Hej på er!
Efter en städ på jobbet så kom jag över lite instrument bl.a ovanstående två instrumenten.
8753D Säger CAUTION: NO IF FOUND: CHECK R INPUT LEVEL.
8563E Ger bl.a ERR 334 vilket har med samma kedja att göra som jag förstått.
Inga speciella optioner installerade i något utav dem.
8563E Har CAL OUT som stämmer, 300MHz och ca -10dBm om jag minns rätt enligt min effektmeter, okalibrerad EPM-441A med sensor som gick att kalibrera och nolla i mätaren.
Brusmattan är ce tre divisioner hög och reagerar inte på inkommande signal.
Termineringsmotsåndet sitter på vid start och test, har mätt upp det min till "50Ohm" .
8753D: På denna har jag testat att skicka in en yttre 10MHz referens, inte för att det skulle löst nåt men ändå.
Mätte på utgången av R-Channel på fronten med min R&S URE2 till -70 till -60dBm vilket är långt från vad Keysights hemsida säger att den skall vara, vilket är -35dBm.
Har inte testat att skicka in signal i denna, har adaptrarna till den men inget SMA kablage.
Jag har inte öppnat eller skruvat isär dem på något vis, så jag vet inte om det är kondingar eller annat som spökar än.
Min fråga till er är, är det värt att lägga pengarna på dessa då YIG inte går att köpa nya och de som finns är begagnade och kan vara i vilket skick som helst, dessutom rätt dyra.
Jag leker inte speciellt med RF oavsett så jag gråter inte om det "kört" heller.
Såvida det inte är andra fel som lurar instrumentet.
HP 8753D och 8563E, eventuellt YIG / YLO.
- Repaterion
Re: HP 8753D och 8563E, eventuellt YIG / YLO.
Nu är jag inte jättehaj på just dessa, men det är väldigt trevliga instrument om de fungerar 
8563E Har en mekanisk stegdämpare på ingången, denna är extremt känslig, har man inte full koll så är den lätt att bränna.
Jag har själv lagat ett instrument med det felet. En begagnad dämpare går lös på flera tusingar.
Hoppas att du tar dig för och reparerar dem !
8563E Har en mekanisk stegdämpare på ingången, denna är extremt känslig, har man inte full koll så är den lätt att bränna.
Jag har själv lagat ett instrument med det felet. En begagnad dämpare går lös på flera tusingar.
Hoppas att du tar dig för och reparerar dem !
"8753D Säger CAUTION: NO IF FOUND: CHECK R INPUT LEVEL."
Vilken variant är det? Med inbyggt S-parameter test set(2st 7mm kontakter) eller utan med 4st N-kontakter RF, R, A, B ?
Om det andra alternativet är detta normalt om du inte återkopplar RF utgången till R ingången. Om du har inbyggt testset kan det vara värre, om du inte bara saknar bygel på R ut/in?
Vilken variant är det? Med inbyggt S-parameter test set(2st 7mm kontakter) eller utan med 4st N-kontakter RF, R, A, B ?
Om det andra alternativet är detta normalt om du inte återkopplar RF utgången till R ingången. Om du har inbyggt testset kan det vara värre, om du inte bara saknar bygel på R ut/in?
Grattis till fynden. Jag har en del erfarenhet av att reparera HP8753D.
Här kommer mina tips:
1. Stäng av den och dra ut strömsladden direkt.
2. Ladda hem servicemanualen.
3. Ladda CLIP, som innehåller scheman för många av modulerna.
4. Läs "Theory of operation" i servicemanualen.
5. Byt X/Y-kondingarna i kragget ifall de är RIFA i epoxy. Byt även C7 för att kunna köra senaste mjukvaran.
6. Uppgradera mjukvaran till senaste versionen, v6.X alt v7.x ifall du har uppgraderad CPU-modul. Det går att byta till moderna flash om man trickar lite.
7. Följ felsökningen för ditt fel. Det är inte säkert att det är YIG:en som är fel men troligt.
Är det YIG:en som är fel så har du några alternativ:
1. Köpa en ersättnings-YIG av tveksam kvalitet på eBay
2. Köpa en dyr ersättnings-YIG av https://electro4lease.fr/
3. Göra som jag gjorde, sätta i en YIG av annan modell och modda YIG-styrningen till att ge mer ström. Det är nog lättare att ersätta en 3GHz än 6GHz eftersom det är lägre krav på YIG:en. Det var en 6GHz jag bytte i.
Jag hjälper gärna till med fler råd och tips. Och ifall du bestämmer dig för att ge upp så kan jag vara intresserad av att köpa den av dig för att ha som reservdelsmaskin.
Angående 8563E så har jag förstått det som att det är också i högsta grad reparerbara och för info och hjälp rekommenderar jag att vända dig till https://groups.io/g/HP-Agilent-Keysight-equipment ifall hjälpen här inte räcker. Gäller även 8753:an.
Här kommer mina tips:
1. Stäng av den och dra ut strömsladden direkt.
2. Ladda hem servicemanualen.
3. Ladda CLIP, som innehåller scheman för många av modulerna.
4. Läs "Theory of operation" i servicemanualen.
5. Byt X/Y-kondingarna i kragget ifall de är RIFA i epoxy. Byt även C7 för att kunna köra senaste mjukvaran.
6. Uppgradera mjukvaran till senaste versionen, v6.X alt v7.x ifall du har uppgraderad CPU-modul. Det går att byta till moderna flash om man trickar lite.
7. Följ felsökningen för ditt fel. Det är inte säkert att det är YIG:en som är fel men troligt.
Är det YIG:en som är fel så har du några alternativ:
1. Köpa en ersättnings-YIG av tveksam kvalitet på eBay
2. Köpa en dyr ersättnings-YIG av https://electro4lease.fr/
3. Göra som jag gjorde, sätta i en YIG av annan modell och modda YIG-styrningen till att ge mer ström. Det är nog lättare att ersätta en 3GHz än 6GHz eftersom det är lägre krav på YIG:en. Det var en 6GHz jag bytte i.
Jag hjälper gärna till med fler råd och tips. Och ifall du bestämmer dig för att ge upp så kan jag vara intresserad av att köpa den av dig för att ha som reservdelsmaskin.
Angående 8563E så har jag förstått det som att det är också i högsta grad reparerbara och för info och hjälp rekommenderar jag att vända dig till https://groups.io/g/HP-Agilent-Keysight-equipment ifall hjälpen här inte räcker. Gäller även 8753:an.