Byta ackar i batteripack för laptop ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
peter555

Byta ackar i batteripack för laptop ?

Inlägg av peter555 »

Eftersom ackarna i min laptop har blivit alltför trötta tänkte jag byta dom. Nya batteripack säljs för rena fantasipriser så jag tänkte byta själva ackarna. Då dyker några frågor upp. Datorn tycks veta vilken typ av batteripack som är installerat. Eftersom de ackar som finns idag har betydligt större kapacitet än originalen så kanske datorn tycker att de är fulladdade utan att vara det. Mina frågor är:

Hur vet datorn vilket batteripack som är installerat ?
Vid laddning av ackarna, mäter man då spänningen för att se att de är fulladdade eller görs laddningen på något annat sätt ?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

I de flesta batteripacket så sitter laddningskretar och kommunikation till pc:n i acken.

På fråga 2. Det sköter laddningskretsen i acken.
(Går det mäta något annat än spänning? ström mäts över ett spänningsfall över en shunt)

ps. Se till att det är samma typ av teknolgi i batterierna. vissa laddningskretsar kan avgöra batteriteknologi(NiMh, NiCD, blyack osv)
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

har du nan polare som aker till singapore sa kostar de betyligt mindre har. Till min toshiba kostar det tex. 350kr.
Jag skulle garna skicka, men pga. vikten blir frakten tyvarr ganska dyr.
peter555

Inlägg av peter555 »

Som av en händelse så dök frågan upp på ett annat forum. Tydligen används kretsar typ denna där data för batteripacken ligger lagrad i eeprom. De kretsarna kommunicerar via något I2C liknande, SMBus. Eftersom batteripacken kostar ca 2000:- / st och jag ska ha 2 st, nya bättre ackar kostar ca 500:- så kan jag tänka mig att pilla lite med det. Är det någon som hållit på med SMBus ?
Skriv svar