Bromsljus Saab 9-5 combi

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Bromsljus Saab 9-5 combi

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har lite problem med Bromsljuset som sitter i bakluckan på min farsas bil, det vill inte rikgigt fungera.

Det skumma är att det fungerar ibland. Ett sätt är att byta det men när jag fick reda på en sådan kostar 1100:- så kom jag snabbt på andra tankar.

När jag skuvade isär det så fann jag att det bestod av en bunke röda lysdioder.

de satt paralellkopplade i grupper om fyra och när man testade med multimeter så lös varje grupp för sej, men inte alla samtidigt.

på undersidan sitter där en massa ytmonterade komponenter, ett par transistorer, motstånd och dioderd. Nån som har någon aning om vad de gör?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10693
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Om det funkar ibland och ibland inte, så låter det ju som glappkontakt.
Spruta i lite kontakt spray i kontakterna.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

tror inte det är där felet ligger..

när jag hade isär lampan så testade jag att trycka i 12v till den men den lös inte för det..
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 410
Blev medlem: 26 maj 2003, 22:17:34
Ort: Umeå

Inlägg av Melker »

Kör in 12V i den och sätt dig med en skruvmejsel och slå runnt lite på kretskortet med baksidan av mejseln och se om du kan hitta vart det glappar om det nu är i kortet det glappar. Har du tur är det bara någon kallödning eller så...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

har testat att "vrida" lite försiktigt på kortet när det satt i men det hjälpte inte också när jag sen lade ner kortet så bara började de lysa helt mysko.

sen bilen kan på nått sätt märka om lampan är trasig och just nu klagar den alltid. skulle man kunna sätta ett litet motstånd mellan plus och minus för att lura den att där är en lampa?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

som det låter på din beskrivning så är det inte fel på själva lysdioddelen utan den del som känner av att något är trasigt. Jag vet inte alls hur bromsljus är kopplade, men något måste ju gå tillbaka till datorn och där nånstans kan det vara glapp. Kolla igenom kretskortet några gånger till och se om du hittar någon kallödning lr nåt.
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Finns det bara två kontakter (pluss/minus) bör det gå att lura bilen med ett motstånd.
Finns det flera kablar anslutna kan det även finnas en till bilens dator. Då är det värre att lura den.

Är det mycket ytmonterat eller kan du löda om dem på tio minuter, så gör det. I fall det är någon kalllödning som lurar...
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

de flesta delar är ytmonterade, men det borde väll räcka att bara värma upp alla löddningar lite lätt med lödkolven för att få bort en misstänkt kallöddning?
OpelGT
Inlägg: 269
Blev medlem: 15 juni 2003, 22:20:52
Ort: Varberg

Inlägg av OpelGT »

Jo det räcker oftast att värma lite. Ser lödpunkten dålig ut efter, ta lite lödtenn eller bara fluss på punkten när du värmer den.
Skriv svar