Retrorep - Royce 642 CB radio

ELTompa
Kontakt:

Retrorep - Royce 642 CB radio

Inlägg av ELTompa »

Royce 642, en äkta CB Bas
Då det senaste året bliv lite fart på 11meter i Stockholm så då får man ju lätt lust att hitta objekt att få fart på. Jag har nångång haft en Royce i forntiden på 70-talet men det var en ren AMrigg så en SSB maskin vore kul att få fjutt på. Det krävs lite tålamod men det hjälper när det är en fin radio som denna.

Igen aning om radio över huvudtaget ska gå igång
Radio har ett fint yttre. Inga lösa trådar som hänger ut på baksidan. Inga repor som skämmer. Lite tecken på användning finns så klart men radion är i god kondition

Bild

Lyfter på locket och där döljer sig hemligheter. Radion är ju från början bara gjord för USA markanden så den behöver få en ny nättrafo och klockan behöver fixas så den går på 50Hz och inte 60. Allt det här har nog firma "COMMRADIOCENTER" i Väje ordnat med.

Bild

Bild

Stora trafon som är monterad har låslackade skruvar mot chassit. Det känns inte som hempul utan som någon som begriper nått varit inblandad. Den lilla trafon som är lödd uppepå är för att driva klocka då den stora trafen inte har lindningar nog. Spännande lösning.

Bild

Men stora trafon har fler spår, tex två amatörmässigt borrade hål. Oavsett så fungerar detta elektriskt. Radion går igång och lyser och brusar. Hittar ett något otyligt schema på nätet som får duga.

Fixa en Micmute
Konstruktionen mutar inte micingången så det blir en kort med fet rundgång varje gång man släpper PPT. Inte bra. Jag bygger in en transistor som kortsluter ingången när Rx har mantningsspänning. Funkar bra. Kopplade också om anslutningen från Sidekickmicen att passa denna radio. Nu har alla mina radior olika mickoppling. Känns det igen :D

Motorboating 1-3Hz
I sändning efter 3sekunder börjar sändaren hacka. De synts på maningsspänningen och HFbias. Byter en del elektrolyter men det gör ingen skillnad. Lite klurigt fel för det visar sig att det är HF drivtransistorn som har någon sorts skada. Den fungerar och ger HF för uteffekten är nära 20W men det går i kortslutning och så släpper den och det är därför det syns på matningsspäningen. HF drivern är en 2SC1306. Det är inte orginal. Någon har bytt den. Men en 1306 fungerar i denna koppling så jag tycker dom gjort ett bra va. Jag sätter i en ny 1306 och nu går sändaren bra. Passar på att ersätta bias trimpoten som ser lite sliten ut och löder in fasta mostånd.

Trimmar HF biasen
Nu får HF drivern och sluttransistorn sin Bias på 10mA/50mA. Börjar lite snålt men det visar sig fungera bra och modulationen låter nu rent och inte så sprucket som förut.

Bitvis lite svårt att mäta
Det är ett konstigt jordsystem i denna radio. Förmodligen för att det nog är ett radiokort från en mobilstation som man skruvat in i ett större chassi. Jag hittar att radiokortet inte längre är lött mot chassit. Alla lödningarna har gett med sig så jag gör bättringar här. Visar sig svårt att få bra fäste oavsett vilket fluss jag använder men tillslut får jag till det med z-fluss. Nu beter sig jordsystemet mer stabilt och det går enklare att mäta.

Varm predriver
Pre-drivertransistorn blir väldigt varm. Det är förvisso inte ovanlig i dessa maskiner men efter en stund blir ljudet sprucket och det sker när temperaturen når över 80C på transistorns yta, Jag misstänkte transistorn bottnar mot matningsspänningen och sänker dess bias något. Nu landar temperaturen på 65C och missljuden försvinner.

Trimma kristallerna
Jag trimmar lite enkelt kristallerna efter frekvensräknaren i mitt sckåp. Det gick ju inte så bra. Sckåpet är inte noggranhet nog. Skruvar in frekvens istället mot min SDR och det blev mycket bättre... Eller blev det det. Ja jag ligger rätt på kanalen med USB låter tunt utan bas och LSB låter fett och har betydligt högre effekt. Hmmm :humm: måste nog först trimma så att LSB/USB ligger rätt genom kristallfiltret.
Mäter lite hur det ser ut och det bekräftar QSOrapporterna om hur modulationen låter.

Bild

Tänker så här att jag gafflar in LSB/USB kristallerna så jag får samma spänning ut ur kristallfiltret från båda kristallerna när dom inbördes ligger 5Kc mellan varandra (som schemat säger det ska vara) men bryr mig inte om den absoluta frekvensen. När nu LSB och USB går genom filtrets mitt så kan jag trimma dom andra osc mot SDRen så jag ligger rätt på kanalen. Det är enkelt. Det finns en kristall var för LSB/AM/USB. Nu låter sändaren ok både i USB och LSB

Bild

Problemet nu är att clarifyern inte står kl12 för mottagaren skall ligga spik på. Det ordnar jag med ett life hack, jag flyttar helt enkelt clarifyer ratten en snäpp på den tandade axeln och nu ligger mottagare och sändare som dom ska :D

S-meter zero trim
S-metern visar S3 som minst även om man drar ur antennen. Ingångssteget i mottagaren är nog lite brusig. Det hör man på låga signaler som tar med sig ruset in i den mottagna ljudbilden. Men S-metern borde inte stå på S3 så jag sätter 2 dioder i serie för att höja nollan lite. S-metern gav också ganska mycket glädjesiffror så jag trimmade den lite för hand till att visa rimliga saker. Ska se om jag inte kan få till lite dBm generering från min tinySA och trimma mer på riktigt senare.

Provar klockan
Som sagt har klockan en egen trafo "lödd" uppepå den nätdelstrafon. I vilket fall så går klocka som den ska. Bara 12h visning men det är ok. Larmet funkar också. Har ännu inte prova SLEEP funktionen. Det finns också en knapp på fronten så man kan dimma ner mätarna och LEDsiffrorna.

Provar köra på 12VCD
Har provat köra på 12VDC och det verkar funka utan problem.

Ljudet är övermodulerat
Måste fixa ALCn. Sidekickmicen överstyr lätt sändaren. Det visar sig att någon har klippt bort feedbacken från ALC styringen så radion distar fett när jag kör med min Turner Super Sidekick och skruvar på modulationen. Detta är en mod som CBtipsåtrix har publicerat så den är inte ovanlig vad jag förstår. Men det jag inte förstod var varför ALCn inte kickade in när jag lödde ihop et klippta motståndet. Kopplingen är lite lurig. Det sitter en PNP som ska jorda micsignalen med sin emitter till jord så det krävs en negativ spänning för att strypa micsignalen och någon sån uppstår inte. Det sitter en liten elyt för tidskonstanten som jag löder loss och mäter. Den har juste ESR och värde. Men problemet är att den läcker DC och det krävs väldigt lite läck för att släcka ALCsignalen. Byter kondingen och då får jag minsann en negativ signal vid AM modulering och kan trimma in 100% modulation och den hindra överstyrning.

Bild

AM med ALCn intrimmad.

Bild

Men SSB funkar inte i alla fall... hmm det var enkelt fel, ALC trimpoten hade så klart den tidigare meckaren skruva ner till noll så nu gick det trimma även detta så ALC klipper SSB vid 12W. Efter några QSOn på SSB så tycks det låta OK. Kanske får jobba lite mer på detta var det lider.

Nu är radion i bruksskick
Den få tjänstgöra som min CB radio tills vidare. Jag ligger ofta QRV på kanal 24 och svarar på AA. Så har du vägarna förbi Stockholm och har CBradion med, så tveka inte att ropa.

Bild
.
Senast redigerad av ELTompa 13 september 2026, 00:09:06, redigerad totalt 1 gång.
ASEA

Re: Retrorep - Royce 642 CB radio

Inlägg av ASEA »

Snyggt jobbat! :)
Här är manual för Pace 8193 som "ska" vara samma som Royce 642!
Pace 8193.pdf
Intressant nog så har modellen sålts i en Sverige-anpassad version som "Colonel 5000", med 25 kanaler och SSB på endast kanal 24, https://www.rigpix.com/cbfreeband/colonel_5000.htm
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Stort Tack! ASEA för manualen. Ja det är samma pcb. Intressant är att denna Pace har mic gain vilket Roycen saknar. Har bara tittat snabbt på schemat men såhär långt är det identiskt men ritat på annat sätt. Den här manualen skulle jag haft när jag började :D . Men jag har mer fix att göra så den kommer till stor nytta framöver! Åter igen Tack!
ASEA

Inlägg av ASEA »

:) :tumupp:
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Nice :tumupp:
Skriv svar