bilder på verkstäder "mekrum" mm

Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Då vinner jag. Räknade till 18 kontakter vid labb-bordet. 3st av dem är lediga just nu. :)

Håller verkligen med om att man inte kan ha för många kontaktuttag. :D


Kröp omkring i studion och räknade. Där var det 53st kontakter. 4st lediga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30160
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag har 20 uttag under bordet. Eller egentligen 18. 2 går åt för att dra vidare till nästa list. Nej 19 är det. Har en sån gren som gör ett stort till två eurojack.
Av detta är just nu 1 ledig :D

Dator (PC)
Dator (Amiga)
Monitor
Extern HDD
Labbagg
Tangentbordsbelysning (vitt ccfl)
Skrivbordslampa
Arbetsbelysning
Oscilloskop
Frekvensräknare
Lödpenna
Router
Laddare till musen
Laserskrivare
Adapter till kameran
varmluftspistol
laptopadapter
telefonladdare
Användarvisningsbild
forhike
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 januari 2007, 12:27:47
Ort: mora
Kontakt:

Inlägg av forhike »

Henry skrev:Ser bra ut. :) Räcker det med 3 kontaker för dig tror du?

Hade personligen nog satt upp en 6 kontakts list om jag gjort något liknande, man kan nästan aldrig ha för många kontaktuttag. :)
fick räcka med dom uppe på bänken, fick inte plats i listen annars =)
har en skarvdosa under bänken =)
får kompletera med bild på det senare, sen sitter det elutag inne i skåpet där lödstationer, osciloskop osv är inkopplat, dom på bänken använder jag när jag ska koppla in och testa nått.
Användarvisningsbild
forhike
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 januari 2007, 12:27:47
Ort: mora
Kontakt:

Inlägg av forhike »

kanske onödigt med ännu en bild, lovar att inte posta fler bilder förens jag är helt klar nu =p

Bild

enda som hänt är att jag monterat huvud brytare för hela bänken med ställbar automatsäkring på 10-16A
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

det där med spänning till labbord är en kul eller okul sak hur man nu ser på det, kollade fter och hadde 7 st förgreningslister med 6 utag på varje, kanske 10 lediga totalt, men sen så har man vissa saker man bör fundera på med

jag har det inte bra som jag har det nu, måste ändra på saker och ting, för det första, jag har inget trefasuttag och det är klumpigt att dra upp kabel från källaren var gång man behöver ha det
så grunden borde vara en trefasfördelsningscentral, då har man 3*16A att utgå ifrån

sen så vill jag ha avstörd spänning till elektroniken, så av en fas så börjar man plocka till labbandet, den ska in i en avstörningsburk
det är den normala man annvänder till lödpennor , belysning och det kraftiga labbagget, sedan så finns det lite special
mätinstrumenten får sin spänning via en magnetstabb, inga konstigheter där
labbdatorn får sitt via en först en störskyddstrafo som är galvaniskt skilld från nätet och sedan via en ups
tekskopet får sin kraft via en annan störskyddstrafo som är galvaniskt skilld från nätet
och sedan så finns det upskraft från den ups'en som går till den vanliga datorn, om det finns behov att köra något som inte får stanna
, sen så ska jag göra såatt den vanliga belysningen till labbordet får sin kraft från en ups, så om man rååkar kortsluta och säkringen går i källaren så har man belysning nog för att hitta en ficklampa och gå ner och återställa säkringen

sen så är det där med jordning av labbordet med, jag har dragit upp en 16 kvadrat från dom 5 jordspetten jag har utanför huset , men det känns klent och jag funderar på att göra någonting bättre men tvekar på hur man borde göra, det finns en fundering på att skaffa en sjöfartkontainer och ha den som elekronikst renrum , men då blir det inte lika lätt att göra normala elektronikarbeten
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

Kronans gamla "radioburar" kanske? :D
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

har inte plats för det, en container kan man ställe ute, isolera och är flyttbar, med lite knep vid dörrar så har man fattigmans emc-mätrum
Användarvisningsbild
forhike
Inlägg: 155
Blev medlem: 31 januari 2007, 12:27:47
Ort: mora
Kontakt:

Inlägg av forhike »

Ok nu är det klart, iaf sista bilden jag postar här på ett tag.
Enda som är kvar att fixa.

1. Ställa dit labb agg.
2. Koppla in nätverksuttagen.
3. Koppla in en hel rad 220v uttag på vänster sida om whiteboarden,
fick mig en funderare efter läst era poster.
4. Montera LCD på vänster sida på sidan av bänken, som man kan fälla fram den vid behov.
5. Montera tangentbord under bänken
6. Lägga på esd matta på arbetsytan
7.Ställa dit microskopet

Bild
Bild

Jag är iaf rätt nöjd med resultatet, med tanke på vilken röra jag hadde innan jag byggde denna bänk
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

grym--> Tänkte närmast på dedär "kopparissolerade byggbarackerna" på hjul, (som jag tyverr inte kommer ihåg exakt benämning på...)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16897
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ok, nu hänger jag med , tänkte på dom rösrum som fanns i militären, men jag undrar om det går få tag i sådanna skyddade baracker, ska snoka lite, skulle ju passa bra som efterfordon till valpen :twisted: :lol:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

De senaste jag såg var konverterade för stridsledningeändamål, med system så att de gick att docka två och två (inga särskillt avancerade prylar har jag för mig, och samma vagnar)) Men nu när allt klappat ihop :evil: verkar det ju inte orimligt att de antingen skrotas, eller säljs ut.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Det första jag tänker på är den emp-klassade container vi hade i lumpen,
tror det inte kostade mer än någon miljon.. :lol:

Bild

Bild

Bild

Bild

Tyvärr lyckades jag aldrig smuggla med mig någon container hem innan jag muckade :(
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Johan.o, vart gjorde du lumpen nånstans?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20530
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Inlägg av Mizzarrogh »

:D De jag tänkte på påminner vagt om kronans "verktygsvagnar":

Bild
Senast redigerad av Mizzarrogh 10 mars 2007, 19:14:17, redigerad totalt 1 gång.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Verkstadskärra 4, dom är ju rätt passe nu. Numera är det telerep cont som gäller samt egenkomponerade cont.
Skriv svar