Hej på er!
Första inlägget här.
Har en VHF/UHF-radio som går att dela med nätverkskabel mellan radion och displayen/kontrollenheten.
Enligt tillverkaren kräver alla kabellängder över 5 m "customization".
Jag vill ha 60+ m, vilket de säger inte går. Så jag tänkte att det är väl bara att prova.
Mycket riktigt: det funkar inte.
"Undrar varför?" tänkte jag, så jag byggde en liten testjigg av kopplingsplint där jag kan mäta signalerna i kabeln med mitt uråldriga oscilloskop.
Bland de 8 ledarna så är det
1 st dc-matning ca 8 V
2 st minus/jord, mer eller mindre kortslutna mot radions chassi.
1 st mic-signal, ca 1V analog
1 st som jag inte fattar vad den gör
3 st data-signal, digitala. 5V fick jag det till.
Observera att kontakterna (RJ-45) inte är kopplade som hos en vanlig ethernet-kabel, utan det är givetvis special.
Hängde på en 100m-rulle CAT5e och testade.
Noterade snabbt kraftiga spänningsfall på datatrådarna, så inte konstigt att det inte funkar.
Har någon något förslag på hur man kan få ut användbara signaler i andra änden av kabeln?
Bygga en förstärkarkrets?
Dra grövre kabel?
Gå över till opto?
Erfarenheter av liknande försök?
Det här är inte bara ett kul projekt, det är faktiskt lite viktigt också, så det hade varit jättebra om man kunde få det att funka på något sätt.
Allt gott.
/Erik
Jättelång nätverkskabel mellan radio och display
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Re: Jättelång nätverkskabel mellan radio och display
En modell på radion hade möjligen hjälpt 
60 meter är mycket. Utan att veta mer hade jag sagt att du behöver buffrar för både data och analoga signaler. Skärmad kabel och eventuellt separation av data och analogt kan också hjälpa.
Andra här har mer erfarenhet än jag.
60 meter är mycket. Utan att veta mer hade jag sagt att du behöver buffrar för både data och analoga signaler. Skärmad kabel och eventuellt separation av data och analogt kan också hjälpa.
Andra här har mer erfarenhet än jag.
Datasignalerna skulle jag omvandla till differentiella par för så lång transport. För den biten borde en ordinär kabel passa. Kanske de resterande signalerna ryms i en annan likadan kabel.
Har en gång rattat på en på en "frontpanel" där själva radion var i ett annat land och ansluten över telefonnätet.
Har en gång rattat på en på en "frontpanel" där själva radion var i ett annat land och ansluten över telefonnätet.
Ok, tack för svar!
Kabeln är skärmad.
Då tänker jag att jag provar att buffra först.
Skulle det fungera så slipper jag ju dra ny kabel.
Det är duktigt trångt i kanalen.
Om inte så får jag gå vidare med ny kabel och dela upp signalerna.
Kabeln är skärmad.
Då tänker jag att jag provar att buffra först.
Skulle det fungera så slipper jag ju dra ny kabel.
Det är duktigt trångt i kanalen.
Om inte så får jag gå vidare med ny kabel och dela upp signalerna.
Den analoga signalen borde gå att få fram i ok skick med lite förstärkning. Mating kan lösas "lokalt"
Om du ska driva de digitala signalerna hårdare behöver du veta hur data ser ut. Vad är det för datatakt t.ex.? Går data i båda riktningarna?
Har du oscilloskop att mäta med?
Om du ska driva de digitala signalerna hårdare behöver du veta hur data ser ut. Vad är det för datatakt t.ex.? Går data i båda riktningarna?
Har du oscilloskop att mäta med?
Vad är det för radio, proffs eller amatörradio från Icom / Yaesu / Kenwood?
Är det en drägligt modern amatörradio från någon av de större tillverkarna kan det finnas färdiga lösningar att köpa. Finns även halvfärdigt hopkok som kanske kan bli mindre kostsamt, speciellt om Du redan har vissa delar som kan användas. T.ex. https://rigpi.net/ De kompletta systemen som t.ex remoterig är att föredra. Hanterar både analogt och digitalt via nätverk.
Det sticker snabbt iväg till mycket kostnad att experimentera med oprövade saker. Kan lätt bli riktigt kostsamt om det vill sig illa. De digitala styrsignalerna kan vara ömtåliga och gå direkt in i en stor BGA. Kan också vara svårhanterligt med dubbelriktad signalering i samma tråd. Då krävs betydligt mer än enkla line drivers/receivers.
.
Är det en drägligt modern amatörradio från någon av de större tillverkarna kan det finnas färdiga lösningar att köpa. Finns även halvfärdigt hopkok som kanske kan bli mindre kostsamt, speciellt om Du redan har vissa delar som kan användas. T.ex. https://rigpi.net/ De kompletta systemen som t.ex remoterig är att föredra. Hanterar både analogt och digitalt via nätverk.
Det sticker snabbt iväg till mycket kostnad att experimentera med oprövade saker. Kan lätt bli riktigt kostsamt om det vill sig illa. De digitala styrsignalerna kan vara ömtåliga och gå direkt in i en stor BGA. Kan också vara svårhanterligt med dubbelriktad signalering i samma tråd. Då krävs betydligt mer än enkla line drivers/receivers.
.
Om det finns en mic signal, borde det inte också finnas en audio retur för högtalare eller hörtelefon..?? Dessa går iaf att lösa med lite extern elektronik (förstärkare i en ända och dämpare i andra).. men det intressanta är datasignalerna.... Det man kan tänka sig här är SPI, I2C eller en seriell uart-förbindelse. På tre ledningar stämmer inte någon riktigt bra in, men det finns varianter... Man bör iaf ta reda på vad detta är. Dokumentation alt reversengineering mha oschiloskop, logikanalysator eller nåt liknande.. först därefter kan man börja skissa på en lösning...
Möjligt att den okända signalen tillhör datagränssnittet (om det nu inte är retur audio).
Spi har normalt 4 ledningar: miso, mosi, clk, en
I2c har normalt 2 ledningar: sda, scl
Uart: har normalt 2 ledningar: rx, tx, (eller möjligen dubbelt upp, 4st om de körs balancerat via tex rs-422)
Men det kan vara nåt som liknar spi men utan en (enable) osv..
Man får studera datatakt och signalbeteende på de olika signalerna i förhållande till varandra för att kunna dra några slutsatser...
Möjligt att den okända signalen tillhör datagränssnittet (om det nu inte är retur audio).
Spi har normalt 4 ledningar: miso, mosi, clk, en
I2c har normalt 2 ledningar: sda, scl
Uart: har normalt 2 ledningar: rx, tx, (eller möjligen dubbelt upp, 4st om de körs balancerat via tex rs-422)
Men det kan vara nåt som liknar spi men utan en (enable) osv..
Man får studera datatakt och signalbeteende på de olika signalerna i förhållande till varandra för att kunna dra några slutsatser...