Hjälp, jag är störande!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Hjälp, jag är störande!

Inlägg av Perrx »

Jag håller på att bygga en rgb-lampa. Lysdioden styrs med en PIC via PWM och allt funkar bra, utom att om jag håller handen nära HEXFET:en så börjar lysdioden att flimmra som bara tusan!

HEXFET:en är en IRL510. Den är kopplad så här:

GND -> Source
Singalen (0v eller 5v) -> Gaten
Drainen går sedan via motstånd till lysdioden och sen till Vdd.

Ingången till HEXFET:en ligger inte och flyter.

Jag hoppas att jag har rätt kondingar för avkopplingen, men jag har tyvärr inte kollat med skåpet än om det är något skumt rippel på matningen.

Några tips på vad jag kan göra åt saken?

/Per
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Hur har du mätt upp att ingången på hexfeten inte ligger och flyter? Det är nämnligen precic vad det låter som :). Dum fråga, men du har väl dubbelkollat benkonfigurationen på feten?
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Låter som en kallödning som spökar, eller ett misstag i designen...

Jag har iofs varit med om liknande. Jag använde 1206-motstånd för att strömbegränsa mot LED. Jag lyckades dock överhetta ett motstånd så det sprack, men på ett sådant sett att det inte syntes alls utanpå. Lysdioden lyste glatt vidare, men intensiteten var väldigt känslig för vibrationer. Först när jag lödde av motståndet märke jag varför dess konduktiovitet var så märklig. :wacko:
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Jag har inte kollat om ingången ligger och flyter, men jag kopplade till ett pull-down motstånd och det gjorde ingen skillnad. Tyvärr hittar jag inte i databladet från elfa vilket ben som är vilket, men på elfas sida så står det en pin-out som jag kör med och den verkar ju funka... :)

Hela uppkoppligen sitter på ett bread board så kallödning är det nog inte. Jag har flyttat runt på FET:en och det gör ingen skillnad. Har även testat med en annan fet.

När jag kopplar gaten till gnd slocknar lysdioden (surprise :D ) och när jag kopplar den till Vdd lyser den. Närmar jag handen då den är ansluten till gnd fladdrar inte lysdioden men det gör den om den är ansluten till Vdd.

Vad ska man ansluta själva kapsel till? Vdd eller Gnd?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43205
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Inlägg av sodjan »

En ingång på PIC'en som ligger och flyter.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Mycket möjligt Sodjan. Jag ska ta och testa att jorda alla ingångar imorgon. Hör det till "design-vettet" att man alltid jordar ingångar som inte används och som inte finns med i konder?

/Per
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Både ja och nej. Är det vanliga cmos ingångar så ska man inte låta de flyta eftersom de drar mycket ström i mittläget och eventuellt kan få processorn i ett odefinierat tillstånd (Analog devices varnar för det i sin Blackfin manual). Är det däremot scmitttriggade ingångar som på t.ex. en avr gör det ju ingen direkt skada eftersom alla nivåer är tillåtna. Jag gillar inte att jorda pinnar eftersom buggar i mjukvaran lätt kan slå på dom som utgångar och få processorer gillar att få sina utgångar kortslutna. Oftast överlever porten (alltid för mig och min avr :) ), men databladen säger sällan uttryckligen att kortslutning tolereras, därför bör det undvikas.

Mitt råd blir väl: Scmitttriggad ingång ala AVR, låt den flyta (aktivera intern pullup i mjukvara om du vill). cmos ingång ala blackfin, använd svag extern pullup/down.

Det låter som att det är en bugg i din pic mjukvara. Eftersom pulldown på gaten inte hjälpte så driver picen uppenbarligen. Av nån anledning är själva picen känslig, läser din mjukvara (och reagerar på) några portar, som kanske de är flytande?.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Vettigast är väll ändå att sätta alla I/O's som man inte använder till utgångar. :roll: :)
pagge
EF Sponsor
Inlägg: 933
Blev medlem: 15 juni 2004, 00:15:08
Ort: Luleå
Kontakt:

Inlägg av pagge »

True, om inte pullup finns och såvida man inte jordat dom :lol:
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Jag skulle säga:

Sätt oanvända I/O's som utgångar,
skulle det inte gå så så släng skiten.

Är inte skiten papperskorgskompatibel så skulle man
möjligtvis tänka sig att använda pullups eller knyta fast dom
i matningsspänningen. :lol:
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Om inte den är papperskorgsvänlig så går de alltid att köra över eller använda som båt-ankar.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Det är många fina förslag här! :D
Jag har nu "sulat" iväg 16F88an som satt där och programmerar snart en 12F629 istället. Sen får vi se om det är dags att byta hobby eller inte. :)

Edit: Det kanske är lättare att PWM styra lysdioden med en knapp som man får trycka "ganska" snabbt på. :lol:
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Oj, ursäkta. Menade såklart inte att du skulle slänga ditt bygge.

Menade bara att man ska sätta oanvända I/O's som utgångar före allt annat :)
Har det blvit några framsteg i felsökandet Perrx?
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Ingen fara! :)

Det ligger ett ganska ruskigt rippel på matningen. Detta trots att jag har kopplat kondingar över både PIC:en och spänningsregulatorn. Om jag petar på FET:en så verkar det som om PIC:en resettas och så tar det 1s innan den drar igång igen.

Ska kapseln på FET:en vara kopplad till Vdd elelr Gnd?
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2387
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ska och ska kopplas.. mja
Det står i databladet vad kapseln är ansuten till internt.
Normalt brukar man inte ansluta kapseln elektriskt, till något alls.
Finns ju anslutningsben för det..

Vad är det för regulator? Se till att du har "snabba" plastkondensatoerer
0,1-1µF, nära regulatorn direkt på Vin och GND benen, samt direkt mellan
Vout och GND benen, använda inga långa sladdar utan så kort som möjligt.
Rakt och snyggt, vi vill inte ha några antenner här.

0,1-1µF mycket nära mikrodatorn. Sedan någon större elektrolyt på 5V (?) sidan, samt före regulatorn.

Kolla upp alla ben på mikrodatorn så dom inte som inte används är satta som utgångar.

Dubbelkolla så allt är "rätt" kopplat.
Skriv svar