Digitemp-DS18S20+

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Digitemp-DS18S20+

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag har kopplat in två DS18S20+ till min dator enligt följande schema, men det vill inte funka :( jag kör med digitemp 1.7, o den säger bara: "no sensors find", när jag skriver in: "digitemp -s2 -i"... vad kan vara felet?

Bild

(madmodder: hoppas det är okej att jag länkar till schemat)

Edit: Jag har kopplat sensorerna i "parasite mode" dvs. dem två ytre benen är ihop kopplade till GND

Tack på förhand!
//Daniel A
tgr

Inlägg av tgr »

jag har byggt några sådana enligt madmodders schema och de funkar finfint med digitemp. har kört både en och flera sensorer i parasite mode.
är du säker på att programmet använder rätt comport?
är du säker på att du kopplat rätt?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Hur känsligt är det med motståndet? Jag kom på att jag hadde inget på 1,5Kså jag tog ett på 1K ock seriekopplade med ett på 460Ω, Är det tillräckligt exakt?

//Daniel A
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

1kΩ+460Ω ligger inom 5% av 1,5kΩ (normala 1/4W-motstånd) så det är nog inga problem.

Har du några andra program som använder COM-portarna, typ nåt mobiltelefonkabelprogram, displayprogram, IR-mottagare mm.?
Vet inte om DLPortIO (port95NT) gör nåt med COM-portarna, men det skulle ju kunna störa också
Prova avinstallera allt sådant och prova sen igen.

Kom sen ihåg att sensorerna är mycket känsliga för överhettning. Är man van att bränna på i 10 skunder med största lödkolven så är det nog kört ;)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nu har jag avinstalerat alla program som har något med serialportarna eller parallelportarna att göra,men det vill sig ändå inte. :( Jag har testat på bådå serieportarna. Jag tvivlar på att jag skulle bränt dem, jag kör lödstationen på 280'c och löderbara någon sekund... sensorerna blev ca. 30-40'c skulle jag gissa på när jag lödde fast dem.. om en sensor i "nätverket" skulle va trasig vad händer då?

Tack!
//Daniel A
Pyrro
Kontakt:

Inlägg av Pyrro »

Du kanske måsta ha en pullup på datapinnen. Det fick jag göra när jag skulle köra på min pissiga serieport. Det är bara att ta ett motstånd på 4.7k mellan 5v och datapinnen.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo. Lite synd bara att det inte finns just +5V i serieporten. Blir ju en sladd till. Orkar serieporten dra ner till 0V med 1mA belastning?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

varifrån skulle man ta 5v? Jag har fortfarande inte förståt mig på serieporten :roll:

//Daniel A
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

tja... någon USB-port, game-porten, en ps/2-port, en hårddiskkontakt...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej.. får testa det som en tillfällig lösning... Om jag tar 5v från datorns nätag, så borde jag inte behöva ta GND där väll? Det måste väll sitta ihop "internt" med serieporten?

Edit: Det borde väll räcka medca. 10K?

//Daniel A
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det räcker med bara +5V, och du kan prova med 10k
idiotdea
Kontakt:

Inlägg av idiotdea »

Jag har för mig att man talar om 4.7k i databladet. Vidare står det i databladet att den kan dra upp till 1.5mA vid temperaturkonvertering och skrivning av EEPROM. Då räcker inte 10k till. Å andra sidan gör inte egentligen 4.7k det heller, men det är på "gränsen" i alla fall.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Om man kör med en egen master ja, utan en passiv adapter till en serieport.
Adaptern drar ju upp spänningen själv, så 10k hjälper ju trots allt till med sina 0,5mA.
Skriv svar