Konstigt CNC bygge!

Berätta om dina pågående projekt.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Konstigt CNC bygge!

Inlägg av anton »

jag har velat haft en cnc fräs av många olika anledningar väldigt länge nu.men jag har inte riktigt fattat så mkt om styrningen osv..för jag kan inte proggrammera..ska börja snarast med de..så jag tänkte att jag skulle bygga en cnc fräs..utan elektronik.utom själva dremelliknande motorn..den som fräser.. jag ska ha fram/bak,höger/vänster,,upp/ner.. som vanligt..men ist för stegmotorer så ska jag ha små vevar så jag typ startar "dremeln" och höjer materialet som jag ska fräsa så att fräsmunstycket går ner i materialet i önskat djup..och sen så vevar jag på fram/bak och höger/vänster så att materialet åker runt tills jag har fräst ut som jag vill ha...borde funka.. Nu till frågorna:
vad ska jag ha för nått som ram?.som axlarna och allt ska sitta på/i?. var finns det att köpa?..axlar och vevar osv har jag ganska klart för mig vad jag ska använda..men somsagt inte ramen..


hoppas att ni kan hjälpa mig även fast det inte är nån elektronik inblandad..
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det lättaste alternativet:
http://www.jula.se/item_info.asp?id=473 ... 33%A414489
Eller billigare (men där var ingen bild så jag vet inte säkert):
http://www.jula.se/item_info.asp?id=106 ... 33%A414489
;)

/Johan
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

tack tack..men jag vill helst bygga lite själv också!:) känslan att man har byggt själv är ju dödshärlig!:D 8)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag anade det ;)

du kan ju börja med att bygga ett koordinatbord för x/y-planet

det viktigaste är nog att hitta bra linjärlager...

/Johan
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

jag behöver nog inte linjärlager..om du tänker dej att vi har en kub som ska flyttas framåt och bakåt. osså har man en fyrkantig ram av nått slag. man fäster två st lagerbockar med tex 10mm axelhål, på 2 sidor i ramen(en lagerbock på varje sida). sen så tar man en gängad stång 10mm och för igenom båda lagerbockarna som man sedan låser fast med dom inbyggda låsskruvarna i lagerbockarna.. sen så tar man och fäster en vev lr ratt i ena änden. och sen så skruvar man på en mutter på stången. så att den ligger emellan lagerbockarna.då måste man skruva bort stången igen..(fast man fäster muttern innan man monterar stången). på muttern fäster man sedan kordinatbordet(det som man fäster det man ska fräsa på). sen så gör man en lika dan på andra sidan av kordinatbordet.så att de blir stabilt...då när man vevar på vevarna/veven så åker ju bordet fram och bakåt!. :P . tror de funkar iallafall. vad tror ni`?och om jag behöver linjärlager, var köper man dom billigast lr till bra pris?..och hur fasen ser sånna ut?!=\
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Sätt dubbla muttrar med en fjäder mellan. Eller någon liknande lösning. Det blir för glappt annars.
Euphaz
Inlägg: 49
Blev medlem: 18 juni 2004, 23:21:07

Inlägg av Euphaz »

Bra ide. Med två gängade stänger och extra mutter med fjäder i mellan skulle det fungera helt fint. Fjädern måste klara belastningen i maskinen, bordet ska ju inte ge efter. Annars kan du ha stoppskruv på båda muttrarna för att kompensera glappet.

Rekommenderar bra smörjmedel baserat på teflon:

www.magnalube.com

Använder det på jobbet (från amerikansk leverantör), det fungerar otroligt bra, även på gamla skruvar som håller på att skära ihop.
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Jag har kommit på nu hur man kan fixa Höger/vänster,Framåt/bakåt,Upp/ner. Jag har även gjort några 3D bilder hur det hela skulle kunna tänkas se ut..vet bara inte vart jag ska lägga upp dom..
anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Är det nån som vet var man kan lägga upp bilder??
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

anton
Inlägg: 394
Blev medlem: 9 november 2003, 13:12:31

Inlägg av anton »

Tack tack.. här kommer några 3D bilder som jag har ritat.. Hoppas att ni kan se och förstå vad de är och hur de är tänkt ska funka!
BILD1: Denna bild visar nederdelen som flyttar Höger/vänster!
BILD2: Denna bild visar hela "länkaget" men utan ramen!
BILD3: Denna bild visar ovandelen som flyttar Framåt/bakåt!
BILD4: Denna bild visar "fräsdelen" som flyttar Uppåt/neråt!
BILD5: Denna bild visar hela fräsen komplett med alla länkage och allt!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Benny
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 juli 2004, 09:42:21
Ort: Tullinge, söder om Stockholm

Inlägg av Benny »

Kolla in den här sidan, en kille som byggt en kretskortsfräs som projekt på MIT, rulla ner en bit på sidan så finns den där. Han har gjort en seriös projektrapport som han lagt ut som pdf, där kanske du kan få lite idéer.
Iof har han byggt med stegmotorer men det är ju bara att sätta vevar där istället.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor
Inlägg: 1167
Blev medlem: 17 januari 2004, 22:43:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Chribbe76 »

Jag antar att du vill ha konstruktiv kritik Anton!

Din Z-axel (upp och ner) är alldeles för instabil, den har ingen stabilitet alls.
Jag tycker överhuvudtaget att det är fel metod att låta fräsbordet glida enbart på skruvarna, det fungerar men är inte att rekomendera.
Att ha 2 vevar/axel är helt fel, om du vill ha 2 led-skruvar så sätt kuggrem mellan dom så att du bara vrider på en vev.

Och låt dig inte luras av det som Benny länkade till för den maskinen har troligtvis aldrig bearbetat, det verkar vara ett projekt bara för styrningens skull.
Benny
Inlägg: 20
Blev medlem: 8 juli 2004, 09:42:21
Ort: Tullinge, söder om Stockholm

Inlägg av Benny »

OK, kanske inte var den bästa idélänken, killen skriver faktiskt i sin rapport att det mekaniska inte funkar tillfredställande. Hans lösning var också att låta bordet glida på enbart stängerna men är de inte 100% raka så får man sinusformade linjer istället för raka, vilket var just vad han fick.
Nån form av styrskenor/guider bör nog komma till.
Skriv svar