Kort beskrivning är att jag har en trädgårdstraktor, huskvarna LT125 (bild), som är rensad på allt som har med gräsklippning att göra.
Dess enda funktion idag är att dra runt på mig och diverse släpkärror.
Under huven sitter en briggs 12,5hp, denna driver transaxeln med 5 växlar framåt och en bak.
Grejen är att vad gäller ork så orkar den allt på tomgång på 5:an. Jag har lastat uppåt 400kg på släp och med mig och traktorn och allt blir det summa 7-800kg. Man hör en viss ändring i ljudet på motorn, men kraft finns i överflöd.
Det är ju svårt att säga vad den utvecklar i hk på tomgång, nån tabell visar på att det kanske är hälften eller två tredjedelar. Men med tanke på hur den får jobba (eller inte jobba) så tror jag nån hk egentligen räcker för den farten med all last.
Nu börjar jag få en idé om att elkonvertera den, mest för det är lite kul.
Och effektivast vore såklart en bakaxel med motor i, slippa drivlineförluster så långt som möjligt. Men det blir snabbt dyrt vad jag har sett.
Original växellåda har ju fördelen att redan sitta där med hjulen på, kanske en fördel med växlar, men det är frågan. Förvisso får man väl en riktig krypväxel om man vill. Men en annan fördel är att motorn kan sitta skyddat från smuts och vatten.
Men jag skulle vilja bumpa upp hastigheten på detta med, idag toppar det typ 8km/h. 20km/h vore bättre, och kanske max. Men en dubblering skulle vara fint, det halverar ju tiden till komposten med löven på hösten.
Söker man runt lite så finns det ingen ände på sökresultaten, men här är ju ett väldigt prisvärt paket i mina ögon:
https://www.amazon.se/VEVOR-elmotorsats ... rce=1&th=1
Men jag får ju lite känslan av att det är för bra? Är det verkligen 2kW, kommer den släppa ut röken vid lite belastning?
Så jag spånar lite löst, och det här forat kommer ofta med bra vinklar och tips. Kanske finns det kompletta axlar till bra pris som gör att man kan kika på det istället?