Bromsljus Saab 9-5 combi
Bromsljus Saab 9-5 combi
Hej!
Har lite problem med Bromsljuset som sitter i bakluckan på min farsas bil, det vill inte rikgigt fungera.
Det skumma är att det fungerar ibland. Ett sätt är att byta det men när jag fick reda på en sådan kostar 1100:- så kom jag snabbt på andra tankar.
När jag skuvade isär det så fann jag att det bestod av en bunke röda lysdioder.
de satt paralellkopplade i grupper om fyra och när man testade med multimeter så lös varje grupp för sej, men inte alla samtidigt.
på undersidan sitter där en massa ytmonterade komponenter, ett par transistorer, motstånd och dioderd. Nån som har någon aning om vad de gör?
Har lite problem med Bromsljuset som sitter i bakluckan på min farsas bil, det vill inte rikgigt fungera.
Det skumma är att det fungerar ibland. Ett sätt är att byta det men när jag fick reda på en sådan kostar 1100:- så kom jag snabbt på andra tankar.
När jag skuvade isär det så fann jag att det bestod av en bunke röda lysdioder.
de satt paralellkopplade i grupper om fyra och när man testade med multimeter så lös varje grupp för sej, men inte alla samtidigt.
på undersidan sitter där en massa ytmonterade komponenter, ett par transistorer, motstånd och dioderd. Nån som har någon aning om vad de gör?
har testat att "vrida" lite försiktigt på kortet när det satt i men det hjälpte inte också när jag sen lade ner kortet så bara började de lysa helt mysko.
sen bilen kan på nått sätt märka om lampan är trasig och just nu klagar den alltid. skulle man kunna sätta ett litet motstånd mellan plus och minus för att lura den att där är en lampa?
sen bilen kan på nått sätt märka om lampan är trasig och just nu klagar den alltid. skulle man kunna sätta ett litet motstånd mellan plus och minus för att lura den att där är en lampa?
- EagleSpirit
- Inlägg: 1288
- Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
- Ort: Västerås
- Kontakt:
som det låter på din beskrivning så är det inte fel på själva lysdioddelen utan den del som känner av att något är trasigt. Jag vet inte alls hur bromsljus är kopplade, men något måste ju gå tillbaka till datorn och där nånstans kan det vara glapp. Kolla igenom kretskortet några gånger till och se om du hittar någon kallödning lr nåt.
Finns det bara två kontakter (pluss/minus) bör det gå att lura bilen med ett motstånd.
Finns det flera kablar anslutna kan det även finnas en till bilens dator. Då är det värre att lura den.
Är det mycket ytmonterat eller kan du löda om dem på tio minuter, så gör det. I fall det är någon kalllödning som lurar...
Finns det flera kablar anslutna kan det även finnas en till bilens dator. Då är det värre att lura den.
Är det mycket ytmonterat eller kan du löda om dem på tio minuter, så gör det. I fall det är någon kalllödning som lurar...