styrning av solenoiddriven pump

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
barbarossa
EF Sponsor

styrning av solenoiddriven pump

Inlägg av barbarossa »

Hej

Jag har behov av en tät luftpump som jag vill reglera steglöst och rietschle thomas säljer membranpumpar som drivs av en solenoid. http://www.rtpumps.com/rtpumps/web/home ... 470081CF6A

I standardutförandet drivs de med 230V AC som kopplas in direkt på spolen och om jag har fattat det rätt så går pistongen då i 100Hz. Pumpen finns också i 12V DC utförande. Min fundering är om det går att reglera pumpen med en frekvensmodulerad 12 DC ström, där frekvensen ställs mellan ~20 till 100 Hz.

/Andreas
Sodastream62
Kontakt:

Inlägg av Sodastream62 »

Hej !
Ser inte någon orsak till att det inte skulle gå. Däremot så blir nog verkningsgraden lidande då pumpens konstruktion säkert är optimerad för 50-60 hz. Men helt klart är att du får en variation i flödet med frekvensen. Men vad du skall tänka på är att membran och ventiler inte är gjorda för att gå i 100 hz.....
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Nu är jag inte världsmästare på elektronik, men vid 230 AC så skiter väl pistongen i vilken rikting strömmen har så den åker in två gånger i solenoiden per period, eller?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jo, men från var sin sida. En gång uppifrån och en gång nerifrån.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

aha, nåväl då riktar jag in mig på att reglera frekvensen mellan 10 och 60Hz då..
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

För mig ser det ut till att vara en magnet i en spola, den är alltså polaritetsberoende efter vad jag ser. Detta ger också bäst styrning av pumpen.
Skriv svar