Kan CAM programmen kompensera för fel stigning i ledarskruv
-
- Inlägg: 606
- Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
- Ort: Bollnäs
Kan CAM programmen kompensera för fel stigning i ledarskruv
Hej.
Kan CAM; programmen kompensera för felaktig stigning i ledarskruvarna pga. slitage, dåliga tolerenser på stigning mm. Jag menar så här , finns det någon "konstsnt" som man kan ställa in i valfri eller alla axlar att kompensera för fel i stigning. Det spelr ingen roll hur mycket man anstränger sig med stegmotorer som har hur många steg som helst eller ingnet fel för övrigt, är strigningen fel på ledar sklruvarna så blir det fel i alla fall.
Det bästa vore väl om systemet kunde mäta bordets och spindelns rörelse och styra på detta. I ett sånt fall så vore fel i stigning ett mindre problem kanske till och med helt betydelslöst.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Kan CAM; programmen kompensera för felaktig stigning i ledarskruvarna pga. slitage, dåliga tolerenser på stigning mm. Jag menar så här , finns det någon "konstsnt" som man kan ställa in i valfri eller alla axlar att kompensera för fel i stigning. Det spelr ingen roll hur mycket man anstränger sig med stegmotorer som har hur många steg som helst eller ingnet fel för övrigt, är strigningen fel på ledar sklruvarna så blir det fel i alla fall.
Det bästa vore väl om systemet kunde mäta bordets och spindelns rörelse och styra på detta. I ett sånt fall så vore fel i stigning ett mindre problem kanske till och med helt betydelslöst.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du skulle kunna få lokala stigändringar på vissa ställen på skruven, men det är fel väg att gå att försöka ta reda på dom och lägga in det i styrningen.
Glappet som blir när saker blir slitna är det som är farligt för dig.
Som jag ser den så är det bara den gamla vägen att ta, byt skruv och den delen som går på skruven, samt lagrena som håller axeln.
Mycket pengar men du har bra grejjer som håller många år efter det.
Glappet som blir när saker blir slitna är det som är farligt för dig.
Som jag ser den så är det bara den gamla vägen att ta, byt skruv och den delen som går på skruven, samt lagrena som håller axeln.
Mycket pengar men du har bra grejjer som håller många år efter det.
John: Tror nog inte du menar CAM-programmet, men visst kan du göra det där också. Det är bara att skalera om det du har ritat till den storleken du vill, men det är fel väg att lösa problemet. Det bästa är att göra det i styrprogrammet, tex Mach3. Där ska du iaf ange hur många pulser det är per mm. Så där räknar du om till ett annat värde bara. Det blir samma "kompensation" över hela skruvens arbetsområde.
- tecno
- Inlägg: 27246
- Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
- Skype: tecnobs
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Detta har inget att göra med CAM, i ett CAM program bereder du det du har ritat i ett CAD program för att köras i en CNC maskin med lämplig kod.
I Mach3 kan du kalibrera dina ledarskruvar om det nu skulle vara så illa att dessa inte håller 'måttet'. Denna funktionen finns men används inte av många.
Hur stora/vilken typ av fel har du på dina ledarskruvar att det måste till en felkompemnsering? Vad är det för toleranser du är ute efter? Vad är det för typ av CNC maskin?
I Mach3 kan du kalibrera dina ledarskruvar om det nu skulle vara så illa att dessa inte håller 'måttet'. Denna funktionen finns men används inte av många.
Hur stora/vilken typ av fel har du på dina ledarskruvar att det måste till en felkompemnsering? Vad är det för toleranser du är ute efter? Vad är det för typ av CNC maskin?
-
- Inlägg: 606
- Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
- Ort: Bollnäs
Hej.
Jag är förvirrad som vanligt. Vad ett CAD program gör och hur man gör har jag mycket klart för mig. Sedan kommer förvirringen in i bilden CAM programmet vad gör ett sånt, och vad är ett styrprogram som Mach3.
Den maskin jag tänker bygga om är en Universal Borr Maskin som heter Modig UBM AM, vikt 450 Kg max 20 pinnfräs ich spännhylschuck max borrkapacitet i stål 35 mm,. 450 rep 250 i längd ovh tvärmatning, fräsbordet Demanders 501 väger 90 Kg.
Jag har fått ett stort glapp i tvärmatning av någon anledning kan vrida ratten så skalorna säger att det skulle ha flyttat bordet 0,5 mm, på längdmatnng så är det fråga om 2 skalstreck 0,1 mm altså.
Har begärt någr offerter på kulskruvar och fått svar från några håll, gemensamt verkar vara att dessa skruvar är svindyra. Lite billigare borde väl dessa bli om man köper en skruv som har större tolerenser på stigningen det finns kulskruvar som garanterat ligger bättre i sina tolrenser ä 1/1000 mm på 300 mm matning alternativt 0,1mm på 300 mm. Det är där kompenseringen kommer in genom att köpa dessaa billigare kulskruvar så får man sämre precition kan man då mjukvarumässigt kompensera för detta fel höjs då precitionen. Jag skulle önska en tolerens på storleksordning på ca 1 till 2 hundradels mm på 300 mm.
Kunde jag så skulle jag lägga upp några bilder på min maskin här på forumet, jag har sökt men inte hittat hur man gör men det verkar att man måste länka till ex.vis sin egen hemsida eller dylikt och jag har ingen egen sådan. Hur gör jag.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Jag är förvirrad som vanligt. Vad ett CAD program gör och hur man gör har jag mycket klart för mig. Sedan kommer förvirringen in i bilden CAM programmet vad gör ett sånt, och vad är ett styrprogram som Mach3.
Den maskin jag tänker bygga om är en Universal Borr Maskin som heter Modig UBM AM, vikt 450 Kg max 20 pinnfräs ich spännhylschuck max borrkapacitet i stål 35 mm,. 450 rep 250 i längd ovh tvärmatning, fräsbordet Demanders 501 väger 90 Kg.
Jag har fått ett stort glapp i tvärmatning av någon anledning kan vrida ratten så skalorna säger att det skulle ha flyttat bordet 0,5 mm, på längdmatnng så är det fråga om 2 skalstreck 0,1 mm altså.
Har begärt någr offerter på kulskruvar och fått svar från några håll, gemensamt verkar vara att dessa skruvar är svindyra. Lite billigare borde väl dessa bli om man köper en skruv som har större tolerenser på stigningen det finns kulskruvar som garanterat ligger bättre i sina tolrenser ä 1/1000 mm på 300 mm matning alternativt 0,1mm på 300 mm. Det är där kompenseringen kommer in genom att köpa dessaa billigare kulskruvar så får man sämre precition kan man då mjukvarumässigt kompensera för detta fel höjs då precitionen. Jag skulle önska en tolerens på storleksordning på ca 1 till 2 hundradels mm på 300 mm.
Kunde jag så skulle jag lägga upp några bilder på min maskin här på forumet, jag har sökt men inte hittat hur man gör men det verkar att man måste länka till ex.vis sin egen hemsida eller dylikt och jag har ingen egen sådan. Hur gör jag.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
-
- Inlägg: 606
- Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
- Ort: Bollnäs
Hej.
Varför inte inkludera detta styrprogrammet i CAM programmet eller är styrprogrammet hårdvarubundet på något sätt. Är det styrprogrammet som brukar finnas i PIC kretsen som brukar finnas i styrkorten.
Och sitter den kompensering som jag frågade om i tidigare inlägg i denna tråd som skulle finnas i styrprogrammet, måste man då ha tillgång till styrprogrammets källkod och en PIC brännare för att göra denna kompensering
Mvh John Eriksson.
Varför inte inkludera detta styrprogrammet i CAM programmet eller är styrprogrammet hårdvarubundet på något sätt. Är det styrprogrammet som brukar finnas i PIC kretsen som brukar finnas i styrkorten.
Och sitter den kompensering som jag frågade om i tidigare inlägg i denna tråd som skulle finnas i styrprogrammet, måste man då ha tillgång till styrprogrammets källkod och en PIC brännare för att göra denna kompensering
Mvh John Eriksson.
Här finns vad jag tycker verkar vara billiga kulskruvar + mutter.. Men om dom passar till det du skall ha det vet jag inte..
Edit: Vadå, är ni inte tankeläsare eller? Aja, för er som inte är det så här kommer länken iaf.. http://www.lowcostcncretrofits.com/Ball ... ision.html
Edit: Vadå, är ni inte tankeläsare eller? Aja, för er som inte är det så här kommer länken iaf.. http://www.lowcostcncretrofits.com/Ball ... ision.html
Senast redigerad av Forsgren 22 februari 2007, 19:23:04, redigerad totalt 1 gång.
Men snälla John. Igår satt jag i telefon och förklarade i över en timme för dig 99% av allt du frågar om här i dina trådar. Fick du inte med dig mycket av det eller??? Måste du ta allt en gång till, jag orkar iaf inte svara mera nu. Det finns massa fina hemmasidor på nätet som allt står förklarat på, och läs även gamla trådar här. Du får ursäkta, men ibland blir det lite för mycket.
-
- Inlägg: 606
- Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
- Ort: Bollnäs
Hej.
Vill inte reta upp eller på annat sätt förarga någon och allra minst dig Jojje du hade vettiga svar på de frågor jag hade . Men för en oinvigd så kan det som förefaller vara helt naturligt för den insatte verka fullständigt obegripligt och för att fatta så måste man tillåtas att fråga om, till slut ramlar kronan ner. Och som oinvigd är det mycket lätt att tappa bort begrepp, missförstå, kalla saker vid fel namn och jag är inte förvånad om jag har gjort detta samt att i värsta fall så kan en sak ha två namn.
Jovisst samtalet igår innehöll som du säger det mesta som jag har frågat om i mina tidigare trådar och jag såg detta samtal som mycket värdefullt för mig För genom detta så började bitarna falla på plats. Men under resans gång så dyker ny frågetecken upp och just denna tråden anser jag vara ett sånt frågetecken för såvitt jag kommer ihåg så rörde gårdagens samtal inte denna tråden om ledarskruvarnas tolerens och om man kan justera detta mjukvarumässigt.
I frågan som denna tråd rörde har jag fått ett klart och koncist svar på vilket jag uppskattar.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Vill inte reta upp eller på annat sätt förarga någon och allra minst dig Jojje du hade vettiga svar på de frågor jag hade . Men för en oinvigd så kan det som förefaller vara helt naturligt för den insatte verka fullständigt obegripligt och för att fatta så måste man tillåtas att fråga om, till slut ramlar kronan ner. Och som oinvigd är det mycket lätt att tappa bort begrepp, missförstå, kalla saker vid fel namn och jag är inte förvånad om jag har gjort detta samt att i värsta fall så kan en sak ha två namn.
Jovisst samtalet igår innehöll som du säger det mesta som jag har frågat om i mina tidigare trådar och jag såg detta samtal som mycket värdefullt för mig För genom detta så började bitarna falla på plats. Men under resans gång så dyker ny frågetecken upp och just denna tråden anser jag vara ett sånt frågetecken för såvitt jag kommer ihåg så rörde gårdagens samtal inte denna tråden om ledarskruvarnas tolerens och om man kan justera detta mjukvarumässigt.
I frågan som denna tråd rörde har jag fått ett klart och koncist svar på vilket jag uppskattar.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
jag håller faktiskt med John
trots att man förklarar och man fattar allt ska du veta att allt som är väldigt nytt lätt rinner ut... händer mig en gång på en tenta... varje gång på lektionen hängde jag med förstod och allting men dagen innan tentan då man skulle pluggar fattar man nada! inte ens det enklaste
men det jag undrar... hur kan man kompensera ett fel ?
jag menar om det är ett fel på max2% och man kompenserar med 2% och det inte blir fel då skapar man ju ett fel istället!... för felet är ju max 2% på skruven eller vad det nu är kan ju vara 0.0001%
tack i förhand
MVH

men det jag undrar... hur kan man kompensera ett fel ?
jag menar om det är ett fel på max2% och man kompenserar med 2% och det inte blir fel då skapar man ju ett fel istället!... för felet är ju max 2% på skruven eller vad det nu är kan ju vara 0.0001%
tack i förhand
MVH
Ja, "felet" måste finnas där hela tiden, annars blir felet felSmourF skrev: men det jag undrar... hur kan man kompensera ett fel ?
jag menar om det är ett fel på max2% och man kompenserar med 2% och det inte blir fel då skapar man ju ett fel istället!... för felet är ju max 2% på skruven eller vad det nu är kan ju vara 0.0001%
tack i förhand
MVH

Det måste vara samma "fel" på hela stången över hela området.
Man anger hur många steg motorn ska snurra för att vagnen ska åka 1mm. Låt oss säga att det är 100 steg. Om man vet att stången är 2% fel, då anger man 102 eller ev. 98 steg som motorn ska snurra, beroende på om stången är 2% större eller mindre än vad den "skulle" ha varit. Antal varv är iofs ointressant, det är steg/mm som man ska ange i programmet (Mach3).