Laga Sony 65" TV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Laga Sony 65" TV

Inlägg av FormerMazda »

Jag snubblade över en skänkes-annons på fäjjan för en sony kd-65xe9305.
Symptomen var att den var död helt enkelt.

Skänkes är värt en del arbete och kanske delar, i övrigt ska den ha funkat.
Så jag kånkade hem den och plockade av bakstycket på den.

En servicemanual hittade jag relativt snabbt, och detta är första gången jag har en relativt ny produkt med en servicemanual med felsökningsscheman och förmodligen all info jag behöver. :)
https://www.manualslib.com/manual/39159 ... e9305.html

Nåväl, jag har precis börjat denna resa och det var väl lite av en utredning för vad jag också kommer behöva.
Det låter ju faktiskt som mycket i felsökningen baseras på att mäta spänningar, så jag lär väl komma en bit på vägen med det.

Första misstanken är ju alltid spänningar och nätaggregat, men inget ser fel ut och jag kan mäta spänningar ut från aggregatet.
Dock var det här jag började förstå att det inte är lönt att leta i blindo. Hade jag haft ett uppenbart synligt fel kunde man jobbat på det, men så var inte fallet.

Så med manualen var första punkten att kolla på troliga fel vid stendöd TV, och det var att mäta STBY på moderkortet, eller BMKP som sony benämner det.
Och här förstod mina första behov, fluken duger gott. Min syn och mina prober lämnar mer att önska. Att mäta över en konding jag på riktigt inte kan se utan +3 läsglas är väl en fingervisning om kommande utmaningar.
Men handen är stadig och snart kunde jag (tyvärr) mäta förväntade 3V3 på STBY..
Detta refererar direkt till byte av BMKP. Snabb google säger 1000kr på ebay.
Men, jag märkte att är inte BMKP anslutet så ger inte nätagg 12V ut. Så kollar man mer i manualen så finns det vidare felsökning på samma fel, där man till slut hamnar i kompnentbyten.
Tyvärr lär väl det innebära byte av mikroskopiska SMD-IC, och mer sannolikt BGA. Jag har varken verktyg eller kunskap för BGA, och knappt för "vanliga" SMD. Varmluft är ju lämpligt har jag hört.

Felsökningen ska fortsätta, men jag behöver ha manualen på en dator vid TVn, scrolla i telefonen blir snabbt tråkigt.

Jag är för den som följer med precis uppstartad på sida 21, konstaterat att 3V3 STBY finns.
Detta leder nu till felsökning på BMKP, och första steget är "u-Com Failure", vilket börjar på sida 23. Det verkar fokusera kring en LED-driver?

Jag skulle behöva ett par finare prober för mina mätningar, risken att kortsluta mellan ben är lite för stor med dessa original från fluke som följde DMMen.
Läsglasen duger gott än, och jag har en "lupp" som förstorar riktigt bra om det kniper. Men som sagt, får börja med att se om jag hittar nåt fel, om jag ens kommer kunna byta på komponentnivå.
Akai

Re: Laga Sony 65" TV

Inlägg av Akai »

Ett alternativ är att löda in trådar på de ställen man kan behöva mäta och sen montera kortet.

Då slipper man sitta i nån halvdålig ställning och försöka få proberna på rätt ställe.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Det kan komma att användas.
Dock tror jag nästan att där jag inte kan mäta kan jag inte löda heller, med de trubbiga verktygen jag har.
Min arsenal är mest gjord för hålmonterat, bygger aldrig själv med ytmonterat i nån storlek.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Är den helt stendöd när den slås på? Jag fick en 70 tummare som var död. Men när man slog på den från början så blinkade en röd diod 5 ggr. Jag fick fram att det betydde att någon av LED har gått sönder i bakgrundsbelysningen och då ges en signal till powersuply att bryta för att förhindra ev. brandi en trasig LED. Så lösningen på den är att antingen byta ut den LED-kedjan som är svart eller klippa den signalledningen som signalerar felet till powersyply. Jag har inte kommit så långt än, just nu står den och skräpar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Yes, helt död. Inte ett synbart liv i den.
Så därav felsökning med DMM nu. :)

Landar jag i att köpa delar så är jag kluven, å ena sidan är den snart 10år gammal och trasig, å andra sidan 65" 4K med nån fancy bakgrundsbelysning och bra recensioner med mera.
Men just TV-apparater blir ju så fort värdelösa.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Jag har en sån testare för backlight om det skulle behövas lånas sen.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar ToPNoTCH! :) Kommer jag dit säger jag till. :)

Ikväll har jag sökt lite mer, inte så mycket efter manualen, bara sporadiska idéer för att utesluta enkla tester.
Och ett test var att koppla ur ALLT till BMKP ("moderkortet") förutom spänning, fysiska knappar och LEDen på framsidan.
Även kopplade jag ur spänning till LD och T-Con med mera. (Dessa har med backlight att göra blandannat)
Dock inga tecken på liv för det. Men det kan ju också betyda att fokus ska ligga kvar på BMKP?

En sak upptäckte jag, med BMKP anslutet till G73 ("nätagget") så aktiveras 12Vreg på det. Kopplar jag ur BMKP så faller 12VReg.
Så nåt på BMKP vill ju att det ska starta.
Kanske är det BMKP's egna regleringar till 1,8V och sånna spänningar?
Det kan bli nästa steg, se om jag hittar nåt om vilka spänningar som bör genereras på BMKP.
Skriv svar