Ska köpa en styrning till en servopump den har en vridpot men skulle gärna pwm styra den med mitt sprut, lättare då de går långsamt och trögare då de går fort så slipper pumpen gå i onödan. Har kontaktat dom som säljer styrningen men dom sa nej de går inte så tänkte jag kollar här.
Pwm styrning servopump
Pwm styrning servopump
Hej ny här så ni behöver ej kapa mig
.
Ska köpa en styrning till en servopump den har en vridpot men skulle gärna pwm styra den med mitt sprut, lättare då de går långsamt och trögare då de går fort så slipper pumpen gå i onödan. Har kontaktat dom som säljer styrningen men dom sa nej de går inte så tänkte jag kollar här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- FormerMazda
Re: Pwm styrning servopump
Hej och välkommen!
Sannolikt säger dom nej för det är skillnad på en analog signal och en PWM.
PWM är ju digital signal kan man säga, där tiden signalen är till skiljer, och det funkar på säg en lampa som i sig jämnar ut av och på signalen, men den här styrningen ser nog bara att du vill att pumpen ska 0% och 100% om vartannat, vilket inte blir så bra.
Sen undrar jag över att ta signal från ditt sprut som du säger, har du en signal där som motsvarar hjulhastighet?
Eller ska du styra pumpen på motorvarv?
Annars finns ju moduler som gör PWM till analog signal.
Men de flesta, som denna, ger 0-10V ut. Det lär kräva lite anpassning mot din modul, det går att lösa, men kräver lite mer info.
https://www.amazon.se/Walfront-1-3KHZ-D ... 38RC&psc=1
Sannolikt säger dom nej för det är skillnad på en analog signal och en PWM.
PWM är ju digital signal kan man säga, där tiden signalen är till skiljer, och det funkar på säg en lampa som i sig jämnar ut av och på signalen, men den här styrningen ser nog bara att du vill att pumpen ska 0% och 100% om vartannat, vilket inte blir så bra.
Sen undrar jag över att ta signal från ditt sprut som du säger, har du en signal där som motsvarar hjulhastighet?
Eller ska du styra pumpen på motorvarv?
Annars finns ju moduler som gör PWM till analog signal.
Men de flesta, som denna, ger 0-10V ut. Det lär kräva lite anpassning mot din modul, det går att lösa, men kräver lite mer info.
https://www.amazon.se/Walfront-1-3KHZ-D ... 38RC&psc=1
Mät spänningen mot jord på båda kablar anslutna till potentiometern i båda ändlägen. Om den är relativ mot batterijord kan man enkelt omvandla PWM till analog signal med spänningsdelare och kondensator.
Är den isolerad från jord får du sätta en optokopplare emellan.
Är den isolerad från jord får du sätta en optokopplare emellan.
Tackar
Jag kan i sprutet göra en tabell hur fort motorn skall gå mot hastighet. De har jag tex på min kylfläkt just nu.
De finns en styrning att köpa som klarar pwm styrning men den kostar 400$ mot denna som har vridpot ca100$
Men de verkar gå lösa så jag får helt enkelt beställa en då
Jag lär återkomma då jag fått hem den och ska börja koppla
Tack för info så länge.
Jag kan i sprutet göra en tabell hur fort motorn skall gå mot hastighet. De har jag tex på min kylfläkt just nu.
De finns en styrning att köpa som klarar pwm styrning men den kostar 400$ mot denna som har vridpot ca100$
Men de verkar gå lösa så jag får helt enkelt beställa en då
Jag lär återkomma då jag fått hem den och ska börja koppla
Tack för info så länge.