på olika sätt utan skillnad! Har jag fått ett dåligt ex av fräsen eller har jag kanske tidernas sämsta stegmotorer?

Nu överväger jag att fixa 2,5 HP servon.. Brute force är det enda raka!
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Med 2:1 utväxling (det stora tandhjulet på Z-axlen och det lilla på stepmotorn) och 2.2 Nm motor så är det exakt som den färdiga CNC-satsten, och det skall gå :!:

Jag har ju köpt den färdiga och kör nu med 720 mm/min utan att tappa steg, och utan motvikt, och har inte heller bytt ut skruven på Z utan kör med trapetzen där.

Så jag undrar vad du har för motordriver och vilken volt och ampere du kör med :?:
JBV

Inlägg av JBV »

Japp det är så jag har byggt.. Kör Xylotex på 24V och 2,5A per fas. Jag gjorde misstaget att köpa stegmotorer för 7,5V och 2,5A!

Skiten ska i vilket fall säljas och bytas mot servon istället! Funderar på dessa(jag har sett folk använda dom på CNCZone). En komersiell enkoder får man för $39 har jag det för, alternativt bygga själv.
Skriv svar