Microchip XC-kompilatorer nu gratis

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
H.O

Microchip XC-kompilatorer nu gratis

Inlägg av H.O »

sodjan
EF Sponsor

Re: Microchip XC-kompilatorer nu gratis

Inlägg av sodjan »

Ok. Så den PRO option som tidigare kostade är nu "free".
Inte för att jag personligen bryr mig längre, har gjort mig av med alla prylar kring PIC kretsarna... 🙂
H.O

Inlägg av H.O »

Ja precis. Tidigare gratisversion(er) hade inte optimeringsalgoritmerna tillgängliga och jag vill minnas ha sett exempel (Youtube, forum) där man visat att de (gratisversionenerna) i vissa fall är/var extraordinart inneffektiv (med mening, så att säga). Nu verkar det i alla fall vara fritt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Trevligt :tumupp:

Använt XC32 pro i ett projekt på jobbet, där det krävdes för att hinna med. Var någon grej kring interrupt som blev ohyggligt långsamt i gratisversionen, tror det var så att alla register alltid sparas undan vid ett interrupt. Men med optimeringen räknade kompilatorn ut vilka register som var relevanta att spara undan, och tog inget onödigt.
Vilket gjorde stor skillnad när man har många tusen interrupt i sekunden...

Har köpt ett antal månadslicenser genom åren, varje gång produkten har behövt uppdateras. Inga stora kostnader i företagssammanhang, men störigt att behöva kludda med. Tar en stund då det ska beställas med kreditkort osv, blir lite administration. Så skönt att slippa det framöver. :tumupp:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Med de optimeringar som kompilatorn kan göra i PRO-versionen, går det inte att debugga koden, då kompilatorn stuvar om den rätt kraftigt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men det är ju inget specifikt problem för XC.
Det gäller för vilken kompilator som helst, i vilken miljö/plattform som helst. Dvs att slå av optimering för att kunna följa körningen mot källkoden.
Och kanske 99% av all debugging visar normala programfel, inte funktionella skillnader mellan ooptimerad och optimerad kod...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vad jag menar är att de optimeringar som är tillgängliga i den låsta versionen är för det mesta fullt tillräckliga.
Skillnaden mellan den fria och den köpta versionen var ju främst att man fick källkoden till alla bibliotek.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

I just XC8's fall för de mindre PIC'arna var det nog lite större skillnader. Lite osäker dock, hade aldrig PRO versionen.

Men men, nu är ju även PRO gratis...
Skriv svar