tdi 2002 startar inte vid minusgrader

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dykare

tdi 2002 startar inte vid minusgrader

Inlägg av dykare »

Hej
Hos TDI år 2002 vid tändningsläget klickar startmotor utan att spänningen sjunker och motor startar inte vid minusgrader. Däremot sjunker spänningen och motor startar vid plusgrader. Varför?

Kan det inte också vara tändkontaktfel? Jag får spänningsfall vid startmotorstart vid plusgrader men inte vid minusgrader.

Fick 1,225+1,24+1,24+1,24+1,24+1,2 med syraprovare vid -1,5 oC.

Belastningsprov gav 80% effekt utan uppladdning före.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Låter som om startsolenoiden har frusit fast eller slut på kol, vid varmt så räcker de fram, men det är nog startmotorn det är fel på och inte batteriet

Prototypen
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Hej dykare, och välkommen!

TDI 2002? Är det motorn i någon slags personbil? Folkvagn? Jag gissar på det.

Nu spånar jag lite, eftersom jag inte vet exakt vad du har för bil.

------
I en del nyare bilar kollar motorstyrdonet batterispänningen innan startmotorn aktiveras. För låg batterispänning = inget tillslag av startmotorn. En del bilar kan vara väldigt kinkiga på batterispänningen.

Men man kan få fenomen om batterispänningen ligger precis ovanför den gräns som är satt för att startmotorn skall aktiveras. När starten slår till så dras spänningen ner under gränsen för startmotortillslag, d.v.s startmotorn slås ifrån direkt. Det blir bara ett litet klick från starten.

Ibland kan startmotorn låta som en kulspruta, för batterispänningen går ju upp igen ovanför godkänd nivå efter att startmotorn har slagit ifrån. Och då slår den till igen...

------
I dom flesta nyare bilarna sköts startmotorn av motorstyrdonet över ett relä, efter att en godkänd nyckel är avläst och att den får startsignal ifrån tändningslåset.

Om det finns ett sådant relä, så skulle jag titta på det. Om inte annat lyssna och mäta vad det kommer för spänning när man skall starta motorn.

Skulle det vara fel på tändplattan så brukar det lägga av helt, spänningsfall är ovanligt nu för tiden när det går så lite ström över dom. Det var vanligare förr när all tillslagsström till startmotorn skulle gå över tändplattan.

------
En del bilar har tändningslåset kopplat över CAN-bus. Då kan man få fel i kretskort o.s.v som är känsligt för värme eller kyla.
Har varit ute för det själv. När man slog på tändningen så fick inte dom styrdon som tog tändningssignal över CAN-bus information om detta, vilket gav att massor av varningslampor tändes på instrumentpanelen och felkoder lagrades.

------
Kan vara startmotorn som det är fel på, precis som prototypen säger kan kolen vara slitna. Men då brukar inte kylan påverka något speciellt.

Då brukar det hjälpa att knacka på startmotorn för att den skall fungera tillfälligt.

------
Personligen tror jag att batteriet håller lite för låg spänning. Eller att det är spänningsfall någon stans. Ge oss gärna lite mer uppgifter om vad det är för bil du har bekymmer med, så kanske någon vet mer exakt vad du skall titta på. Du är nog inte den förste som har det problemet med den modellen.

-------
Edit: Fler frågor, nu när jag har vaknat till.

Dykare skrev: Hos TDI år 2002 vid tändningsläget klickar startmotor utan att spänningen sjunker och motor startar inte vid minusgrader. Däremot sjunker spänningen och motor startar vid plusgrader. Varför?

Spänningen kan bara sjunka då startmotoron slår till. När den klickar så jobbar den ju inte, och då sjunker inte spänningen.

Vad har du för spänningsnivåer? Vart mäter du? På startmotorns 30 eller 50-anslutning eller batteriet? Var anluter du mätpinnen för jord, på motorn, batteriet eller karossen?
dykare

VW Passat

Inlägg av dykare »

Hej
Bilen är en VW Passat. Vilåspänning mät både på karossen och mellan poler: 12.5 V. Spänning vid startögonbliket vid plusgrader och då motor startar: 9.5 V. Laddar batteriet för att sedan på nytt göra belastningsprov. Konstigt att provet utan föregånde laddning gav 80% kapacitet vid några plusgrader men syraprov gav usla 1,225+1,24+1,24+1,24+1,24+1,2 vid
-1,5 oC. Vidare planerar jag smörja upp en del på startmotor.
dykare

glödtändare

Inlägg av dykare »

Glömde tilläga att spänningsfall under uppvärmningen av glödtändarna är cirka 11.5 V.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

9,5V under starten är kass! Antingen dåligt batteri eller dålig laddning.
dykare

startade

Inlägg av dykare »

Hej
Motor startade inte under en halv timmes tändningsförsök. Efter en timme slog jag lite med hjulnyckel på måfå mot startmotorområdet. Efter det så startade motor. Utetemperatur var -1.5 oC.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Fukt i startmotorn som fått solenoiden att frysa fast....

Jag har vid sånna lägen plockat isär startmotorn och rengjort den, eller slängt den på hyllan och tagit nästa..
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Jo, förmodligen fukt i startmotorn.
Eller så är kolen dåliga. Men då borde några graders skillnad i temperatur inte göra nått.

Hursomhelst så måste startmotorn plockas loss, monteras isär och så får du gå igenom den ordentligt och rengöra, torka och fetta in. (Inte överallt, men där det ska vara fett). Glöm inte att använda fett som är avsett att användas i minusgrader.
dykare

Tack för tipsen

Inlägg av dykare »

Ska plocka loss startmotor imorgon.
dykare

tillbaka till ruta ett

Inlägg av dykare »

Hej igen
Upptäckte att startmotor inte var ordentiligt fastskrovat till växellåden. En bult fattades. Skruvade den på plats. Smörjde in solenoiden. Kolven var helt torr och hade hade rispor på ytan. Efter det dog den helt. Monterade in en annan solenoid från skroten och fungerade vid plusgrader. Nästa morgon efter frostig natt klickade inte ens vid tädningsförsöken. Glödtändarlampa slocknade mystisk snabbt vid varje tändförsök. I morse startade ändå motor utan problem vid -0,5 oC. Funderar lämna in bilen till bilelektriker eller rengöra och fetta in hela startmotor med tanke på att bulten fattades.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänkte på det som vfr skrev:
"9,5V under starten är kass! Antingen dåligt batteri eller dålig laddning."

Jag har en Saab900 som hade stått någon månad med nytt batteri. Körde i en kvart och vid ett stoppljus dog bilen. Försökte förgäves starta den igen. Bogserade hem den och försökte starta igen. Då gick den igång hur lätt som helst. Mätte över batteriet vid starten och fick just 9,5V. När bilen är avstängd är det däremot 12V på batteriet.
Batteriet är som sagt nytt, laddningen brukar vara ok.

Kan den låga spänningen bero på att bilen stått stilla i en månad?
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Det första som börjar spöka brukar vara anslutningarna på batteripolerna, så dom bör kollas så dom är rena och ordentligt åtdragna.
Sen brukar generatorns jordning också kunna spöka, en dåligt jordad generator tänder inte laddningslampan, utan man kör tills bilen bara dör.
Även den kraftiga kabeln mellan generator och strömfördelningen(anslutning på startmotor)kan ge upphov till spänningsförlust, jag har mätt upp spänningsfall upp till 0,4 V på en synbart bra kabel.
Det brukar vara kabelskorna som ärjat och börjar tappa ledningsförmåga, samma gäller givetvis kabeln mellan batteri och startmotor.

Kjelle
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Du missade jordflätan mellan motor och karossen.. Den har varit kass på många bilar som jag sett..

//Jim

edit: Kolla jordflätan på din 900a Jimmy jag hadde det felet på en av mina 900or :wink:
Skriv svar