16F88 "special features"?
16F88 "special features"?
Har PIC 16F88 några pinnar med icke konfigurerbara "special features" när de används som utgångar?
Jag vet att reset bara är ingång, men finns där på övriga pinnar t.ex. open drain som RA4 är på 16F628 eller andra lömska saker?
Enkelt uttryckt, kan alla pinnar som kan vara utgångar både sänka och driva ström när de är programmerade som utgång och eventuellt lull-lull på pinnen ifråga är avstängt?
Ja, jag har läst datablad, men alla era ögon tillsammans ser mer än bara mina trötta gluggar kanske gör.
Jag vet att reset bara är ingång, men finns där på övriga pinnar t.ex. open drain som RA4 är på 16F628 eller andra lömska saker?
Enkelt uttryckt, kan alla pinnar som kan vara utgångar både sänka och driva ström när de är programmerade som utgång och eventuellt lull-lull på pinnen ifråga är avstängt?
Ja, jag har läst datablad, men alla era ögon tillsammans ser mer än bara mina trötta gluggar kanske gör.
> Har PIC 16F88 några pinnar med icke konfigurerbara "special features"
> när de används som utgångar?
Inte utöver vad som är dokumenterat.
> kan alla pinnar som kan vara utgångar både sänka och driva ström när
> de är programmerade som utgång och eventuellt lull-lull på pinnen
> ifråga är avstängt?
Ja, om databladet säger så.
Vad är det för *problem* du upplever ?
Vad är anledningen till att du frågar ?
Är det något som inte fungerar som förväntat ?
> när de används som utgångar?
Inte utöver vad som är dokumenterat.
> kan alla pinnar som kan vara utgångar både sänka och driva ström när
> de är programmerade som utgång och eventuellt lull-lull på pinnen
> ifråga är avstängt?
Ja, om databladet säger så.
Vad är det för *problem* du upplever ?
Vad är anledningen till att du frågar ?
Är det något som inte fungerar som förväntat ?
Anlednngen till att jag frågar är att jag missade denna fina fantastiska finurlga finess att RA4 är open-drain på 16f628. Givetvis fungerade det inte där utgången måste kunna lämna ström.
Eftersom jag ändå behöver A/D för att slippa kompromissa så byter jag krets. Då vill jag ju veta att det inte finns fler ännu mera fantastiska och finurliga finesser som ligger och lurar, redo att lägga krokben för en så enkel sak som en vanlig CMOS-utgång. Det är så lätt att missa en lite detalj på ett parord som betyder allt om den är dold i massor av text om i det här fallet helt ointressanta funktioner. Särskilt när det finns en tidsfaktor inblandad...
Eftersom jag ändå behöver A/D för att slippa kompromissa så byter jag krets. Då vill jag ju veta att det inte finns fler ännu mera fantastiska och finurliga finesser som ligger och lurar, redo att lägga krokben för en så enkel sak som en vanlig CMOS-utgång. Det är så lätt att missa en lite detalj på ett parord som betyder allt om den är dold i massor av text om i det här fallet helt ointressanta funktioner. Särskilt när det finns en tidsfaktor inblandad...
Senast redigerad av Marta 17 februari 2007, 14:45:20, redigerad totalt 1 gång.
Enligt databld så är just RA4 riktig utgång på f88, men det säger ju inte att alla är det. De som har jobbat mycket med kretsen redan kan alla sådana avvikelser. Jag trodde jag kundedet, men eftersom det slumpat sig så att RA4 varit ingång eller oanvänd i det jag gjort tidigare så missade jag denna finess.
Tabellerna på f88 portarna säger inget om utgångsbuffer, bara om ingång om den är TTL eller ST. Till den anda kretsen står det faktiskt OD, men det missade jag.... Har givetvis redan tittat igenom hela avsnitt 5 två gånger, men det är ingen garanti för att inte ha missat något. Vissa av pinnarna är väldigt röriga. De ser ut htt ha drivign åt båda hållen, men villkoren för att den skall aktiveras är ju också väsentliga.
16F628A/648A är ganska tydlig när det gäller RA4. Det står "OD" eller
"open drain" på flera ställen. Det finns inget som antyder att någon
pinne på F88 skulle vara OD. Den enda som är lite speciell är RA5 möjligen.
> Tabellerna på f88 portarna säger inget om utgångsbuffer...
Tabellerna *tillsammans* med schemana är rellativt tydliga.
Sedan kan det finnas kopplingar till olika andra enheter i F88, men
som sagt, de flesta är normalt avstängda efter reset. Vilket inte hindrar
att man i alla fall i uppstarten av sin kod går igenom alla register för
USART o s.v och ser till att de är avstängda. Om inte annat så visar det
för *andra* som läser koden att man faktiskt har tänkt till...
"open drain" på flera ställen. Det finns inget som antyder att någon
pinne på F88 skulle vara OD. Den enda som är lite speciell är RA5 möjligen.
> Tabellerna på f88 portarna säger inget om utgångsbuffer...
Tabellerna *tillsammans* med schemana är rellativt tydliga.
Sedan kan det finnas kopplingar till olika andra enheter i F88, men
som sagt, de flesta är normalt avstängda efter reset. Vilket inte hindrar
att man i alla fall i uppstarten av sin kod går igenom alla register för
USART o s.v och ser till att de är avstängda. Om inte annat så visar det
för *andra* som läser koden att man faktiskt har tänkt till...