brus i högtalaren

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Nej, har ingen till just den förstärkarkretsen, men har gjort layouter till andra förstärkarchip tyvärr så är det inte samma pinout på dessa.
peter555

Inlägg av peter555 »

Med ledning av ST´s föreslagna layout så verkar det inte vara så kritiskt. Jag tycker det verkar mystiskt att det brusar, det låter som någon typ av självsvängning. Kan det vara så att kretsen är trasig ? Har du kollat hur mycket ström den drar i tomgång ?
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

jag har testat lite och det tystnar när man kortsluter ingången. Jag har oxå testat att ändra jorden men utan resultat.
Den sprakar tills man sätter på adaptern (telefon -> 3,5mm) då blir den tyst sen när man sätter kontakten i telefonen så börjar det igen. Så det kan vara ngt med kabeln eller telefonen, så jag ska testa med ljud från något annat
peter555

Inlägg av peter555 »

Hmm, det är något du inte berättat, vadå ansluter till telefonen ?
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

telefon > adapter (telekontakt till 3,5mm hona) > 3,5mm hane > kabel till förstärkaren

telefon: http://www.webhallen.com/prod.php?id=56474
adapter: http://www.webhallen.com/prod.php?id=55364

om jag inte får den att fungera, skulle det här vara en bra idé att försöka sig på?
http://www.a-netz.de/audioamp.en.php
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Synd att du inte skrev detta redan från början.

Både audioamp-länken och ditt projekt har samma miss:
En högtalar/hörlursutgång ansluts direkt till en förstärkare. Detta är aldrig en bra idé. I västa fall kan du förstöra telefonadapterns (eller telefonens) förstärkare.

Till att börja med så behöver du en liten impedans-anpassning mellan adaptern och förstärkarens ingång. Adapterns utimpedans ligger troligen på ca 10-30Ω och dessutom är den tänkt att kopplas till lurar istället för en ingång på 70kΩ (som jag tror att din förstärkare har.)

Nu vet jag inte om du har någon volymkontroll eller förstärker upp till 20W direkt, men bruset kan helt enkelt komma av att du får så lång signal på ingången att förstärkarkretsens egenbrus tar över.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

kan du förklara lite mer ingående?
Är det därför som adaptern blev lite varm? Jag har ingen volymkontroll, det enda jag har är den som är i telefonen
peter555

Inlägg av peter555 »

Det kan också vara RF från telefonen som stör din förstärkare, det kanske krävs lite filtrering på ingången. Sätt också en spänningsdelare med två motstånd mellan telefonen och förstärkaren. Du kan prova med att dela ner signalen 10ggr.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Helt riktigt, peter555. :)

från åland:

"Är det därför som adaptern blev lite varm?"

Möjligt och ganska troligt med tanke på impedans-skillnaden. Ta det försiktigt så att den inte går sönder. Vid såna här trix gäller inte garantin.

Vad exakt är det du vill veta mer ingående? :)
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

jag skulle vilja veta hur jag ska göra för att det inte ska brusa...

peter555: ska jag sätta 2 motstånd på kablarna från telefonen? hur ska jag då veta vad dom ska ha för värde? Då måste jag väl veta vilken spänning det kommer från telefonen
Jag går första året på en el o datalinje så vi har bara lärt oss grunderna ännu (ohms lag mm)
peter555

Inlägg av peter555 »

Prova med, R1 10k och R2 1k.
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

bästa idén hittils, nu är den nästan helt tyst. Det är lite lite brus om man sätter örat nära, men det får man väl leva med.
Tack så mycket allihopa!!
Ålänningen

Inlägg av Ålänningen »

nu när den här förstärkaren fungerar hade jag tänkt ta mig an den här:
http://www.a-netz.de/audioamp.en.php vad tror ni?
Var kan jag få tag i en 50VA transformator? Elfa har ju men det kostar ju oxå, kjell & company har men bara upp till 36VA
Skriv svar