Smart avfyrning till potatiskanon (ingen stor klumpig idé)
Mer varning, farligt, så, klart.
Du är ansvarig.
Klarade mig själv genom att vara den som stod närmast smällen o den som tände med eltändning när jag experimenterade med fyrverkerier.
Det flög plastdelar från ett rör jag lindat med mycket tape.
Smack sade det och jag fick plocka plast i runt 6 timmar hos 7 st grannar.
Fick vara glad att det stannade där.
Men visst är det roligt om allt går som planerat istället för den där sista gången.
Borde gå o spränga den genom att ha något som brinner bra i utrymmet.
Råkar du få till reätt blandning så blir effekten starkare i faktor massor typ.
Ganska enkelt att spränga det mesta om man har 10 000 försök med olika balndning.
Gnistan tänder nog det mesta.
Du är ansvarig.
Klarade mig själv genom att vara den som stod närmast smällen o den som tände med eltändning när jag experimenterade med fyrverkerier.
Det flög plastdelar från ett rör jag lindat med mycket tape.
Smack sade det och jag fick plocka plast i runt 6 timmar hos 7 st grannar.
Fick vara glad att det stannade där.
Men visst är det roligt om allt går som planerat istället för den där sista gången.
Borde gå o spränga den genom att ha något som brinner bra i utrymmet.
Råkar du få till reätt blandning så blir effekten starkare i faktor massor typ.
Ganska enkelt att spränga det mesta om man har 10 000 försök med olika balndning.
Gnistan tänder nog det mesta.
Därför bygger man av PVC eller liknande, och har skyddsglasögon. Det tar kanske lite sjukt, men det dödar inte.Mizzarrogh skrev:Brännskador är inte roligt, dessutom riskerar man att drabbas av saker som metallsplitter i ögonen, och liknande om man inte är försiktig.
Kallas Kantal- eller kromnickeltråd... Lite lättare att säka på elfa isf.Mizzarrogh skrev:Enklast är nog att använda tex en bit brödrost tråd, eller liknande.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Mycket vettigt med skyddsglasögon, önskar jag haft det några ggr när man gjorde idiotiska sakerStuggi skrev: Därför bygger man av PVC eller liknande, och har skyddsglasögon. Det tar kanske lite sjukt, men det dödar inte.
Det är inte materialet som bestämmer om det är farligt eller inte.
Snarare kombinationen hastighet och massa vid träfftillfället.
Vad gäller denna typ av konstruktion så spelar inte utgångshastigheten någon roll, är olaglig om den så bara gör 5 fps iom att det handlar om pyroteknik.Mizzarrogh skrev: Du vet väl att "spudguns" (potatiskanoner) mm är olagliga att använda (om de inte är väldigt svaga)?
Drivs den med CO2 eller trycklyft så får den ha en anslagsenergi på max 10J skulle den av någon anledning vara semi/full automatisk får den ha en anslagsenergi på max 3J.
Kännde mig tvungen att vara lite viktigpetter så här på morgonkvisten

hur fungerar hans tändanordningGorgus skrev:(Det här kanske kan vara intressant för någon (~3M): Klicka här)
-
- Kontakt: